• strikeapose

Urinvägsbekymmer, fortfarande...

Fan. Jag blir galen. Har nu haft urinvägsinfektion till o från under snart ett år. Inte de klassiska symptomen med sveda o trängningar utan eg bara att urinen luktar illa o ser grumlig ut. Antibiotika biter inte.

Var t gyn som sa att en del har det kroniskt. Att bakterierna helt enkelt trivs i blåsan o att det i så fall inte är ngn fara.

Men för att utesluta att ngt är galet har jag fått remiss t njurröntgen. Är det ngn av er som genomgått det? Verkar inte alls nice. Man måste bl a laxera innan undersökningen. Sen tror jag dessutom att jag ska på cystoskopi o det låter ÄNNU värre...To say the least...

Hjälp! Jag är skitorolig! Kan ngn lugna mig genom att berätta hur sådana undersökningar går till? Ngn som känner igen UVI-problemet?

• Svar på tråden Urinvägsbekymmer, fortfarande...
  • Lena+Mattias=sant

När jag var liten hade jag urinvägsinfektioner konstant (förhöjd bakterienivå) men väldigt sällan några problem alls av det.

Har du förresten testat dig för könssjukdommar som klamydia De kan ha samma symptom som UVI men vanliga UVI-bakterier tar inte kål på det.

Dricker du lagom mycket? Dricker du en del sura saker?

• Mimsan75

Känner igen mig,

har haft UVI besvär kroniskt i ca 8 år i sträck, de försvann när jag blev gravid

Jag har gått igenom de undersökningarna du nu ska göra, du behöver inte vara orolig. Klart det är obehagligt att laxera innan, men det går ju snabbt över.

Har du provat att dricka tranbärsjuice? Det är bra. Viktigt att tvätta sig och kissa efter 6.
    Håll dig varm om fötterna (jag vet det låter löjligt).
    Drick mkt vatten gärna med citronsaft i.

Har du ätit Hiprex? Det är en receptbelagd medicin som gör att bakterierna inte trivs (ingen antibiotika) jag blev bättre när jag åt den.

Lycka till med undersökningarna

Kram M

• strikeapose

Könssjukdomar är det inte. Har kollat! Är för dålig på att dricka surt...dricker överhuvudtaget för lite. Dumt!

Hiprex har jag inte provat men hört talas om. Tusen tack för det tipset!

Varm om fötterna oxå bra tips. Men jag fryser STÄNDIGT om just fötterna. Inte ens fårskinnstofflorna räcker till. Men så är det grymt kallt i lägenheten oxå.

Mimsan - hur går själva röntgen till? O cystoskopin....stämmer det att de "kör upp" ett instrument i urinröret då? Smärta?

Ni är SÅ snälla som svarar. TACK!

• Mimsan75

Röntgen är precis som en vanlig röntgen, gör inte alls ont. Så röntgen behöver du inte alls oroa dig för.

Den andra:
    (kommer inte i håg vad undersökningen kallades om det var cytoskopi eller nåt annat)men de "kör" upp ngt i urinröret, men vad jag minns så blev man bedövad med ngn salva innan. Kändes vad jag minns mest obehagligt.

Hoppas jag kunnat ge en lite klarare bild av vad som väntar och kunnat lugna dig lite.

• susannaand

Tranbärsjuice är jättebra! Jag dricker det varje dag och har inte haft problem sen jag började med det. Finns som brustablett också.

• Lillamig

Skaffa dig en varmvattenflaska för dina kalla fötter, slår alla raggsockor och tofflor! Very toasty!!

• MollyMolly

Jag hade urinvägsinfektion 7 gånger på 9 månader förra året, tills jag kom på att det var mina p-piller som förstörde för mig. Så har du något hormonellt preventivmedel är det kanske värt att testa å se hur det blir utan det ett tag. Hoppas det löser dig! Det där är ett hel...e tyvärr.....

• Roslagsbrud

Hade aldrig någonsin haft minsta lilla urinvägsinfektion - tills jag satte in en hormonspiral för 2 år sedan! Då kom de slag i slag, infektionerna, trots att jag inte på något sätt ändrat några av mina mat/drick/hygien/sexvanor. Efter 1 år gav jag upp och tog ut hormonspiralen. Har sedan dess inte haft minsta lilla besvär, trots att jag fortfarande inte ändrat på några av mina vanor.
    Jag är därför som MollyMolly helt övertygad om att hormonpreventivmedel kan ställa till det...

• Genus

Hmm...grumlig urin kan visa på för mycket socker. Kolla det, tycker jag. Bantar du och äter för lite? Ketoner (syra) kan fällas ut i urin och bli grumligt/lukta illa. Sen är mitt råd att inte lita blint på att att alla läkare tar upp relevanta frågor med dig. Du kan själv behöva stå på dig och begära remiss till undersökningar om du har misstankar. Du känner själv bäst till din kropp! Jag går helst till bonitolog/homeopat om jag har problem. Det har ex. gett mig min mens tillbaka och jag tror inte att läkare hade fått bukt med min magnesiumbrist lika fort...Varför inte göra ett besök hos alternativmedicin? Lycka till! //G

• Tjej87

kan ni berätta mer om Hiprex? hur länge o ofta tar man dom, hur funkar dom lixom, några biverkingar? som att man får svamp av antibiotika tex.

sen va ja o köpte tranbärskapslar igår..nån som testat? tycker att dom e lite dyra dock, nån som testat? måste man ta så mycke som de står på? 1-2 tabl 3 gånger dagligen..de e ju sjukt mycke!

Svar på tråden Urinvägsbekymmer, fortfarande...