• Safira

mensrubbningar

Jag har ett nytt förhållande och behöver recept på minipiller. Har därför bokat tid hos en gynekolog nästa vecka. Preventivmedelsrådgivning är ju gratis, men vet någon om det kostar extra om man ber henne göra en undersökning också för att se att allt känns som det ska?

Känner mig lite nervös nu, för jag har varit dum nog att ha använt dagen-efter-piller två ggr inom samma menscykel, det är ju inget som rekommenderas direkt. Är det någon som gjort samma dumhet, och hur blev det i så fall med mensen efteråt? Blev den väldigt försenad? Småblödningar? etc.
    Jag har testat flera ggr att jag inte är gravid i alla fall, var lite nervös för det också eftersom skyddseffekten minskar om man tar piller flera ggr per cykel. Mensen är ett par dagar sen nu, men jag antar att jag kan få vänta längre på den med tanke på alla hormoner jag proppat i mig. Suck.

• Svar på tråden mensrubbningar
  • Safira

Lite fler frågor...
    Vad kan man egentligen upptäcka på en vanlig gynundersökning? Och är det möjligt att få göra en undersökning med ultraljud vid ett vanligt gynbesök, eller måste man ha remiss för det eller så?

• Safira

anne på grönkulla,

vad skönt att höra! För jag vill verkligen göra en sån för att utesluta att det är något skumt, känner mig nojig efter att ha proppat i mig alla de där hormonerna och så spänner det i magen på ngt konstigt sätt.

• Safira

Hm, tror inte det tattar-Emma.... har gjort gravtest en månad efter det tillfället och det visade inget. Men jag vill, vill, vill göra ultraljudsundersökning och hoppas att det inte ska vara ngt krångel med att få göra det.

• Safira

Nu har jag varit på gynundersökning, han kollade med ultraljud och såg ingen graviditet men han såg att jag haft ägglossning och borde få mens inom två veckor. Han sa också "så du kan inte bli gravid under de veckorna". Dum fråga kanske, men är det alltså en helt säker period fram till nästa mens? Det måste det väl vara i och med att ägglossningen redan varit? Vågar jag köra oskyddat nu och två veckor framåt? Många dumma frågor...

• Safira

Suck, nu har det gått 8 dagar och fortfarande ingen mens. Borde ju få den inom fjorton dagar efter ägglossningen (som gynekologen såg redan hade ägt rum i mitten av förra veckan). Känn som att den aldrig kommer komma... men känns också konstigt om jag skulle vara gravid, känner mig precis som vanligt och han har kommit i kondomen och inte i mig. Men jag är så nervös nu, inget känns kul innan jag får mens. Gjorde ett test idag, kan ju vara för tidigt, men det var negativt i alla fall.

• Safira

Någon som vill lugna mig lite? För jag stressar upp mig så... får för mig att jag inte kommer få mens nästa vecka och att gravtestet ändå kommer visa minus och så kommer jag inte veta alls vad som håller på att hända. När vet man egentligen?

• Safira

Jo, det kan nog bero på stress lite, men jag vet ju att jag fick ägglossning senast förra onsdagen för förra torsdagen så gynekologen på Ultraljud att jag haft ägglossning... så då ska ju mensen komma två veckor senare. Hoppas, hoppas att det den gör det.

• Safira

Men är det mensen som blivit fördröjd, är det inte hela "kittet" dvs. att ägglossningen också varit sen?

• Safira

Hur vet du när du hade ägglossning? Känner du det?

• Safira

Just nu har jag vita flytningar. Vet inte om jag alltid brukar ha det innan mens, hoppas det...

• Safira

Gud så frustrerande detta är, nu har det gått minst 12 dagar sen ÄL och fortfarande inte skymten av någon mens. Om den inte kommit till helgen skulle jag vilja kolla med ultraljud om jag är gravid ändå eller vad det är för skumt. Men var kan jag göra det? Gå till gynekolog igen? Eller kan man gå till Mama Mia t ex?Jag orkar inte oroa mig längre!

• Safira

puff

Allt känns bara som ett vakuum nu, jag vill bara veta hur det ligger till. Stämmer det att det syns på ultraljud om man är gravid efter tre veckor?

• Safira

Åh, vad skönt, har fått en tid hos gynekologen på torsdag. Han ska kolla att allt ser okej ut och ge mig piller som sätter igång mensen om det behövs för att komma in i rätt rytm igen, skönt!! Nu känns allt mycket bättre redan.

• Safira

Måste bara skriva av mig... jag är SÅ lättad! Kände mig väldigt pms-ig igår, otroligt lättretlig och trött och så och har haft lite ont i magen idag och, visst, har äntligen fått mens. Härligt att slippa oroa sig längre, phu!

Svar på tråden mensrubbningar