• Sara H

"Sara H:s" bröllop på Grytsbergs Säteri?!

Hola!

Hörde via mailen att jag var efterlyst här. Arbetar som sagt hårt på att bli avBT-fierad och det går faktiskt rätt bra. Dessutom har jag så sjukt mycket att göra på jobbet just nu att all 'fritid' ligger nere.

Hur som helst, Grytsberg var suveränt. Pernille och Catty har nog svarat på de flesta av dina frågor men om du har fler får du gärna höra av dig. Min mailadress är sarhe@spray.se

Jag anlitade Carina på Hårfina i Flen men till skillnad från Catty åkte jag och mina två tärnor dit. 2.000 kr fick vi betala för tre uppsättningar (alla har långt hår) och hjälp med sminkningen.

Vi anlitade även Lotta i Stjärnhov och jag tror nog att jag har hennes nummer sparat någonstans.

Grytsberg tog tårtan från Södertuna slott i år. De har som policy att ta in en ny kock varje år och kocken brukar vara den som beslutar om vem som ska leverera tårtan så det kan vara en ny leverantör nästa år. Man får ta med sig egen tårta men de tar då en serveringsavgift på 50 kr per person så det känns lite onödigt. Vi skippade efterrätten och tog tårta i stället vilket var utmärkt.

Fotografen vi anlitade heter Torbjörn Larsson och han tar fantastiska bilder. Som Pernille dock vet kan han vara lite strulig att få tag på

Vi åkte ut redan på fredagen till Stjärnhov tillsammans med ett 40-tal av gästerna för en liten grillförfest. Eftersom alla bodde på Solbacka (så även vi den natten) hjälpte Solbacka till med att ställa i ordning grillar m.m. Vi hade en superkväll och har fått otroligt mycket uppskattning av alla gäster för att vi ordnade en hel 'bröllopshelg'. På lördagen solade och badade gästerna samt åt en gemensam lunch innan de gjorde sig i ordning för vigseln. På söndagen åt vi gemensam brunch.

Själva bröllopsnatten tillbringade vi i ett litet fårhus på Grytsberg. De har totalt fyra stugor på gården och i de övriga tre inhyste vi de äldre gästerna samt de två barnfamiljer som var med. Övriga bodde på Solbacka hela helgen. Vi stannade även över en extra natt eftersom vi var helt slut efter bröllopet och inte kände för att åka hem direkt (vi åkte inte på smekmånad förrän på tisdagen).

Vi gifte oss i Gryts kyrka som enligt mig är världens mysigaste (så det så Catty! ) Det är en helt vitkalkad, väldigt liten kyrka vilket gör att själva bröllopet känns intimt. Vi promenerade tillsammans med gästerna ner till Grytsberg där vi minglade lite innan jag och maken smet ner till sjön för fotografering. Därefter började partyt!!!

Vår hemsideadress är www.saraochfredrik.sytes.net/ Hittills har vi bara fått in bilder tagna med en digitalkamera men förhoppningsvis hinner vi scanna in fotografens bilder i helgen.

• Sara H

Hej igen,

vi valde i och för sig Grytsberg just för att vi inte ville ha så pampig känsla utan ett mer 'avslappnat' bröllop. Du vet väl om att man äter middag i en gammal lada som gjorts om till restaurang och galleri? Det är alltså väldigt rustikt.

Ägarna kan tipsa om florister men de nämner nog samma personer som jag och Catty har nämnt i inläggen ovan.

Vi anlitade Torbjörn Larsson som fotograf.

Jag vet faktiskt inte exakt vad kuvertpriset landade på men det var runt 700 kr per person. Då ingick mousserande och tilltugg vid minglet, förrätt + vitt vin, varmrätt + rödvin och tårta + dessertvin (fri tillgång på all dryck till maten), kaffe, avec och chokladtryffel, snacks i baren samt vickning (korv m. bröd samt dryck).

Ja, 2000 kr var totalpriset för oss alla tre.

Enligt Catty ovan är det ca 3 mil till Flen från Stjärnhov. Det tar ca 30 minuter med bil eftersom det är småvägar.

Vi var runt 80 gäster.

• Sara H

Oj, det var många frågor.

Vad fotografen kostar är det nog bäst att han får svara på om du är intresserad. Vi betalade ett grundpris på 3.500 kr för drygt 3 timmar och sedan tillkom materialkostnader.

Vi hade Birkalåten som ingångsmarsch och Bondekantaten ut. Solosångerna var 'Kärleken förde oss samman' och 'Av längtan till dig'. Psalmerna var 'I denna ljuva sommartid' och 'En vänlig grönskas rika dräkt'.

Prästen var jätteduktig om än något speciell. Vigseln kostade 2.000 kr.

Vi anlitade en DJ som tog 6.000 kronor och då spelade han 5-6 timmar.

Vi gjorde egna trycksaker.

• Sara H

Hej igen,

om du mailar mig kan du får fotografens mailadress.

Vigselprogram och festprogram gjorde vi i Word, placeringskort och tackkort skrev/skriver vi för hand, inbjudningarna kommer jag faktiskt inte ihåg vilket program vi använde (Paintshop Pro kanske).

Det var verkligen ett underbart bröllop och alla gäster (inklusive fotografen) var lyriska över den vackra miljön. Festen blev succé och det talas fortfarande om den.

Vi bjöd bara släktingar som vi umgås med. Det blev visserligen lite gruff i släkten men det får man nog räkna med.

• Sara H

Vi valde en tårta med chokladbotten och fyllning bestående av choklad- och hallonmousse.

Fotografen hittade vi genom vår toastmaster.

• Sara H

Nej, bilderna dröjer nog till helgen åtminstone.

Svar på tråden "Sara H:s" bröllop på Grytsbergs Säteri?!