• Anonym
    Äldre 15 Nov 15:20
    33482 visningar
    20 svar
    20
    33482

    Kondylom, någon som haft?

    Hej!

    En frågan, nån som har haft kondylom och blivit frisk? Jag har haft det i ett år och äntligen de senaste veckorna börjar det försvinna. Har behandlat mig om och om igen. Smärtfritt sex har ej existerat. Men, nu, verkar det gå mot ljusare håll. Har någon erfarenhet av detta?
    /Anonym

  • Svar på tråden Kondylom, någon som haft?
  • Milano
    Äldre 21 Nov 14:10
    #0

    Jag har haft det och det är väldigt smärtsamt och ihärdigt.
    Det var iofs 17 år sedan och då var det pensling med ett blått medel (minns inte vad det hette) som gällde. När jag blev gravid försvann dessa vårtor och jag har faktiskt aldrig fått tillbaks några, så jag har haft tur.

    Ang. sexet, jag vet inte hur om du vill eller inte, men det ville iallafall jag och då köpte jag "cylkoain" (tror jag det hette) en salva som bedövar och på så vis kunde vi ha sex utan att det var smärtsamt för mig.
    Iofs bedövades vi ju båda två, men det ledde ju bara till lite längre sexakt .

  • Anonym
    Äldre 21 Nov 15:03
    #0

    Har någon av er haft den erfarenheten att kondylom smittat utan sex? När jag var 17 fick jag kondylom som brändes bort, efter det har det aldrig kommit tillbaka. Men under tiden jag hade kondylom badade jag bastu med en väninna och sedan fick jag höra av henne att hon hade fått kondylom fast hon var oskuld. Jag hade inte berättat för henne att jag haft det, så jag skämdes naturligtvis oerhört och vågade inte säga det. Hennes läkare hade sagt att man tydligen inte behöver ha sex för att det ska smitta. Nu har jag undrat över det här i många år, så jag tänkte passa på att fråga om någon annan råkat ut för det? Kan värmen och fukten i bastun gjort att viruset överlevt länge nog att kunna smitta henne och hon satt sig där jag satt innan? Vad tror ni?

  • Anonym
    Äldre 21 Nov 17:10
    #0

    Jag jobbar på ett bad, och som de flesta vet får man inte ha badkläder på sig i bastun. Detta beror på att i bastuvärmen trivs bakterier o.dyl. jättebra och om man har baddräkt på sig trivs de extra bra där de är instängda mellan huden och baddräkten, framförallt "mellan benen". Om man har badkläder på sig i bastun bildas det snabbt bakterier i och runt underlivet. Huruvida bakterier och virus kan spridas av att man sitter på samma ställe som andra suttit på i bastun har jag ingen aning om, men det är något man borde fundera lite på. Kanske var det så att ni som badade bastu tillsammans också delade handduk? Jag har ingen aning om ifall det kan spridas så, men kanske det är möjligt.

  • Anonym
    Äldre 21 Nov 17:20
    #0

    Ca en tredjedel av alla svenskar i sexuellt aktiv ålder bär på kondylomviruset. Bara de som har symptom smittar, men det är alltså mycket vanligt att man bär på viruset utan att man märker det. Jag har själv haft kondylom i många år som har varit svår att bli av med. Jag har ingen aning om av vem jag fick den. Kan ha varit vem som helst av mina 6 pojkvänner från min sexuella debut vid 16 års ålder. Min nuvarande har i alla fall inga symptom även om jag garanterat har smittat honom.

    För att kunna ha samlag brukar vi använda xylocain bedövningssalva vid slidöppningen och Barnängens barnolja som glidmedel. Det funkar jättebra och nu har vi faktiskt lyckats bli gravida.

    Jag hoppas ju förstås att kondylomet ska gå bort i samband med graviditeten, men det är kanske att hoppas för mycket.

    En sak till som CyberPet skrev. Visst orsakas vissa former av livmoderhalscancer av HPV-virus, men det är inte av samma typ som ger kondylom. Det finns alltså egentligen inget samband mellan ökad cancerrisk och tidigare kondylom. Eftersom så många som var tredje har viruset skulle det ju vara en väldig epidemi i så fall.

  • Anonym
    Äldre 21 Nov 18:01
    #0

    Hej igen! (jag som skrev först)

    Jag trodde ju min kondylom hade försvunnit men inte då...den vägrar lämna mig. Dessutom fick jag lite svamp också. Man undrar när man ska få bli frisk? Men jag kämpar vidare. Du, Milano, det lät förhoppningsfullt att höra att du blev kvitt kondylomet då du blev gravid. Jag hoppas på det jag med, den dagen jag blir gravid. Sålänge får man stå ut. Jag ska pröva med den där bedövningssalvan. Vi använder olja och så...., men den tar ju inte bort smärtan.

    Vad roligt för du, Anonym som blivit gravid. Hoppas att ditt kondylom försvinner. Skriv gärna å berätta!

    Lycka till alla som kämpar med detta problem.

    /Anonym

  • Anonym
    Äldre 25 Nov 11:52
    #0

    Varför har man oskyddad sex fast man har vårtor och riskerar att smitta sin partner? För min sambo och mig var det självklart från början att inte ha oskyddad sex om han hade vårtor.

  • Milano
    Äldre 25 Nov 13:31
    #0

    Känner mig manad att svara den sista anonym här.

    Jag har tidigare skrivit att jag blev av med dessa vårtor i samband med min graviditet(=oskyddat sex).
    Vi var smittade båda två och hade precis avslutat behandling (pensling), utan resultat. Vi väntade på att få dessa vårtor "bortfrysta" och hade vid ett tillfälle oskyddad sex som lede till graviditet . Min blivande man fick genomgå "operation" senare för att bli av med sina. Nu har vi båda varit symptomfria i över 13 år .

  • Jag07
    Äldre 13 May 21:44
    #17
    CyberPet skrev 2002-11-15 18:15:30 följande:
    Kondylom är ett virus, så jag tror inte man blir av med det så lätt. Det är väl därför det är så viktigt att man håller reda på smittkedjor osv osv.

    Kan berätta att jag INTE har kondylom men däremot är mitt virus i halsen samma typ av Humanpapillomvirus så de är släkt och kommer från samma gren av HPV. Det pågår en studie här i Sverige av topprankade virusforskare med ett vaccin mot Kondylom (eller mot viruset kanske man ska säga) och så vitt jag vet har de gjort en klinisk studie redan med 1000 kvinnor med Kondylom och fått väldigt goda resultat.

    Då Kondylom kan orsaka cancer i livmodern är det ju viktigt att man hittar en bot, och det verkar vara på gång. Så håll ut tjejer, det kanske finns ett vaccin om bara nåt år eller så!

    Petra
    Hej, jag undrar om du kommer ihåg vart du har läst den här studien skulle vara jätte snällt. Jag förlora oskulden och nu har jag fått kondylom och tidigare klamydia för han var otrogen...behöver all hopp som finns.
  • Äldre 14 May 00:03
    #18

    Till Jag07: det citat du hänvisar till innehåller felaktigheter. Visserligen är det virus av typen humant papillomvirus som orsakar såväl kondylom som livmoderhalscancer. Det är dock olika typer, och de sorter som ger kondylom orsakar INTE cancer, och vice versa. HPV-virus smittar de flesta kvinnor som är sexuellt aktiva, och läker i de allra flesta fall ut spontant. Även de gånger som förstadier till cancer utvecklas läker dessa många gånger av sig själv. Det vaccin som det pratas om är det som nu sedan 2010 erbjuds alla unga tjejer födda från 1999, ex Gardasil som du säkert har hört talas om. Detta skyddar dock bara mot vissa av de HPV-typer som kan ge cancer, och är således inget fullständigt skydd. Det som är viktigt för att förebygga cancer är att du går på de cellprovskontroller som du regelbundet kommer att kallas till mellan 23-60 års ålder, så att man i tid kan upptäcka och behandla eventuella cellförändringar. Kondylom, vilket är ofarliga vårtor, behöver inte behandlas och läker vanligen av sig själv. Vissa av vaccinen inkluderar även några av de virustyper som ger just kondylom. Har du mycket besvär kontakta gynekolog! (Är själv läkare)

  • stinei­ngmann
    Äldre 11 Sep 15:14
    #19

    Själv fick jag kondylom för två år sedan och fick behandling då. Jag trodde att det var borta men så kom det upp igen. Tyvätrrär det ett virus som finns i kroppen och kan återkomma med jämna mellanrum utan att man vet när och varför. 

  • Äldre 25 Nov 13:04
    #20

    Jag hade vårtorna i ungefär 2 år innan de försvann, de kan ibland blossa upp nån liten här och där nu och då, men inte alls som det var innan! Det dör med kondylom och kondom; eftersom vårtorna kan sitta även på de ställena som kondomen ej täcker så är kondom inte ett säkert skydd mot kondylom. Dessutom är kondylom (oftast) helt ofarligt och läker ut av sig självt. Det är två olika virus som orsakar vårtorna och cellförändringar, så bara för att man har kondylom betyder det inte att man har cancer eller cellförändringar. De medel som används för att behandla kondylom kan ge kronisk smärta i underlivet och även förstöra känsel eller ge upphov till sprickor, det är även större risk för att spricka vid vaginal förlossning om man behandlats för kondylom. Det viktigaste är att ta hand om sig själv och sitt underliv, inte raka eller irritera vårtorna genom att klia och att låta kroppen läka ut viruset.

Svar på tråden Kondylom, någon som haft?