• chiqitita

Svettningar pga tumör på binjuren??

Jag är lite orolig för min mamma som har haft riktiga svettningar dom sista åren.
    Det är inget med övergångsåldern att göra för hon har haft någon äggstocksoperation och har ätit hormoner i många år. Nu har hon slutat med dom. Men svettningarna började innan och det är mest i ansiktet.

Nu har hon visst en ofarlig tumör på binjuren som dom inte vill göra något åt. Men vad gör man åt svettningarna som är jobbiga att leva med? I somras när det var så hett så kunde hon knappt dammsuga utan att det bara rann hela tiden från ansiktet. Men hon svettas även nu. Så det är någon slags hormonförändring. Hon får gå och torka sig ständigt i ansiktet och jag tycker hemskt synd om henne. Men kan en tumör på binjuren orsaka såna här svettningar? Hon har visst en tid i november och ska höra om detta. För enligt gynekologen så var det inget hon kunde göra. Och jag vill inte vänta så länge utan vill börja kolla upp lite.
    Någon som vet något??

• Svar på tråden Svettningar pga tumör på binjuren??
  • pickolina

Hmm, låter som övergångsbesvär... Kanske hormonerna inte är i rätt dos leler liknande?

Min mamma har haft svettattacker i många år nu, rinner i ansiktet utan att hon ens anstränger sig...men vi har alltid trott att det är övergångsåldern.... Hmm, kanske det borde blivit bättre vid det här laget då kanske...vet inte....

Hur som helst, hon har tumörer på binjurarna och detta påverkar hormonerna.. Hon äter medicin mot detta då hon hade varit död idag annars... Sjukdomen heter Cohn´s (med eller utan h vet jag ej)... Inte Crohns alltså... Det är en väldigt ovanlig sjukdom.

Utöver det så hade hon en ofarlig tumör på njuren som de bara tömde... Men sedan blev den så stor att den trängde ihop organen och gav problem pga det så nu har de tagit bort den helt.

Svettningarna har dock inte påverkats....

Har inga svar men lite erfarenheter av liknande kanske kan hjälpa till att sätta igång funderingar i alla fall....

• pickolina

Conns syndrome heter det. Påverkar bla produktionen av aldestoron.. Skulle ju kunna påverka svettningen då. Men om man har denna sjukdom så förslorar man allt kalium...och det dör man av om de inte upptäcker det i tid.... :(

Säger inte att din mamma har denna sjukdom men det var vad jag kom att tänka på.....

• chiqitita

Vad skumt...det låter ju inte som om något som min mamma har. Dom har tagit massa blodtester och man tycker ju att dom borde ha upptäckt om hon hade Conns syndrome då. Men jag ska iallafall berätta vad ni har skrivit för man vet aldrig. Så tack för att ni delade med er!

• pickolina

Min mamma blev felbehandlad för högt blodtryck i 10-15år innan de upptcäkte att orsaken egentligen var conns. Ja be dem kolla, det har du/ni ju inget att förlora på...

Annars så kan jag säga att min mamma har lika dana svettningar och det behöver nog inte vara något fel....

Svar på tråden Svettningar pga tumör på binjuren??