Svart diamant?
Såg en tjej som hade en svart diamant i sin vigselring... Så snyggt!
Är det någon här som har sett eller har erfarenhet av svarta diamanter. Funderar på att byta ut en av mina vanliga mot en sådan i vigselringen (om det går).
Såg en tjej som hade en svart diamant i sin vigselring... Så snyggt!
Är det någon här som har sett eller har erfarenhet av svarta diamanter. Funderar på att byta ut en av mina vanliga mot en sådan i vigselringen (om det går).
Tack för alla svar.
Min ring är i rött guld och har 5 "vita" diamanter och 2 rubiner. Jag funderar på att byta ut mittenstenen till en svart diamant...
Min ring ser ut så här: www.svartbrud.se/images/Smy/Smy_AnjaoKalle01.jpg
Vad tror ni? Skulle det se bra ut?
Frågan är om man kan få tag på en svart diamant i samma storlek som de andra stenarna.
rosesarered
Jag tror att man kan beställa det hos vilken guldsmed som helst...
Här finns i alla fall på nätet:
www.platina.se/orders/vigselringar.html och
www.bornhall.se/mie.php och
www.titanringar.com/sidor/x_black.htm
rosesarered
Här kan man läsa om olika ädelstenar:
www.adelstenar.se/
www.solemineral.com/sole/adel/adelstenar.html
www.geonord.org/gems/index.html
www.ridderborg.se/index.php
Fru Tusse
I Time&Loves länkar kan man köpa svarta diamanter. Du kan kanske köpa och bara byta till en större!
rosesarered
hematit är en tung halvädelsten(?), som är metallisk. Den ser ut som mörkt silver och är inte svart.
Onyx kan vara svart, rökkvarts finns i olika grå toner.
Yllo
Tack för din åsikt. Då ska jag jobba på att få tag på en svart diamant i samma storlek att sätta in. Den nuvarande i mitten kan man ju sätta in i ett annat smycke eller förlovningsringen...
Hematit enligt Wikipedia:
kallas även för blodstensmalm eller järnglans. Det är en rödaktig järnoxid med formeln α-Fe2O3. Hematit är vanligt i tropiska jordar; orsakar ofta sådana jordars mer eller mindre röda färg. Bildas mycket långsamt efter omvandling av ferrihydrit. Hematit är också en vanlig järnmalm som bryts i bl.a. Kiruna. Hematit är omagnetiskt, vilket gör den svårare att sortera ur gråberget än magnetit.
Jag har läst någonstans att anledningen till att den även kallas för blodsten är för att slipresterna blir som ett rött pulver eftersom den innehåller just järn.
Hmmm... vad skumt det blev vid beteckningen. Det skulle vara ett tecken som såg ut ungefär som en halv, liggande åtta...