Inlägg från: f.d. Svart brud |Visa alla inlägg
  • f.d. Svart brud

Svart diamant?

Såg en tjej som hade en svart diamant i sin vigselring... Så snyggt!

Är det någon här som har sett eller har erfarenhet av svarta diamanter. Funderar på att byta ut en av mina vanliga mot en sådan i vigselringen (om det går).

• Svar på tråden Svart diamant?
  • f.d. Svart brud

Tack för alla svar.

Min ring är i rött guld och har 5 "vita" diamanter och 2 rubiner. Jag funderar på att byta ut mittenstenen till en svart diamant...

Min ring ser ut så här: www.svartbrud.se/images/Smy/Smy_AnjaoKalle01.jpg

Vad tror ni? Skulle det se bra ut?
    Frågan är om man kan få tag på en svart diamant i samma storlek som de andra stenarna.

• f.d. Svart brud

Fru Tusse

I Time&Loves länkar kan man köpa svarta diamanter. Du kan kanske köpa och bara byta till en större!

• f.d. Svart brud

rosesarered

hematit är en tung halvädelsten(?), som är metallisk. Den ser ut som mörkt silver och är inte svart.

Onyx kan vara svart, rökkvarts finns i olika grå toner.

• f.d. Svart brud

Yllo

Tack för din åsikt. Då ska jag jobba på att få tag på en svart diamant i samma storlek att sätta in. Den nuvarande i mitten kan man ju sätta in i ett annat smycke eller förlovningsringen...

• f.d. Svart brud

Hematit enligt Wikipedia:
    kallas även för blodstensmalm eller järnglans. Det är en rödaktig järnoxid med formeln α-Fe2O3. Hematit är vanligt i tropiska jordar; orsakar ofta sådana jordars mer eller mindre röda färg. Bildas mycket långsamt efter omvandling av ferrihydrit. Hematit är också en vanlig järnmalm som bryts i bl.a. Kiruna. Hematit är omagnetiskt, vilket gör den svårare att sortera ur gråberget än magnetit.

Jag har läst någonstans att anledningen till att den även kallas för blodsten är för att slipresterna blir som ett rött pulver eftersom den innehåller just järn.

• f.d. Svart brud

Hmmm... vad skumt det blev vid beteckningen. Det skulle vara ett tecken som såg ut ungefär som en halv, liggande åtta...

Svar på tråden Svart diamant?