Varför kan man ej testa grav innan mensdag??
Varför måste man vänta tills den väntade mensens första dag, innan man kan göra ett grav-test? Blir man gravid måste man ju vara det även innan mensen kommer... eller? Kan någon förklara?
Varför måste man vänta tills den väntade mensens första dag, innan man kan göra ett grav-test? Blir man gravid måste man ju vara det även innan mensen kommer... eller? Kan någon förklara?
Den mänskliga kvinnokroppen är konstruerad så. :)
Så här står det på den här sidan:
www.growingpeople.se/templates_GP/GP_page.asp
Graviditetstest reagerar på om det finns ett hormon som heter humant koriongonadotropin (hCG). Man bör ta graviditetstest på morgonurin då koncentrationen av hCG är som högst.
Humant koriongonadotropin
HCG finns enbart hos kvinnan och bara när hon är gravid. Det bildas i moderkakan redan innan ägget sätter sig fast i livmoderslemhinnan och kan uppmätas i blodet redan nio dagar efter befruktningen. Detta betyder 23 dagar efter den senaste menstruationens första dag, det vill säga före en överhoppad väntad menstruation!
HCG:s främsta uppgift är att i tidig graviditet stimulera cellerna i gulkroppen i äggstocken till att bilda mer av hormonerna progesteron och östrogen som är viktiga för att anpassa kvinnans kropp till graviditeten. Efter graviditetsvecka 10 klarar moderkakan själv att producera det progesteron och östrogen som behövs för resten av graviditeten.
karinna
ÖÖÖHHHH, va?????
"Detta betyder 23 dagar efter den senaste menstruationens första dag, det vill säga före en överhoppad väntad menstruation!" Det skulle kanske vara sant om alla kvinnor hade exakt lika lång cykel men det har vi ju faktiskt inte.... ;) Tvärtom så cykeln väääääldigt varierande i längd. Det ENDA man kan säga är att ÄL sker ca 10-14dag FÖRE mens....men om det är en vecka eller flera månader efter förra mensen beror på vem man frågar!
Pickolina: Ja, inte vet jag. Jag bara klistrade in vad som stod på hemsidan.
Sa som jag har fattat produceras HCG nar man blivit gravid. Man maste uppna en viss niva av HCG innan gravtestet ger utslag for HCG. Man maste alltsa uppna en viss koncentration eller mangd HCG innan gravtestet klarar att kanna av det och darfor rekomenderas man att vanta tills beraknad mens innan man tar ett gravtest. Hur mycket HCG som produceras och hur snabbt det gar kan ocksa variera den del fran person till person darfor kan det vara sa att om man tar ett test pa den dag som ar beraknat att man ska fa mens sa kan testet ge positivt utslag for en person men kanske inte for en annan. Tror man att man ar gravid och man far ett negativt test rekomenderas darfor att man vantar ytterligare en vecka och testar igen.
Man kan alltsa fa falskt negativt test men aldrig falskt positivt test eftersom HCG inte finns om man inte ar gravid.
karinna
Ok.. Då var det väldigt dåligt skrivet av dem tycker jag...