• Anonym

Mens efter p-piller slut

Jag har för en månad sen slutat med p-piller efter att ha knaprat i 12 år. Jag har räknat ut när jag skulle ha mens (räknat med 28 dagars cykel) och är enligt den beräkningen en vecka sen!

Jag börjar nu bli rädd för att vara gravid (vilket borde vara omöjligt). Ni som slutat med piller. Hur lång tid tog det innan ni fick mens och er cykel stabiliserats?

• Svar på tråden Mens efter p-piller slut
  • Jj?

Du har ingen aning om hur lång din cykel är! 28 dagars cykeln du får med p-piller är konstgjord.

Jag fick min första mens efter ca 5 veckor, men det kan ta flera månader.

Är du fundersam så kan du ringa den som har brukat skriva ut p-piller till dig.

*kram*

• Malle

Hejsan!

Har också slutat med p-piller men jag hoppas på att bli gravid.

Mensen har inte kommit igång på mig heller (är tyvärr inte gravid).

När jag av andra orsaker slutade med p-piller en period för ca 10 år sedan tog det ett år innan mensen kom igång så det kan ta sin tid.

Hopppas det inte dröjer så länge den här gången.

Jag tror inte att du behöver oroa dig, särkillt inte om du inte tror det finns någon risk. Och som Jj sa så vet du ju inte hur långa perioder du har. Du kan fundera på hur det var innan du började med pp men det behöver inte vara lika idag... Dessutom så påverkar p pillerna kroppen ett bra tag efter att man slutat äta dem.

Kram

• *mickis*

När jag slutade med mina piller så gick det 6 veckor innan mensen kom igång.

•  JP-

Min gick igång efter fem veckor och på köpet fick jag 3 kilo + i vätska plus smärtor från hell. Hmm det kanske inte var en så bra ide att sluta iallafall. Jag ville ju må bättre, inte sämre..

• Anonym

Min kom igång med en gång när jag slutade med p-piller, dvs ca 4 veckor efter föregående. Sen har den varit regelbunden med 28-29 dagar mellan. Men det är säkert helt olika beroende på person och pillersort. jag tycker att flera här på BT berättat om upp till ett års väntan innan kroppen återgår till normal cykel.

• hunnybunny

jag slutade för en månad sen o mensen har inte dykt upp. däremot har jag fått två små mellanblödningar. har ätit pp i 14 år o två ggr per år gjort en månads uppehåll o då har mensen kommit precis som vanligt men inte denna gången. hmmm jag är inte gravid. har testat. så man börjar ju undra varför det inte funkar nu denna gången...

• Anonym

Jag har slutat äta piller två ggr. Fösta gången efter 4 års knaprande och andra gången 2 år senare och båda gångerna tog det mer än fyra månader innan mensen satte igång. Det kan ta ganska lång tid alltså. Nu efteråt känns det ganska bra att veta så vi är lite förberedda när det är dags att producera barn.

• emmelina

Jag har slutat med mina piller en gång förut. Då tog det fyra månader innan det började fungera som vanligt. Denna gången som jag slutade tog det exakt 6 veckor. Sen hur lång tid det tar innan det blir regelbundet återstår väl att se!

• Anonym

Hade ätit p-piller i 10 år när jag slutade för två år sedan, och NU börjar det bli ganska regelbundet med 4-5-6 veckor mellan varje mens. Det tog dock säkert 6 månader till första och nästan lika lång tid till andra mensen efter att jag slutade. Men prata med barnmorska/gynekolog om du är osäker.

• Anonym

Min mens kom igång efter ca 5 veckor, men sen i maj har det varit allt mellan 5 dagar och 7 veckor emellan, det känns jättejobbigt då vi verkligen vill ha barn nu... väntar på tid till gyn...
    Är i skaplig obalans hormonellt sett... finnig som 17 åxå - fy!!

• Anonym

Hr gjort ett par uppehåll under årens lopp och alltid kommit igång efter 4 veckor ( inkl PMS, finnar, viktuppgång och annat man slipper med p-piller)

• Fru S

Slutade med pillren i början på juli, fick mens två gånger med ca 34 dagar mellan.
    Och nu är jag i tionde veckan, så det kan gå fort!!

Svar på tråden Mens efter p-piller slut