• Tilly78

Dunderkur vid förkylning - HJÄLP!!

HJÄLP!! Jag ska gifta mig på lördag och börjar i dag känna mig väldigt risig. Ont i luftrören när jag andas, hängig och eventuellt en förkylning på gång. Vad ska jag göra? Finns det någon dunderkur som håller mig frisk?

• Svar på tråden Dunderkur vid förkylning - HJÄLP!!
  • maljor

mycket varmt honungsvatten, kör på full dos ipren de sista dagarna (kör whiskey eller nått annat starkt först, vänta 3-4 timmar och ta ipren sedan), nässpray med menthol om du känner att det sitter igen litegrann....

brukar själv köra en tsk av mammas senap eftersom den är så stark så det bara fräser till i bihålor mm...

• Roslagsbrud

Ät honungen som den är, dvs kall. Så fort honungen värms upp (över 40 C) så försvinner alla de goda egenskaperna och den fungerar bara som ett sötningsmedel. Vitlök... Gör te av timjan (slemlösande). Inga mjölkprodukter (slembildande). C-vitaminer (brustabletter). Har förkylningsviruset fått fäste blir man inte av med det på några dagar. Men du kan minimera symptomen genom att sköta om dig och se till att kroppen är motståndskraftig.

• Liten med Mindre

Vi var också sjuka sista veckan innan bröllopet. Drack stora mängder ingefärsavkok med citron och honung.

Skiva färsk ingefära, kanske 2 cm. Häll över kokande vatten och låt dra en stund under lock. Tillsätt färsk citron och honung efter smak.

Det är en rätt så "het" smak som kändes skön för våra raspiga röster. Tror ingefära ska vara bra för immunförsvaret. Vi blev på något mysko sätt friska på bröllopsdagen och fixade bröllopsresan med dykning galant. :)

Krya på er!

• AnnaElefant

Ingefærsvatten!!

Koka upp vatten och tillsætt rejælt med færsk ingefæra skuren i tunna skivor.

Det bæsta ær om man har det i en termos, før då kommer allt det starka ut ur ingefæran innan det svalnar. Sen ær det bara att dricka, dricka och dricka...

Det kan vara lite som senapen, ju starkare desto bættre det ska skølja bort det onda i halsen!

• Desperate2bewife

Testa Friggs Echinacea brustablett! Jag har köpt dem på Ica maxi, i hälsokosthörnan. Lindrar symtom vid förkylning o ska börja tas så fort man börjar märka av förkylningen. Har hjälpt mig faktiskt, blir inte så dunderförkyld som jag brukade bli!

• viktualia

Echinacea - och alla liknande varianter funkar mot förkylning. Men VARNING VARNING... det drar också ner effekten av p-piller om man äter sånt... alltså vågar åtminstone jag inte ta nån Echinacea längre..

• Majbrud 2007

En annan varning! Är du pollenallergiker kan du vara allergisk mot Echinacea (Röd solhatt)också.

• Desperate2bewife

Jo, det står om allergin på burken, men inget om p-pillerpåverkan! OOps!

• Fru Cinderella

Whiskey och ett jättevarmt bad!

• viktualia

Det där med p-pillerpåverkan läste jag i nån artikel om forskning i Dagens Nyheter för några år sedan. Blev helt rädd och har inte vågat testa sen dess. (även om det numera skulle vara en mycket mindre katastrof om jag blev med barn, jämfört med då...)

är lite sur över det där, eftersom Echinacea verkligen funkar mot förkylning!

Svar på tråden Dunderkur vid förkylning - HJÄLP!!