• princess19

börja med p-piller eller inte? hjälp mej nu snälla!!!

jag fick min mens idag och då skulle jag börja med p-piller om jag bestämde mej för det men receptet är fortfarande i mitt rum, har inte bestämt mej för om jag vill riskera att ha p-piller eller inte...hjälp!!! Det vore skönt att få mer regelbunden mens, och att veta att jag inte har mens på vår bröllopsresa, men jag vill inte ha alla biverkningar!! Förhoppningsvis skulle den hjälpa med mina finnar också, men kanske till och med försämra huden...hjälp mej, jag vet inte vad jag ska bestämma mej för!!! Ska jag börja med p-piller eller inte? vad säger era erfarenheter? Var det värt att äta p-piller för er?

Gifter mej om 17 dagar, är 19 år, har aldrig haft sex förut, vill gärna inte bli gravid på flera år, och abort är inget förslag...vad ska jag göra? p-piller eller inte? kondon är ett absolut, men tänkte ha kondom och p-piller, eller kondom och pessar...va säger ni?

• Svar på tråden börja med p-piller eller inte? hjälp mej nu snälla!!!
  • viktualia

Jag tycker att du ska pröva p-piller. Olika människor reagerar olika på pillren. Själv mår jag prima av mina, har ätit samma sorts p-piller i 7 år och tycker att det bara är jättebra. Har mycket mindre mens, mindre ont och känner mig trygg vad gäller skyddet.

Sen finns det andra som mår uselt, får humörsvängningar och all sköns vidriga biverkningar.

Kanske är det så att du ska vänta till nästa mens, dvs efter bröllopet. För OM du drabbas av jobbiga biverkningar så är det ju trist om du inte mår bra på bröllopet. Du och din blivande kan ju använda kondom till du får din nästa mens och kan testa piller istället!

• pickolina

Eller varför inte kopparspiral, som är helt hormonfri?

Hmm, oavsett vad du väljer så skulle jag inte råda dig att börja med p-piller 17dag innan du gifter dig. Du vet att man ofta mår SKIT de första månaderna va? Å huden kan ofta bli sämre till en början..

Om det är värt det eller inte är ju så individuellt. Vissa mår skit av p-piller och andra mår jätte bra. Ingen kan säga hur just DU skulle må.

Men oavsett så skulle jag vänta till efter smekmånaden om jag var i din situation.

• lana2810

Jag avstod länge från p-piller då jag hade många vänner som blev deprimerade av dem och kände mig därför skeptisk till hormoner.
    För några år sedan testade jag dock, men tyvärr visade det sig att jag tillhör den skaran som inte tål det. Jag fick en blodpropp efter några månaders användning och får nu inte längre äta p-piller.
    Jag vet att det inte alla som drabbas, att det inte ens är vanligt, men själv har erfarenheten förstärkt min skeptism mot hormonbehandlingar.
    Jag fick veta att det finns ett enkelt test man kan göra för att se om man är benägen till att få blodpropp men att man inte talar om det, eftersom det skulle skrämma upp tjejer . Jag förstår inte resonemanget som jag tycker är direkt förnedrande. De som får besked att de INTE har benägenhet till att få propp, borde väl känna sig lugnade?
    Du skriver att du vill använda kondom oavsett, då tycker jag inte det finns någon anledning att ta p-piller. Rätt använd är kondom ett bra skydd som fungerat för oss länge.
    Hoppas inte detta skrämde dig. P-piller fungerar ju bra för många - men det gäller nog att känna sin kropp och kanske byta sort om man tappar glädje. Lycka till!

• pickolina

lana2810
    Om man inte kan äta kombinerade p-piller pga blodproppsrisk så kan man äta mini-piller, anv p-spruta, p-stav och hormonspiral.

Ville inte på något sätt övertala dig att ta hormoner alltså men ditt inlägg kunde uppfattas som att man inte får äta hormoner alls om man har anlag för blodpropp.

För övrigt så har de gjort det testat på mig flera gånger. Första gången var på ungdomsmottagningen, innan jag fick p-piller utskrivet. Så jag kan inte hålla med dig helt... Visst, många upplyser av någon anl inte om detta test men man ska inte dra alla över en kam för det finns bra gynekologer/barnmorskor som är väldigt noga med sådana saker.

• princess19

tack så mycket för snabbt svar!!

• Buslinna

En smått OT fråga:

Hur görs testet för att avgöra om man är benägen att få blodpropp?

• pickolina

Buslinna
    Det är ett enkelt blodprov bara...

• lana2810

pickolina - Vad bra att du fått göra och visste om testet och vad bra att du förtydligade mitt inlägg, så att det inte missuppfattas. Tack! Jag vill inte göra någon rädd för p-piller, det var inte meningen.

• Lena+Mattias=sant

Jag tycker att du ska testa. Det är ju bara att sluta om det inte funkar för dig. För mig funkade det bra i över fem år utan några biverkningar alls sen så fick jag lite såproblem och slutade efter ett tag och nu är de borta.

• jocelyn

Jag tycker definitivt du ska prova p-piller om du inte är redo för barn än. Det finns inget som säger att du kommer drabbas av biverkningar! Biverkningslistan i bipacksedeln finns där för att informera om att du EVENTUELLT kan få vissa biverkningar! Det är alltså inte en dom eller ett löfte.

Plus för p-piller;

*säkert skydd
    *billigt
    *enkelt
    *små risker
    *skydd från första dagen man tar piller
    *få biverkningar

Du skirver inte vilket piller du fått men att man skulle må skitdåligt de första månaderna stämmer absolut inte in på majoriteten! De flesta mår som vanligt, vissa får milda biverkningar som går över snabbt. Mår du jättedåligt så är det troligen fel piller för dig.
    Mår man dåligt byter man pillersort!

Svar på tråden börja med p-piller eller inte? hjälp mej nu snälla!!!