• June20

Serbiska recept på mat o kakor???

Nån som är serbisk el ska/är gift med nån som är serbisk? som har traditionella recept på tex en kaka man kan ha på kakkalas el typ till brudskålen? tex som vi har sockerkaka el vaniljdömmar.
    Eller nåt i stil med snittar?
    Vi ska försöka ha lite mera serbiska maträtter även till middagen sen.
    Cevapcici har jag redan recept på men vet inte om vi ska anvd det.

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Serbiska recept på mat o kakor???
  • Ulrikas

En till sak..ni som gifter er med serber, ska ni använda er av någon av deras bröllopstraditioner och i så fall vilken.. De har ju en uppsjö av roliga traditioner.. ;) (mycket roliga än tråkiga svenska bröllop.. ;)

• June20

Ulrikas

Angående serbiskt badn tror jag dui kan kontakta serbiska föreningen så borde dem nog känna till någon.

Sen serbiska traditionerna vet jag ej....det är upp till m2b o hans föräldrar o bror också....skulle vara fint om hans bror hade på sig bestman "bandet" runt axeln.
    Sett sånt på bild förrut...ser lite högtidligt ut och trevligt med något annorlunda. Men jag vet inte om dem ska göra någon annan grej.
    Känner bara till 2 olika saker som e "spex":
    1) Bruden e med sin släkt o brudgummen med sin på förmiddagen o firar lite innan sen drar dem hem till bruden o ska hämta med henne till kyrkan. Men igen får komma in i huset innan bestmannen har skjutit ner ett äpple från ett träd i trädgården.
    Denna funkar inte eftersom ingen ska se se mig förns jag ska gå ner till brudgummen o vigselförrätaren. Vi ska inte ha kyrkan heller.

2) Sen på festen så ska brudens far sno en av brudens skor eller hela henne och så måste brudgummen köpa tillbaka henne/skon för en slant o det blir nån sorts budgivning. Men detta funkar inte då ja inte har en pappa. Synd för den verka komisk :)

Kanske de vet om något annat kul som dem kommer spexa med. Hoppas det inte inkl något i brudsängen bara för då hade vi blivit riktigt lessen, speciellt om vi tar in på hotel för natten.

• WomanOnTop

Jag är serb o min m2b är svensk och vi ska ha ett rätt "neutralt" bröllop. Det är så mycket att tänka på när det gäller t ex mat, vi har muslimska vänner också. Så man måste ordna med sådana saker också. på tal om traditioner, i Montenegro för längesen fanns det en idiotisk tradition. På bröllopsnatten skulle marskalken gå till sängs med bruden och sedan rapportera till brudgummen om hon var "bra". Dvs oskuld. Helt sjukt. Tack o lov att den traditionen är borta! Har faktiskt inte tänkt på dem här traditionerna, och har inte hört nåt från mina föräldrar heller. Får nog forska lite.

• June20

WomanOnTop
    ja det va nog den knäppaste sak ja nånsin hört talas om! :P

• WomanOnTop

Ja, som sagt, tur att det inte e så i dagens samhälle!

• Flikkans

hej

var på svensk -serbiskt bröllop för ett tag sedan. där var traditionen att "vem som helst" fick ta skon och att det var m2b :s bror +kusin som vaktade henne. om någon tog skrona var det bara för dem att betala en summa som personen begärde... och sen att ge pengarna till paret!

de hade även typ som stora pluntor som de bjöd Sljivovica ur och dem fick de inte släppa på hela kvällen för då får de betala den som tog dem... och den i sin tur skall ge pengarna till brudparet.
    vilket innebär att när någon dricker måste de hålla i pluntan oxå....

en rolig grej...

sen dansade vi såklart en himla massa

• Ulrikas

Jag känner till den om brudens sko.. så det gäller nog att hålla koll på dem under bröllopet.. ;)

Även de andra känner jag till, oskulden och festen innan hos kvinnan. Dessa tror jag att vi skippar.. ;)

Jag känner också till att bruden ska smycka bilen som de ska åka i samt att hon ska göra alla "nålar" som gästerna få ha på sig när de kommer till bröllopet.

Var kommer ni viga er, blir det i svenska kyrkan, borgligt eller i serbiskortodoxa kyrkan?

Vi kommer att gifta oss i svenska kyrkan, en liten kompromiss eftersom barnen är döpa i serbiskortodoxa..

• June20

Ulrikas

vad är det för "nålar" som alla bröllopsgäster ska ha på sig? en broch gjord av blommor?

Vi ska skippa det religösa helt för våran del. Dels för att han inte tror på gud men även för att jag är helt imot religon och vad det står för fast vi båda e döpt inom olika religoner när vi var små av respektive släkt.
    Så vi kör helt på egen ihopknoppad borligvigsel på ca 15-20min i ett jätte stort, romantist och tropiskt växthus.
    Ska kasta in lite fin poesi som passar som bra tips/råd om hur ett äktenskap kan vara/borde vara.

• Ulrikas

June20

Om nålarna. bruden gör egna broscher till alla gästerna innan bröllopet som sedan gästerna får lägga en slant för och sedan ha på sig under hela festen. Det är väl för att se vilka som tillhör sällskapet samt att samla in lite pengar till bröllopet..

• Ulrikas

Glömde tillägga, broscherna är gjorde av små sidenblommor som hon limmar ihop.

• June20

hmmm låter najs faktiskt.....men kanske inte inbringar så hemskt mycket pengar ;) kanske bara betalar för själva tillverknings matrialet hehehe...men fin grej ialf.

• Marlean

Kan någon ge mig ett "jugge" recept på köttfärssås blir jag MYCKET tacksam, minns att jag ÄLSKADE det som barn. Min bästa kompis mamma brukade alltid göra det, men hon har slutat med det nu. Såg ut som köttbitar i vatten mer eller mindre. Någon som vet vad jag menar? Maila i så fall på Maria.marlean@gmail.com

• Ulrikas

June20: Fast med jugge mentalitet kan det nog inbringa en hel del pengar.. ;) Det är nog inga 20- lappar de betalar broschen med..

Min sambo har också berättat att det brukar låta ett siverfat gå runt där alla gästerna lägger en STOR summa (1000:- el. likande) under bröllopet, självklart lägger alla efter sin egen plånbok men ingen vill ju verka snål.. Detta går också till bröllopsbudgeten..

• June20

Ulrikas

ahaaaaaaaaa hehehe....men tyvärr komemr det bara komma han, hans bror o hans föräldrar på bröllopet som är Jugge så tror inte de blir så mycket ialf....resten e "vanliga" svenskar typ...verkar annars en schyst deal o få pengar till en bröllopsresa.

Svar på tråden Serbiska recept på mat o kakor???