• June20

Serbiska recept på mat o kakor???

Nån som är serbisk el ska/är gift med nån som är serbisk? som har traditionella recept på tex en kaka man kan ha på kakkalas el typ till brudskålen? tex som vi har sockerkaka el vaniljdömmar.
    Eller nåt i stil med snittar?
    Vi ska försöka ha lite mera serbiska maträtter även till middagen sen.
    Cevapcici har jag redan recept på men vet inte om vi ska anvd det.

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Serbiska recept på mat o kakor???
  • Shannon

jag vet inte riktigt om jag kan svara på din fråga, jag har rötter i serbien men min släkt har levt i kroatien en väldigt lång tid, så de kakor och maträtter jag ätit i mina dagar har nog varit både från serbien, bosnien och kroatien...
    ett alternativ till cevapcici kan ju vara pljeskavica..
    (förresten finns det skitgoda cevapcici som man kan köpa på lidl, frysta, de smakar perfekt,1000000 ggr bättre än köttbullar!)

baklava är ju alltid gott men väldigt sött, sedan finns det något som heter "sape" uttalas "shape" som påminner lite om småkakor som vaniljdrömmar här i sverige, men de har malda valnötter i sig.
    finns massa smarriga kakor/tårtor från balkan området... men de flesta "blöta" kakor eller vad man nu ska kalla det är riktigt svåra att göra.. det krävs mycket pyssel omkring dem. överhuvudtaget maten därifrån kräver tålamod..

något som är ganska poppis hos min släkt är att göra en fruktsallad på honungsmelon spetsad med lite rom :)

jag vet inte om du kan serbiska men det finns många sidor på nätet med recept från balkan... här är en: www.coolinarika.com/recepti/

rätter som jag personligen tycker är GOTT! :
    burek gjord på ost, hemmagjord ajvar, fyllda paprikor, sarma, grillat kött

• June20

Oj ooooooooooooooooj!
    Massa namn där som jag inte ens vet vad dem är för något men kul låte det ialf! HAHAHA
    Det är min m2b som är serbisk så kan ju fråga honom om han käner igen något för själv kan jag ingen serbiska alls....kan inte ens säga hej! bara Da....jaja...;)
    tack för länken ialf! frå tvinga honom o översätta :P

• felis

Vi ska gifta oss om två veckor och ha serbisk buffe samt serbisk musik (det kommer att bli en massa kolo och annat skoj). Till bröllopstårtan ska vi ha serbiska delikatesskakor.

Det jag skulle rekommendera är om du tar kontakt med någon serb som vet lite om serbisk mat osv. Jag tror nog att det kommer bli lite svårt för svenskar att göra serbisk mat utifrån ett recept. Vi ska få all mat från vår serbiska förening där några jätteduktiga kvinnor gör en massa god serbisk mat.

Om ni behöver lite inspiration så kan jag lägga upp vår meny här (sitter på jobbet, så jag har inte tillgång till den nu).

• June20

felis
    Som sagt min m2b är ju serbisk för hans föräldrar är det men vi har inte berättat om själva förlovningen än för dem har varit nere i Juggo o dem kom precis hem. Han vill berätta in person för dem så vi väntar lite tyvärr.
    Jag hade velat snacka med hans mamma men tänkte ja kunde lika bra titta på några recept som ev lät "ätbart" och passande för bröllopet. Jag e en super kräsmage däfrö ville ja titta på vad dem innehåller o så....dricker inte ens kaffe hahahahaha...

Du får gärna sätta in buffé menyn här el maila till mig med ev recept på någon kaka som dem där dessererna som ni ska ha.
    Flamingjune20@hotmail.com

• minimusen

hej!!
    om nån har nåt bra recept på baklava så tar jag gärna emot det... tack!!!

• felis

Är din killes föräldrar serbiska så kan jag garantera att de kommer att ha en massa förslag på god mat till bröllopet!

Det blir lite svårt för mig att sätta in recept då jag själv aldrig lagar serbisk mat (det gör mest min serbiska släkt på mammas sida, min m2b är svensk). Men då jag själv är ganska så kräsen vad det gäller mat, så kan jag berätta att det inte är några konstigheter utan gott. Vad det gäller serbiska kakor så innehåller ovanligt många av dem ex valnötter (vilket är bra att tänka på om man är allergisk).

Här kommer vår meny iallafall som jag tror kommer passa alla smaker, svenska som serbiska:

Dragonstekt kotlettrad
    Helstekt fläskfile
    Kycklingfile
    Grillad Rostbiff
    Paprikatårta
    Rysk sallad
    Skinkpaj
    Ädelostpaj
    Prebranac
    Vaxbönssallad
    Pastasallad
    Persiljesallad
    Potatissallad
    Grönsallad
    Risotto m arborioris
    Projara
    Pita sa sirom Pita sa krompirom
    Ajvar
    Vitlöksmarinerad grillad paprika
    Inlagd gurka
    Syltlök
    Sambal oeleksås
    Tzazik
    Ostgifflar
    Serbiskt festbröd ?pogaca?

Ostbricka
    4 sorters goda ostar
    kex
    avokado, paprika
    Fruktkorg

Bakverk

Amerikansk Bröllopstårta
    Serbiska delikatesskakor

Kaffe & konjak
    Chamapgne till välkomstdrink

I Baren:

Whiskey
    Vodka
    Öl
    Vitt vin
    Rött vin
    Likör
    Konjak
    Sljivovica
    Mineralvatten
    Coca-cola
    Fanta
    Sprite,Juice
    Cider, festis

Nästan vid alla serbiska fester serveras helstekt gris, men då jag inte är så förtjust i detta bytte vi ut det mot annat kött. En av mina absoluta favoriter är iallafall pogaca, som är ett otroligt gott bröd som nästan smälter i munnen.

När är det föresten ni ska gifta er?

• June20

felis
    inte förns 2008 men jag försker lära o läsa på lite om serbiska saker så som mat o historia mm så jag vet lite ialf....om man ska vara gift med människan så måste man väl ta reda på lite ialf om dennes folkslag o traditioner. Vet inte riktigt om vi kommer ha den biten där bestman skjuter ner ett äpple från brudens trädgård innan alla får komma in i hennes hus o hämta henne till kyrkan men men....HAHAHAHA ;)
    Det tar ju tid o lära sig saker o ja e nyfiken i en strut så jag vill veta lite om mycket redan nu.

En fråga bara! Hur många ska ni ha på bröllopet igentligen???? det där va ju mat för ett helt år nästan! ;);)
    Men trevligt o gott lät det!

• felis

Ja, det finns verkligen många sjuka tarditioner kring serbiska bröllop, allt från att bära på tuppar till att leka kurragömma med bruden mot pengar.. Men vi ska ju ha ett vanligt bröllop, fast roligare och svängigare!

Vi ska ha 115 gäster, så det är inte så jättemånga. Men jag har alltid vuxit upp med tanken att det är bättre att det finns för mycket mat än för lite!

Lycka till med planerandet av ert bröllop, det kommer säkert bli jättebra! Själv börjar jag bli ganska så nervös, det är dags för oss nästa lördag..

• June20

AHAAAAAAAAAAAAA!
    Lycka till! ;)

Vi ska bara ha max 25 el 19 beroende på om m2b ska bjuda 6st av sina släktingar som råka bo i Sverige...han velar på den biten lite just nu. Men antar att 115 e "vanligt" verkar som att det e helt normalt med mellan 50-120 pers här i Sverige. Har aldrig varit på ett sådant stort bröllop själv.

• Ulrikas

Felis!

SÅg ditt inlägg om att ni ska ha ett serbisk musikband på ert bröllop. Jag ska också gifta mig med en serb och vi önskar ha ett serbiskt band på bröllopet men vi hade velat att de spelar lite svensk musik också. Kan du rekommendera något band? Vi bor i Göteborg.

Svar på tråden Serbiska recept på mat o kakor???