jag vet inte riktigt om jag kan svara på din fråga, jag har rötter i serbien men min släkt har levt i kroatien en väldigt lång tid, så de kakor och maträtter jag ätit i mina dagar har nog varit både från serbien, bosnien och kroatien...
ett alternativ till cevapcici kan ju vara pljeskavica..
(förresten finns det skitgoda cevapcici som man kan köpa på lidl, frysta, de smakar perfekt,1000000 ggr bättre än köttbullar!)
baklava är ju alltid gott men väldigt sött, sedan finns det något som heter "sape" uttalas "shape" som påminner lite om småkakor som vaniljdrömmar här i sverige, men de har malda valnötter i sig.
finns massa smarriga kakor/tårtor från balkan området... men de flesta "blöta" kakor eller vad man nu ska kalla det är riktigt svåra att göra.. det krävs mycket pyssel omkring dem. överhuvudtaget maten därifrån kräver tålamod..
något som är ganska poppis hos min släkt är att göra en fruktsallad på honungsmelon spetsad med lite rom :)
jag vet inte om du kan serbiska men det finns många sidor på nätet med recept från balkan... här är en: www.coolinarika.com/recepti/
rätter som jag personligen tycker är GOTT! :
burek gjord på ost, hemmagjord ajvar, fyllda paprikor, sarma, grillat kött