• burken

Itrim

Hej!

Satt just och läste om "alla" som var inne på att prova Reductil för att gå ner i vikt, och tänkte dela med mig av mina erfarenheter från Itrim istället. Som ett alternativ.

Itrim är ett motions- och viktminskningsföretag som numer borde finnas i de flesta större städer. Deras ide är att vi skull kunna gå ner i vikt, och lära oss att leva som normalviktig. Man binder upp sig för ett år, och det kan räknas som dyrt, men för mig är det iallafall värt vartenda korvöre.

Först får man en personlig konsultation, där man gör en ordentliga genomgång om hur man äter, sedan får man utifrån det enn förslag på hur och när man skall äta. Det ingår att man skall äta kostersättning i form av soppor, bars och shake. Målet är att man skall gå ner snabbast möjligt för att sedan fokusera på att hålla vikten. Så det är inte som viktväktarna när man skall lära sig att äta rätt från början utan här är det tufft arbete som gäller den första tiden, och målet är att ner i vikt, som för mig med måltider utan snabba kolhydrater. Hela tiden under viktminskningsperiod träffas man i en liten grupp en gång i veckan och då får man en förståelse för varför olika sorters föda är av vikt. Det är inte alls som viktväktarna, det diskuteras aldrig vikt, man får ingen guldstjärna och "tvingas" berätta för gruppen hur duktig man har varit.

Själv har jag varit med i 6 veckor och gått ner 10 kg och har ungefår 15 kvar. Det som lockade mig var att fokus liggeer inte på att gå ner i vikt utan att hålla vikten när man väl är klar. Innan jag började detta var jag verkligen desperat, valet var att prova detta eller Reductil, och jag tror att man skall vara kritisk till alla metoder som finns för att gå ner vikt, dock är det viktigt att veta att det är vad du stoppar i munnen och hur mycket energi du gör av med som är avgörande.

Och, det bästa av allt, jag var ett riktigt kakmonster som åt allt sött man kunde komma över, otroligt beroende att att ha mat tillhands alltid, lättirriterad och allmänt grinig, och numer märker jag en sådan stor skillnad att jag ryser i hela kroppen av välbehag. Trots allt är det väl så att alla överviktiga vill kunna äta något sött nångång eller en god potatisgratäng eller vad nu må vara, utan att känna begäret att äta upp allt och gärna slicka skålen oxå? En känsla av att ha en normalt förhållande till mat. Kunna sitta bredvid sina smala vänner och ha samma föhållande till mat som de?

För mig är det värt varenda öre!

• Svar på tråden Itrim
  • picachu

mysko. Jag har aldrig hört talas om denna metod, plötsligt är det tre trådar som berättar om itrims förträfflighet... slump?

• Lisa1

Nej, jag tror inte det. Speciellt inte som tråden faktiskt inte handlar om viktminskning i sig utan bara om "hur bra Itrim är". Kan varken säga bu eller bä om detta företag och denna metod, men det luktar smygreklam lång väg. Postades en liknande tråd för några veckor sedan som var strået vassare mot smygreklamshållet. Gissar att moderatorn tog bort den för nu finns den inte alls att finna... Det lustiga är att dessa trådar startats av signaturer som man (med hjälp av sökfunktionens hjälp) kan se aldrig postat ett inlägg på forumet innan.
    Sedan finns det helt säkert massor av personer här på BT som blivit hjälpta av Itrim och tycker att det funkar bra, men då ser ju tipsen lite annorlunda ut... inte en halv A4-sida vars språkstilistiska utformning mer liknar en reklamsida ur en veckotidning.

• picachu

Blir ju roligast om detta är smygreklam, hur mycket de rackar ner på viktväktarna, får man göra så ?!:) hehe

• Buslinna

Det här bygger på samma metod som Xtravaganza, som var på tapeten för ett tag sedan. VLCD-måltidsersättning och träning samt kostundervisning i någon sorts GI-variant, om jag har förstått det hela rätt.

• Ellte

Jag skrev också ett sånthär inlägg när jag gått på Itrim ett tag och fick en massa skit om att det var reklam ;)

Jag jobbar iallafall INTE där och är INTE bekant med TS men håller med om att det är ett kanonkoncept!

Ffa att allt utgår ifrån mental träning och positivt tänkande och att det är BRA kurser om detta. Vi VET ju vad man inte ska äta...men varför i helskotta äter vi det ändå? :D

• Makrill

Jag förespråkar också Itrim. Men jag tror snarare att skälet till att det pratas om Itrim just nu är att de börjar synas i tidningar osv. Såg t ex ett reportage i Tara i förra veckan där en kvinna berättade om hur hon gått ner i vikt och börjat träna. Dessutom verkar det komma fler och fler center. Så något måste de ju göra rätt!

• burken

Jag skrev detta för ett tag sedan, i en ny tråd eftersom jag inte hade fattat hur man fortsatte en tråd;

Tack för komplimangen

Vad skall man säga. Men än tack för att någon trodde att mitt inlägg ang Itrim var som klippt och skuren ur en reklamannons.

Det var det inte, snarare en reaktion på att många väljer att äta medicin för att gå ner i vikt och ser det som ett universalmedel för att gå ner i vikt, när det faktiskt krävs rätt mycket av en undertiden som man går ner vikt, men än mer att behålla vikten. Ber om ursäkt om jag gjort någon upprörd! Jag ville bara visa ett alternativ i metoddjungeln när det gäller viktnedgång.

Lycka till! Alla överviktiga hur ni än väljer att göra!

• picachu

Burken: försoningskram!

Kul att höra att det finns metoder som funkar för andra!

• Ida-maria

Det finns ett ITrim i närheten där jag bor.Har själv varit nyfiken på detta men jag har redan ett medlemskap på ett annat gym dock. Vad kostar ett år på Itrim?

• burken

Det 'r som sagt var rätt dyrt, i Mölndal kostar det 680 kr i månaden och man binder sig på ett år- Men om man tänker att man får ett gymkort och tex viktväktarna kostar 100 kr i veckan så känns det lite bättre. Sedan kostar ju måltidsersättningen lite. Men det är klart man sparar in rätt mycket pengar på att inte äta godis och annan onyttigt.

Som de själva säger, vv kan vara bra för nån detta för nån, och jag har fått enorma aha-uppleveleser när det gäller mitt förhållande till mat och äta.

• Ellte

Åh sedär, du går också i Mölndal :D Då VET jag att du har rätt när du säger att de är bra ;)

• burken

Jo, jag är mycket positivt överraskad av deras arbete. Var mycket skeptiskt innan jag väl började med detta projekt. Ett helt år! Jag som brukar ge upp mina bantningsförsök efter bara några timmar. Det tog för mycket energi att jobba emot sötsug och annat som förekom. Men nu finns det inget alternativ att gå tillbaka jag vill/kan/ska leva så här resten av livet. Har till och med klarat av att äta smörgåstårta och känna mättnad utan behovet att ta mer för att det var gött. Likadant med potatisgratäng.

Men nu lever jag som på rosa moln, all min fokus kring mat är som bortblåst! Förr levde jag varje minut för mat, godis matlagning och allt som förknippades med mat.

Det var väl det jag ville förmedla med mitt inlägg att kanske kanske det kan verka lika positivt till någon mer där ute. För det är väl så att vi alla vill ha ett normalt förhållande till mat, inte under tiden man äter lunchen fundera på vad för gött man skall ha till middag?

Nu kallar arbetet!

Svar på tråden Itrim