• Maggilina

    Varning

    Hej,

    Detta är en varning till alla er bröllopspar som funderar på att anlita en fotograf i Stockholmstrakten, nämligen Nordic Ice by Annelie Gerhardsdotter, c/o Kreativ Internationell Kommunikation. Det slutade i en katastrof med hot, förolämpningar och ett oerhört oprofessionellt beteende från fotografens sida. Trots tydliga överenskommelser om pris och vad som skulle ingå försökte hon ändra villkoren i efterhand.

    Bilderna var dessutom inte bra, vi hittade faktiskt inte en enda på oss båda som vi var nöjda med. Kompositioner och beskärningar var mycket märkliga och inte enligt de samtal vi fört innan. Dessutom lyckades hon förstöra bilder genom att öppna kamerahus utan att ha spolat tillbaka filmen. Hon påstod även att hon gav oss ett fördelaktigt pris, men om vi jämför med vad andra fått för liknande summor är det ett skämt.

    Eftersom vi har flera goda vänner som tagit utmärkta bilder (både suverän komposition och hög kvalitet) hängde inte allt på detta misslyckade val. Men vi hoppas verkligen att ingen annan gör ett liknande misstag.

    Hälsningar, Maggilina

  • Svar på tråden Varning
  • creative

    Är detta en fotograffirma som du anlitat? Jag har försökt slå på företaget men inte hittat det på nätet.

    Sen finns det förmodligen olika synvinklar på en konflikt, känns inte helt OK att hänga ut någon såhär känner jag.

  • Maggilina

    Alla har rätt att skaffa sig en egen uppfattning, men vi tycker verkligen att den här situationen var obehaglig och flera personer har stöttat oss vad gäller detta inlägg.
    Eftersom företaget saknar hemsida och inte finns beskrivet på nätet hade vi ingen utomstående information att gå till. Vi hade verkligen önskat oss en liknande varning och sluppit den här tråkiga sitsen. Själv är jag en stark person och kan bara drömma om hur detta skulle ha kunnat drabba någon annan.

  • Miss Andersson

    Maggilina,
    Vad synd att det hela slutade så dåligt, men får man lov att fråga hur ni kom i kontakt med fotografen i första hand? Om det inte finns någon hemsida eller information om dem, hur kom det sig att ni anlitade henne?

    Sedan finns det ju som sagt också olika versioner av saker och ting. Om ni vill ge en varning till andra brudar här kanske det inte vore dumt att förklara lite mer ingående vad som hände. Gör nog lättare för andra att få inblick i det hela.

    Vad kom ni överens om, skrevs kontrakt och vilka villkor ville fotografen ändra?

    "Kompositioner och beskärningar var mycket märkliga och inte enligt de samtal vi fört innan."
    Vad hade sagts angående bildidéer innan? Hade ni haft bilder med och/eller förklarat vilken stil ni var ute efter? Att beställa kompositioner och beskärning exakt brukar man ju inte direkt göra...

    "Hon påstod även att hon gav oss ett fördelaktigt pris, men om vi jämför med vad andra fått för liknande summor är det ett skämt."
    Va kom ni överens att ni skulle betala och få för det? Varför anser du att det inte varit fördelaktigt? Prissättning är ju ganska svårt att jämföra rakt av med andra fotografer ibland.

    Att förstöra bilderna genom att öppna kamerahuset utan att ha spolat tillbaks filmen låter ju oerhört oproffsigt! Jisses. Var fotografen en amatör?

  • *mimmi*

    Stå på dej Maggi!
    Jag tycker det är toppen att bli varnad för oproffsiga företag av alla slag här på BT.

  • mlu

    Det ar val sjalvklart att man maste kunna varna andra. Det ar val sadant som forumet skall anvandas for!!

  • Dockan10

    Klart det skall användas också för att varna....Stå på dig

  • creative

    Nu har jag även försökt att slå på dessa företagsnamn på hitta.se
    Verkar inte finnas där heller.

    För mig låter det därför som att det inte är ett seriöst företag som du anlitat.

    Har jag fel, tycker jag du ska vända dig till Fotografernas yrkesorganisation med dina klagomål om du tycker att du har blivit felbehandlad och hotad. Så får ju inte en proffessionell fotograf uppföra sig.

  • annayu

    Maggilina, det var mycket tråkigt att läsa, hot, förolämpningar, och sådant beteende hör INTE till yrket. Som frilans fotograf själv, undrar jag hur du kom i kontakt med företaget?
    mvh/Anna

  • Aurora

    Trist att du förtalar Annelie ! Och trist att folk tycks tro på sådant !
    Vi anlitade Annelie till våra bröllopsbilder och fick dubbelt mer än utlovat till samma pris med fantastisk fina resultat ! Vi var så nöjda att vi senare har anlitad henne vid olika andra tillfällen med samma goda resultat och ett sympatisk proffsigt bemötande.
    Men jag råka veta vi andra nöjda par på omvägar att det var ett par där maken hotade Annelie och där hon blev mycket illa behandlat. Det var i samband med en bröllopsfotografering vid något sörmländskt slott. Förmodligen är det ni som försöker svartmåla henne för ni skulle slippa undan betalningsansvar. Tyvärr förekommer det allt för ofta att kunder påstår sig vara missnöjda med ett arbete bara för att slippa betala för sig. Vi är själva företagare och har varit med om liknande, därför drar vi denna slutsats ! Trist bara att ni har behov av att tala illa om folk bakom deras ryggar utan att de få en chans att försvara sig ! Det säger ett och annat om er snarare än om underleverantören ! 

  • Aniara4

    Möjligen hade det varit smartare att låta tråden ligga kvar långt ner i glömskan efter 9 år, istället för att lyfta upp den så att alla ser den igen. TS är såklart inte kvar (vilket man kan se på att namnet är svart och inte går att klicka på), så det är inte särskilt stor idé att tilltala henne med några frågor eller kommentarer heller.

  • Pess

    "Aurora" kan väl mycket väl vara Annelie som googlat sitt eget namn, annars dyker väl inte sådana här gamla trådar upp bara sådär? Eller är aurora någon forumaktiv medlem? Ursäkta i sådant fall, känner ej igen alla nicknames.

Svar på tråden Varning