• Anna 2007

Hjälp Amalfikusten Italien

Hej alla glada,

Finns det någon som har tips på boende i och runt Amalfikusten i Italien? Vi ska åka dit i juni nästa år och tar tacksamt emot alla tips!

Tack på förhand

Anna

• Svar på tråden Hjälp Amalfikusten Italien
  • Fru Böhmer

Anna 2007:

Vi var på Capri 5 dagar på bröllopsresa nu i augusti, och är supernöjda! Vi hade inte tid att vara borta längre.

Men för 5-6 dagar är Capri perfekt! vi åkte även över till Sorrento 1 dag (tar bara 20 minuter).
    Capri är en jättevacker ö, med superbra mat och bra restauranger. Vi bodde högst upp på ön i Anacapri på ett jättevackert hotel som hette Caesar Augustus.
    Hotellet på Capri var ganska dyrt (valde dock ett ganska bra hotel), men i övrigt tyckte vi inte att det var såå dyrt som alla säger.
    Det finns inte massor att göra på Capri, men om man är där i 5 dagar som ett nygift par, som inte får mycket ledig tid tillsammans så är det underbart! Vacker miljö, mysiga små gränder med caféen och butiker.

jag rekommenderar er att kanske att bo 3 nätter på Capri och 3 nätter på fastlandet, tex Sorrento!

Ha en mysig semester!

• lingonben

Det finns enormt vacker vandringsstig längs Capris kust mellan Blue grotto på norra kusten ner till fyren på syd/västra spetsen. Säkert också många andra fina ställen att gå på , men denna tog några timmar och var väldigt vacker.

• Anna 2007

Tack snälla för alla svar!

• Malla77

Nu kommer jag indunsande här med en liten fråga....Amalfikusten inkluderar flera små städer som Positano, Amalfi etc.. stämmer det? Someone?? Det var ett tag sen jag läste geografi ...

• Schnagelina

Malla77:

Right you are

Amalfi, Positano, Ravello, Sorrento, Praiano (som jag själv älskar)..... Alla är de underbara små orter.

• Malla77

Då har jag lite koll i allafall
    Funderar på Praiano, ser så himla mysigt ut!! Tips på bra hotell, lägenheter, restauranger etc??

• Anna 2007

Jaha nu är det jag igen...
    Vi har nu bokat flygbiljetter till vår bröllopsresa men jag har lite svårt att bestämma mig för var vi ska bo. Har fått så många bra tips. Jag brukar inte vara rådvill men nu känns den här resan så oerhört viktig när vi ska åka utan barnen.
    Ja ja, vi flyger till Neapel och tänkte bo i Sorrento och ta utflykter därifrån, Capri och småorterna.
    Ni med erfarnhet från ställena, vad tror ni?
    Jag känner mig så velig, vill att det ska bli så bra.

• Lapinette

Vi bodde på hotel Bristol (genom Fritidsresor) och då vi talat om att vi var nygifta fick vi ett hörnrum med balkong som gick i 90 graders vinkel med utsikt över Sorrentobukten och Vesurvio. Otorligt vackert. Det var välstädat och fint på hotellet med en stor pool på taket.

Vill ni ha lyxigare alternativ så finns Bellevue Syrene som ska sägs ska var ett av de bästa hotellen i världen.

• Telemarkgrrl

Anna 2007 - det *kan* inte bli fel!

Sorrento är den perfekta utgångspunkten för att göra utflykter i området. Om du känner dig osäker på vilket hotell du ska välja, titta på dom Fritidsresor har och ta något av dom - jag skulle tro att alla dom är bra. Generellt sett är nog standarden hög i Sorrento i jämförelse med andra turistorter.

Kolla också in www.tripadvisor.com/, där lägger folk in egna recensioner av hotellen, säger lite mer än hotellens egna sajter.

• Schnagelina

Malla77:

Praiano är underbart vackert men ha inte för mycket förväntningar på nattliv (även om en av Europas coolaste nattklubbar ligger här förstås). Fast nattliv brukar ju inte vara det viktigaste på bröllopsresan .

Kan verkligen rekommendera Hotel Ondaverde. Det ägs av en svenska och hennes italienske man. Vi tog halvpension och fick underbart god mat hela tiden. Hotellet ligger insprängt i berget och man har en underbar utsikt över Sorrentobukten. www.ondaverde.it (obs - hysterisk hemsida så stäng av ljudet innan).

• Storasystern

Nu kan jag rapportera! :)

Vi bodde på ett hotell ovanför Amalfi (Grand Hotel Excelsior) och hyrde en bil. Vi körde runt på kusten och besökte Positano, Praiano, Maiori, Capri, Vesuvius och Pompeji. Allt otroligt sevärt och vackert.

Som redan har sagts i tråden så är byarna på kusten otroligt mysiga. Capri är kul i kanske två dagar, men sen har man nog sett det mesta, men det beror förstått på vad man vill göra på sin resa, om man vill ta det lugnt och softa så är Capri bra! Vi hyrde vespa på Capri och åkte runt på, det var perfekt!

Generellt tror jag att Amalfi-kusten passar bäst om man gillar att mysa hellre än att festa!
    Vårt hotell var bra (men inte fantastiskt!), vi hade en stor balkong med utsikt över kusten åt båda hållen och havet nedanför. Nackdelen var att man behöver bil för att komma dit.

Hoppas att ni får en fantastisk resa!

• Sessan - 07

Vad har ni haft för budget för era härliga Italienresor? Hur mycket räknade ni med att ni skulle lägga ut, och hur mycket blev det i slutänden? (bortsett från alla roliga souvernirer som jag antar att ni säkert också köpt...!)

• resefantasten

Positano var mysigt. Amalfi likaså. Vi bodde i Minori förra året, men det var för smått, dåligt urval med restauranger till exempel. Stränderna är inte så bra någonstans på de här ställena, det är inga strandorter. Dessutom är det ganska dyrt överallt. Varning för Capri. Bara för rika jetset folk. Jättedyrt!!

Svar på tråden Hjälp Amalfikusten Italien