Hjälp Amalfikusten Italien
Hej alla glada,
Finns det någon som har tips på boende i och runt Amalfikusten i Italien? Vi ska åka dit i juni nästa år och tar tacksamt emot alla tips!
Tack på förhand
Anna
Hej alla glada,
Finns det någon som har tips på boende i och runt Amalfikusten i Italien? Vi ska åka dit i juni nästa år och tar tacksamt emot alla tips!
Tack på förhand
Anna
Vi förlovade oss på Amalfikusten i en liten by på gångavstånd från Amalfi, den heter Atrani. I närheten ligger också otroligt vackra Positano. Just vilket boende ni ska välja vet jag tyvärr inte, dessa små städer är egenligen bara turistboenden så det är bara att söka. Vi bodde på vandrarhem och reste omkring, vandrade och båtade ut till Capri, som ligger just utanför.
Kan bara säga att denna kust är underbar, (proppfull av vansinnig trafikstockningar, tutande bussar, speciellt mellan månaderna maj-augusti) grön-blått vatten, vindlande vägar som körs väldigt for och trångt på med vråldjupa stup ner mot vattnet och höga bergväggar, underbara vandringsstigar efter bergsväggarna, apelsinodlingar... ja där finns allt :)
Lycka till
Anna2007, vi åker dit senare i höst, sen kan jag rapportera! :)
Åh tack så mycket! Vi har varit i Italien en hel del dock mest i Toscana.
Rapportera gärna till mig. Vill du ha min e-mail eller har du kvar tråden?
Tack tack...
Vi bodde i Sorrento och det var alldeles fantastiskt fint. Sorrento är också bra för att det är lätt att ta sig till Capri, Neapel, Pompeji, Amalfi, Positano osv. därifrån.
Vi bodde på hotell Minerva och var jättenöjda, lite bilder därifrån finns på www.flickr.com/photos/sundin/sets/72157594226229752/.
Andra bra hotell i Sorrento ska vara hotell Bristol och hotell President.
Håller med om att Sorrento är en bra utgångspunkt. Där bodde vi också en tid. Inte hälften så mysig stad som de neråt Amalfi, men som sagt- en utmärkt utgångspunkt till Vesuvio, Pompeij och Amalfikust-städerna, och rätt trevlig stad.
Tack för alla tips, nu ska jag surfa runta lite. Min m2b och jag ska åka bort en vecka direkt efter bröllopet (utan våra tre barn) så vi vill njuta at varandra, boendet, sola och bada. Ta ngn utflykt till någon stad ett par kvällar.
Tror ni Capri skulle passa bäst då?
Capri är ganska litet och har kanske inte världens roligaste städer att spendera någora kvällar i och dessutom väldigt dyrt. Vacker ö där man kan vandra och titta i grottor dock. (Även om Blue grotto är överskattat och man halvdör av avgaserna från alla båtar när man är där och får bara titta in någon minut och det är dyrt) ingen var nöjd av alla som var där samtidigt som oss.
Positano och Amalfi är mina favoritstäder på kusten. Ganska små städer dock, så man gör dem på ganska kort tid. Då är Sorrento större och har mer affärer och restauranger, om det är det man är sugen på.
Vi åkte till Sorrento med Fritidsresor på vår bröllopsresa i maj. Bodde på ett hotell som heter Bristol som ligger något utanför Sorrento (10 min promenad) men i och med det hade en underbar utsikt över hela staden och bukten. Utifrån Sorrento gjorde vi dagsutflykter till Capri, Pompeji och Amalfi. Kan varmt rekommenderas!
Om dom inte har ändrat något sen jag var där (2001) så går det inte att åka till Capri över en kväll, dom sista båtarna tillbaka till fastlandet går sen eftermiddag/tidig kväll. Så vill man vara på Capri på kvällen så måste man bo kvar där.
... och man får inte missa att vandra upp på Vesuvio. Väldigt mäktigt att gå på en vulkan som faktiskt inte är död. Stelnad lava som runnit i floder omkring en, och slog ut Pompeij nedanför, som man naturligtvis också måste se, som sagt tidigare här.