• TessaX

Hur få igång förhållandet igen?

Jag har äntligen lyckats träffa Mr Right med stort R. Detta är verkligen killen jag vill bo ihop med, skaffa barn tillsammans med och leva med för resten av livet. Det har tom gått så långt att jag kan tänka mig att gifta mig med honom (och jag har aldrig varit speciellt sugen på den punkten).

Trots att drömmen gått i uppfyllelse har det blivit strul mellan oss. Vi träffades i december 2005 och har varit kära hela våren, allt har varit bra förutom att vi har bott långt ifrån varandra och bara kunnat träffas någon gång i månaden (dock ca en vecka per tillfälle). Detta har gjort oss lite frustrerade och det har även påverkat våra känslor som åkt berg-och-dalbana mellan gångerna vi setts.

Jag är mer känslosam än vad han är och visar det också mer tydligt. Jag vill ge honom hela världen och ännu mer! Ja, ni fattar säkert. Man blir sådär knäpp som man är när man är tokkär.
    Han däremot är mer lugn och känner inget pirr när han blir kär, inga direkta poofar får han heller (ni vet, sånna där starka ömhetskänslor för personen man älskar, som bara kan smälla till när som helst och var som helst och som gör att man bara vill krama och pussa på den man älskar och smälta samman för att man inte vet vart man ska ta vägen, bra att man vill vara så nära personen man tycker om som är möjligt...) fast han säger att han känner att han är kär ändå, bara att han inte kan beskriva det.

Hans allt mer "tama" känslouttryck vilket yttrar sig i vardagspussar i förbifarten och "jag tycker om dig" en gång i veckan, fick mig att bli mer och mer frustrerad ju mer våren gick över i sommar. Det kändes plötsligt inte som att han var så kär i mig, det hände liksom inget, det lyste inte om honom så om det gör när man är riktigt kär, som det gjorde om honom i början. Hans sätt att "vara efter mig", att ta kontakt och att komma efter och vilja kramas eller pussas eller bestämt hålla om mig och kyssa mig passionerat försvann det med.

I början av sommaren hade vi ett stort gräl som följdes av ytterligare ett antal. Egentligen berodde det inte på mer än frustrationer hos mig, att vi aldrig sågs och att jag inte kände att jag hade "hela inne". Jag kände det som att han gled ur mina händer....

Under sommaren gick det upp och ner, vi bråkade och det var jättebra om vartannat. Nu i efterhand har jag fått veta att han många gånger funderade på att göra slut men ville vara helt säker först.
    Vi hade hela tiden bestämt att när jag pluggat klart skulle jag flytta till honom (som har jobb) så att vi kunde ses mer och få ett mer stabilt och bra förhållande. Innan jag flyttade hade vi ett långt samtal om hur jag kände och hur han kände. Jag kände mest att jag behövde få hans känslor bekräftade mer, han sa att han inte kände att det kändes bra och om det fortsatte som förut så skulle det ta slut för han tyckte inte att det var något bra förhållande. Både han och jag ville ändå få det att funka, så jag flyttade.

Efter några dagar kände jag bara hur det blev sämre och sämre, vi bråkar inte längre men det känns riktigt dött. Jag konfronterade honom och då sa han inte är kär längre och inte visste om han kunde bli det igen heller. Jag sa att jag funderar på att flytta tillbaka och då blev han lite förvånad/rädd märkte jag. Morgonen dagen efter sa han "Jag vill inte att du ska flytta tillbaka, jag vill vakna med dig varje morgon och somna med dig varje kväll". Så jag stannade.

För ett tag sedan pratade vi om det igen (jag gråter väldigt mycket nu för tiden och är egentligen ganska olycklig i situationen som den ser ut nu), det kändes som att allt hopp var ute, som att det inte kan bli bra igen. Han sa att han tyckte att det hade känts mycket bättre den senaste tiden och att jag måste få tillbaka tron på att det ska funka om det ska kunna göra det och våga chansa och visa vad jag känner.

Det känns hela tiden bättre efter att vi har pratat men sen, när jag inte får de kramar, kyssar och söta ord som jag saknar så försvinner hoppet ganska snabbt igen... och vi kan inte tjata om problemen konstant om vi ska få dem att försvinna.

Som det känns nu så känns det som att allt hopp är ute, det känns helt dött mellan oss och mina känslor har också blockerats i och med detta. Det känns inte som att jag har några känslor kvar men jag vet att de finns där, innerst inne. Bara jag vet att jag kan känna mig trygg med att känna så kommer jag att göra det. Men han ger mig inte sådana signaler, tvärt om. Vårt sexliv har självklart också påverkats av detta och jag som annars vill ganska ofta är inte alls sugen längre.

Jag känner bara att jag har lämnat allt för en kille som jag var dökär i och som jag försöker att få tillbaka, men det verkar hopplöst. Just nu är jag bara oerhört olycklig och ensam.

Hur ska jag/vi vända den här situationen?
    Hur ska jag göra för att kunna känna hopp och därmed känna alla känslor utan att han visar att det är/blir bättre?

• Svar på tråden Hur få igång förhållandet igen?
  • Mycket långt kvar

Det låter inte som att det kommer att funka i mina öron, tyvärr. Han måste uppenbarligen ändra ganska mycket på sig för att du ska må bra i relationen, och det brukar inte bli bra då. Man kan inte ändra någon...

• TessaX

Oj... antingen förklarar jag väldigt dåligt eller så har jag grymt dålig självinsikt... så som jag känner så fattas hans känslor i relationen, även om han försöker få till det ändå (varför vet jag egentligen inte). Och utan känslor så fungerar ju inte relationen.

Uppfattar du istället det hela som att det är jag som kräver för mycket istället för att han ger för lite?

Allt jag vill är ju att han ska vara kär och att vi ska vara lyckliga :(

• ninonica

Jag tycker att du ska visa honom det du har skrivit här. Och sen är bollen hans. Du har ju inte riktat det till honom utan försökt beskriva för oss så klart och tydligt som möjligt. Ibland kan det vara lättare att förstå då. Det är det enda råd jag kan ge dig. Be honom läsa det här, och prata sen igenom det en sista gång och bestäm vad ni ska göra. Lycka till!

• TessaX

Tack..

Han vet iofs redan hur jag känner, vi har pratat om det väldigt mycket och han har ju trots att han inte är kär inte lämnat mig än så han vill väl försöka lösa det hela antar jag.
    Han tycker att det borde gå att lösa om vi kan bryta "spiralen", alltså att jag tror på det och visar mina känslor så att hans känslor kommer igång, samtidigt som han försöker att visa mer känslor för mig.
    För min del känns allt det bara fejk, det känns som att vi fejkpussas, fejkkramas, fejksäger att vi tycker om varandra osv. Det känns som ett skal/fasad och under är allt egentligen bara skit...

• TessaX

PS. Jag vill som sagt verkligen att det ska funka och jag vet att jag egentligen är kär i honom och vill visa det, jag är bara rädd för att bli sårad. Jag vill verkligen leva med honom för resten av livet och är beredd att göra allt som står i min makt för att detta ska funka. Är det någon här som har gått i familjeterapi och som har några bra råd ang övningar eller sätt att hantera en sån här situation?
    Är självklart tacksam för övriga åsikter och tankar också.

• Mycket långt kvar

TessaX: Jag uppfattar verkligen inte att du kräver för mycket, utan bara att han inte verkar vara kapabel att ge dig den uppskattning du (och de flesta) behöver. Om han då ska ändra sig och börja ge komplimanger och små kärleksbevis är det ett väldigt stort steg för honom verkar det som. Och alltså inget man kan räkna med verkligen kan hända.

Om du känner- som du säger- att "hans känslor fattas i relationen" så är det ju ännu mindre chans att det ska funka...

• Mycket långt kvar

Det räcker inte med att en vill, tyvärr...

Men vad tror du själv? Hur har ni det om 1 år? Finns det en chans att det ordnar sig, och vad skulle krävas för att du känner att det är bra?

Om du spontant känner att det inte kommer att funka, så kommer det inte att göra det. Om du tänker på hans insatser i det hela. Men om du själv tror att han kan ändra sig, och tycker han verkar visa att han vill det, då är är ju allt möjligt!

• TessaX

Mycket långt kvar:
    Han sa redan från början att han inte är som mig i en relation, alltså att han inte är lika "sprallig" och livlig i hur han känner och hur han uttrycker sig. DÅ tyckte jag att hans sätt var tillräcklig för då märkte jag att han var kär i mig vilket jag inte känner längre. Han var alltså mer uttrycksfull tidigare och visade mer än vad han gör nu vilket visar på att han "kan om han vill". Och han vet att jag saknar det nu men han säger att han inte vet hur han ska göra, mer än det han redan gör. Antagligen behöver jag dessutom extra bekräftelse nu när allt är så osäkert och jag är osäker på honom.

Jag är övertygad om att det kan ordna sig om han bara får tillbaka de känslorna han hade i våras. Det är eg det som är problemet och ändrades det så skulle allt lösas. Han säger att känslor tar tid för honom, att de kommer gradvis och inte pang på. Jag sitter alltså och väntar på dessa känslor som kanske aldrig kommer att dyka upp igen och under tiden tappar jag hoppet...

Han visar att han vill genom att han inte bara lägger ner, han har sagt att han vill få det att funka och att han försöker men hur ska han kunna få tillbaka några känslor för mig när jag är olycklig och misstänksam och känner att det är hopplöst pga att han inte har några känslor för mig nu? Det är den spiralen som han pratar om som vi måste komma ur på något sätt...

Det konstiga är att jag inte känner att det går framåt någonting även om han säger det när jag tar upp hur dåligt det är. Han tycker att det blir bättre medan jag tappar hoppet på alltihop mer för var dag som går...

Innan bråkade vi ju åtminstone, nu känns det som att vi istället har blivit som främlingar, så långt ifrån varandra man kan komma...
    Jag blir bara så frustrerad och förbannad över att allt från hans sida är så segt, sen blir jag ledsen för att jag känner att allt glider mig ur händerna och jag kan inget göra...

Tilläggas bör kanske att han betedde sig likadant i sitt förra förhållande, han var kär först sen försvann känslorna och han gjorde slut. Innan dess hade han ett 4-årigt förhållande med en tjej som han fortfarande är väldigt tajt med. De ringer varandra flera gånger i veckan och ibland känns det som att de inte har släppt taget om varandra känslomässigt...

• karinna

Kan bara ge råd utifrån hur jag själv förhåller mig till en liknande situation och vad som funkar bra för mig:

Sätt stopp för er relation som den är nu! Kalla det en paus, ett avslut eller vad du vill, men bryt den negativa spiral ni har hamnat i. Släpp taget om känslorna och se vad som händer när ni får perspektiv på situationen. Ha så lite kontakt som möjligt, om de känslor ni en gång kände för varandra vilar på en stark grund så försvinner de inte av att ni tar tidsmässigt och platsmässigt avstånd mellan er. Våga släppa taget och ta det lugnt! Han behöver fundera över hur han vill ha det med dig och med sig själv - men det gör han bäst på egen hand. Och jag tror du behöver få vila lite i dina egna känslor också.

Som någon annan redan skrivit - en relation kan bara växa och utvecklas om båda vill det! Nu ska du inte lägga all din energi och kärlek på honom - han klarar inte av att hantera den just nu. Istället ska du vara rädd om dig själv och fundera över vad som är viktigt för dig! Det är då du kan (om du fortfarande vill det) ge er relation tid och tillit till att ni kan må bra och skratta tillsammans igen.

Lycka till!

• TessaX

karinna:
    Tack för rådet. Tyvärr är siutationen lite omvänt galen för mig, vi har nämligen inte setts speciellt mycket tidigare och jag har för ca en månad sedan flyttat 85 mil till honom för att vi skulle kunna ha en normal relation. Att flytta tillbaka nu skulle vara slutet för oss, det är både han och jag övertygade om. Jag sitter med dilemmat "ge space för reflektion och saknad" eller "visa känslor så att vi kommer närmre varandra". Just nu är vi så långt isär vi kan komma på det känslomässiga planet utan att det tar slut så det känns som att lämna varandra ifred inte skulle hjälpa i det här skedet. Kanske behöver vi hitta på mer saker utanför lägenheten, ha mer kul ihop och aktivera oss tillsammans. Då kanske tankarna på problemen försvinner mer med. Hrm, det kanske är ett riktigt bra sätt :)

Svar på tråden Hur få igång förhållandet igen?