Tårtrecept
Jag tänkte att vi skulle samla alla goda tårtrecept i den här tråden. Både ni som bakar själva och ni som beställt tårta får gärna komma med goda recepttips i den här tråden :D
Jag tänkte att vi skulle samla alla goda tårtrecept i den här tråden. Både ni som bakar själva och ni som beställt tårta får gärna komma med goda recepttips i den här tråden :D
Puffar..
Jag har gjort en chokladtårta från arlas hemsida några gånger. De som har blivit bjudna på den blir helt saliga! Den är fantastiskt krämig och god och en dröm för alla som älskar choklad.
Den är i tre olika lager, chokladbotten, mjölkchokladmousse och mörkchokladmousse. Mumms!!!
Väldigt fint och gott att dekorera den med bär, hyvlad choklad och rivet limeskal.
Här kommer länken!
www.arla.se/Default____17653.aspx
Den både lät god och såg god ut :D
den är fantastisk som sagt!!
Gillar du maräng så har jag ett grymt recept på marängtårta. Fantastiskt gott på sommaren med jordgubbar till!
Säg bara till så skriver jag in receptet!
fiolio
Jag skulle jätte gärna ha receptet på marängtårtan...
:D
Åh, en av mina favorittårtor är en marängtårta i Sju sorters kakor: marängbotten, citronkräm, vispad grädde och choklad.
Men jag är på jakt efter en tårta som man kan ha marsipan- eller sugarpastelock på (tycker prinsess vore lite tråkigt) så jag lånar tråden och efterlyser det om vi nu ändå ska prata tårtor!
fiolio: kan man göra din tårta med marsipan-/sugarpastelock på tror du?
Nån som har något bra tips på en marängbotten som inte smälter så mycket med moussekräm eller är man tvungen att göra smörkräm till marängbottnar om man vill göra dom innan???
Aftonbladet:
Jag efterlyser också en tårta som man kan ha marsipanlock på. Tycker också att det är lite tråkigt med princesstårta.
Här kommer receptet på marängtårtan! Den är hur enkel som helst att göra och fantastiskt god. Väldigt fast och smälter inte alls när man fyller den med olika godsaker. Mycket lätthanterlig och det blir tjocka bottnar som ej går sönder lätt.
Vispa 4 äggvitor till hårt vitt skum, vänd i 3 1/2 dl socker. Rör i 4 dl rice crispies (frukostflingor) och bred ut smeten till två stycken rundlar i önskad storlek. Grädda i 150 grader ca 1 timme.
Smörkräm:
4 äggulor
1 dl socker
1 tsk vetemjöl
1 dl vatten
blanda alla ingridienser i en gryta. sjud tills det går ihop, ta av plattan.
Tillsätt 100 gram smält smör, lite i taget.
Låt svalna och bred över en av marängbottnarna.
Jag brukar fylla med grädde och jordgubbar också, för att få en ännu högre och smaskigare tårta!!
Den är fantastiskt god och går att variera i oändlighet. har även fyllt den med chokladmousse vilket blir grymt gott!
smaklig måltid
Aftonbladet: Den mörka chokladmoussen blir väldigt fast, men den ljusa blir lite lösare. Därav så kanske det är svårt att täcka den med något. Men gör man bara med den mörka moussen och chokladbotten så går det alldeles utmärkt! Man kan ju komma på ett till laager på egen hand istället som är lite fastare i konsistensen.
Jenny_Åland: vad roligt att se en ålänning här, det var rätt länge sen nu! Jag är också ålänning! När ska du gifta dig? Vi har bokat kyrka till 11 augusti 2007...
Jag ska gifta mig 8/8 2008. Vi har inte bokat kyrka eller festlokal än. Kom med i gifta sig på Åland tråden:
www.brollopstorget.se/Forum-1-21/m1794441.html
Mitt recept som jag lagt in
www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m1877427.html
Ett recept på vanlig tårtbotten, men är kanonbra eftersom den blir så luftig och inte så stabbig som vanlig sockerkaka kan bli, eftersom det inte är något smör i den.
SOCKERKAKA TILL TÅRTBOTTEN:
(Lämplig sats till en form som mäter 22 cm i diameter)
4 ägg
1½ dl socker
1 dl vetemjöl
1 1/4 dl potatismjöl
2 tsk vaniljsocker
Vispa äggvitorna fasta och vita. Tillsätt sockret och vispa ytterligare några minuter. Äggvitan ska vara så fast att man kan vända upp och ned på bunken utan att den faller ur. Tillsätt äggulorna en och en och vispa ytterligare 3-4 minuter. Blanda vetemjöl och potatismjöl som sedan siktas ner, lite i taget i äggblandningen. Rör ner mjölet mycket försiktigt så att smeten inte förlorar sin volym. Häll över i en smord form och grädda i ugn 35-40 min i ca 175 grader. Låt den färdiggräddade tårtbottnen stå några minuter innan den lossas ur formen.
Till en större form kan följande recept användas:
6 ägg
200 g socker
100 g vetemjöl
150 g potatismjöl
2 tsk vaniljsocker