• Anni B.

Uttråkad brunett.. HJÄÄÄLP! :(

Nu har jag tröttnat på mitt hår..

Jag har alltid haft mörkbrun färg och är nu, minst sagt trött på den!!!

Jag har länge velat göra nån stor förändring men inte vågat. Jag har försökt med permanent men istället för lockar blev det svinto! Färgade håret rött men tröttnade efter två veckor..

Jag har länge funderat på att färga håret ljusare.. inte blondera men typ ljusbrunt/mörkblond (som t.ex Jessica Alba: img.timeinc.net/people/i/2006/gallery/hairlooks/jessica_alba.jpg).
    Jag har utländsk bakgrund så hud- och ögonfärd är det samma så jag tror att jag skulle passa i den...

Är det någon som har lyckats med detta?? I så fall hur??? Måste man gå gradvis eller kan man göra det vid en färgning???

• Svar på tråden Uttråkad brunett.. HJÄÄÄLP! :(
  • 1425

Hur länge sen var det du gjorde permanenten?

• Anni B.

Det var ca. 4 mån sen.. Men det var en mild permanent.. (sa dom i alla fall).

• Fru Cinderella

Du kan inte slänga in några snygga ljusa slingor i lite olika nyanser. Det kan få liv i de mest tråkiga färger

• Modestie

Gå till en frisör. Dte handlar mycket om hudfärgen. För att fåd et snyggt oavsett om du ljusar upp eller gör slingor bör du få rätt nyans i håret och det är svårt att få till själv. Ett mörkt hår blir gärna orange när det bleks, så slingor kan bli orange om man gör dem själv. Min frissa brukar bleka slingor och sedan lägga på en guldbrun ljus nyans för att jag inte ska få orange slingor

• Fru Cinderella

Om du vill göra hemma så tipsar jag dock om Loreals med både slingor och färg i. Har alltid blivit bra på mig och aldrig blivit orange.. har använt dem flera gånger i olika nyanser.

• 1425

De e bra att det är ett tag sen du gjort permenenten för annars tär det på håret rejält att färga efter permanent. Men jag skulle ändå råda dig att göra inpackningar i en månad innan du färgar håret, "Redken Deep fuel" som man har en gång i veckan, Om du vill vara så snäll som möjligt mot håret alltså..

Du säger att du haft i röd färg också, röra pigment är de svåraste som finns att få bort, så för att få albas färg behöver du både avfärga ditt hår, tona in en ny grundfärg, och därpå bleka slingor, som också behöver färgmatchas... Med andra ord, det är en rätt tuff procedur för ditt hår, och det kan krävas ett par omgångar innan det blir bra färg.

Du har bra smak, albas färg är himla snygg;)

• 1425

Vad du än gör, försök inte göra färgen på egen hand, en sådan färg är redan svår för en frisör, du kanske förstår hur svårt det är att göra det själv då. Dessutom sparar du på din hårkvalité genom att ha proffesionella produkter i ditt hår!

• 18 Nov 2006

Jag har ljusat upp mitt mörka hår med både slingor och färg hos frisören. Har testat både guldiga ljusbruna/blonda nyanser samt silverblonda slingor.

Det sistnämnda var verkligen _inte_ någon hit *skrattar*. Tror inte att det var någon som tyckte att jag var fin i håret.

När jag färgade ljusbruna och guldblonda slingor så tyckte många däremot att det blev väldigt fint och livfullt.
    En gång "råkade" frisören färga hela håret ljusbrunt - men det blev inte bra (blev liksom för iögonfallande till mina övriga färger). Nackdelen med att färga mörkt hår ljusare är ju att det sällan ser "naturligt" ut. Personligen tycker jag att det är finare när blonda färgar sitt hår brunt *fuskigt*.

• ninjan

Om det inte skiljer så många nyanser mellan din och albas färg så kanske det räcker med en blonderingstvätt (rensning) och sen en färg i rätt nyans. Men det ska du låta en frisör göra!
    Och för att få fin livfull färg krävs minst två olika nyanser, så slingor vore kanske inte heller dumt.. Men som sagt, det blir nog för knepigt att göra själv.
    Ta med bilden till din frisör, så ser hon/han vad som behöver göras.

Och det var ett bra råd att använda inpackning ca en månad innan färgningen. För riktigt intensiv vård kan du ha i inpackningen över natten så får den verka ordentligt. Annars är det bra med ca en till två gånger i veckan. Ha inte över natten alltför ofta, bara. Då blir håret tungt och börjar se fett och smutsigt ut!

Lycka till!

• Anni B.

Tack för alla tips och svar..

Jag litar på er så jag söker upp en frissa och låter dom göra jobbet..
    Hoppas det blir fint..

• somsom

Jag gjorde slingor i mitt hår i våras. Typ som Jessica Albas

Blev jättenöjd. Jag har också bruna ögon och blir väldigt brun på sommaren.

Så jag blev helnöjd. Min grundfärg var liksom din, mörkbrun!

Lycka till!

• Sesa

Jag har också mörbrunt hår med chokladbruna ögon. Jag färgade håret och höll på förrut men slutat med det. Mörbrunt hår blir orange när hårfärgen tvättas ur. Det oranga är jättesvårt att få bort man hamnar i en ond cirkel där man färger om och om, det enda man egentligen kan göra är att klippa bort det. Det är ingen skillnad om man färgar hos frisör eller själv hårfärgen blir kaos ändå.
    Mitt tips till dig är att tona håret det ger håret ett snyggt lyft. Gå till en bra frisör för dem har fått in bra intensivtoningar!

• Miogi

Jag skulle förslå att du går till en duktig frisör (när det gäller färg) och ber henne/honom om hjälp med att få folieslingor i flera olika blonda nyanser. Enbart blonda slingor blir gärna lite konstgjort i färgen.

Problemet med att göra slingor i ett långt hår är att man måste dra av blekningen efterhand som man jobbar. Om man börjar i nacken så är de slingorna oftast klara innan du ens hunnit upp på toppen på huvudet.

Det är ett problem t o m för frisörer så ge dig INTE på det själv.

• Anni B.

Vet nån vad det skulle kosta att göra det hos en "vanlig" frisör?
    Jag har nämligen aldrig färgat håret i en hårsalong så har noll koll på detta!!

• somsom

kostade nog ca 700-800 kr för mej att slinga med foliepaket i olika nyanser.

Bor i en ganska liten stad

• Anni B.

Jag bor i Uddevalla.. så det också en ganska liten stad :D

Svar på tråden Uttråkad brunett.. HJÄÄÄLP! :(