• morsian

Ingen present!!!

Jag gifte mig i juli. Vi hade ett stort bröllopp och allting gick jättebra. Har bara fina minnen från bröllopsdagen.

Men jag är sur, för att vi fick ingen present, telegram eller ens kort från mitt jobb! Hur kan dom göra så?

Andra på mitt jobb har fått stora, dyra presenter när dom har fyllt år eller slutat. Och företaget har bjudit alla på tårta. Är det liksom större att fylla 40 än gifta sig???

Min chef är kraftigt överviktig, olycklig kvinna, som är bitter för att hon kan inte hitta en man och nu är hon för gammal att skaffa barn. Synd för henne, men måste hon göra så här?

Det här är kanske en liten sak, men jag har verkligen tappat lusten att jobba här. Varför skulle jag jobba övertid eller göra mer än behövs, när dom uppskattar mig inte?

Och förresten, VI bjöd alla på mitt jobb på bröllopstårta efter brölloppet. Nu ångrar jag det.

Har ni alla andra fått presenter från jobbet? Eller är detta vanligt? Är jag dum när jag är ledsen på jobbet?

• Svar på tråden Ingen present!!!
  • Hanna76

Vi på avdelnignen skramlar alltid ihop till present när någon fyller jämt, får barn eller slutar. Ingen som har gift sig än, men vi kommer skramla då också, vi är tre stycken (av 13) som gifter oss inom loppet av fyra månader i vår/sommar :)

• lolabe

Nix, ingenting här heller. Jag är dock inte särskilt förvånad, stämningen är inte den bästa här. Visserligen kom min assistent in strax efter bröllopet och sa att de skulle fira mig när folk hade kommit tillbaka från semestern, men ingenting än så länge.

På mitt förra jobb fick en kille som gifte sig jättefin uppvaktning med present och vin. Det kom då från företaget, dvs delägarkretsen. Där jag jobbar nu får alla skramla om någon slutar eller fyller jämnt, tycker att det är ganska snålt faktiskt.

Min man fick iaf en flaska champagne från sitt jobb, det var ju trevligt.

• Lena+Mattias=sant

Jag är inget gift än men när en kollega skulle gifta sig precis när jag hade börjat fick han en stor blombukett och många grattisöskningar. Han skickade ett tackkort till jobbet.

• skorpan_

Vi fick ett kort från mitt jobb samt att de firade mig på restaurang senare när vi kommit hem från bröllopsresan. Från min mans jobb fick vi 3 fina årgångs viner samt ett grattis kort. :)

• Brud 2006

Vi fick ett jättefint postogram med ett roligt rim från min mans jobb och till dem, liksom till alla andra som uppvaktat oss skickade vi ett tackkort! Tackkortet kom fram i tisdags och samma dag pratade jag med min mans sekreterare som sade att jag var sååååå söt, vilket alla hade sagt och pratat om i fikarummet! Det kändes roligt tycker jag!

• Yllo

Från mitt jobb hade mina närmaste kollegor skramlat ihop en slant och ett grattiskort. Från min mans jobb fick vi en enorm kristallskål (som vi iofs inte har en aning om var vi ska göra av ) Nästan alla andra kollegor på mitt jobb har sagt grattis och undrat varför dom inte fått info om att det samlades till bröllopspresent...

• mrsEvans

Fick kort & pengar på Resia från jobbet + att vi alla åt tårta måndagen då jag kom tillbaks från min semester. Sen hade dom även smyckat min plats med stora skyltar " Grattis Fru Evans", ballonger & serpentiner. Mycket trevligt & uppskattat! :)

• loisa

Man får väl ändå lov att skilja på om det är företaget som gör något för en, eller om det är arbetskamraterna. Tror nog att det ändå är rätt ovanligt att företaget skickar present (kanske skillnad om det är ett mindre företag), mer vanligt att arbetskamraterna skickar-om det nu är god stämning och det finns någon som tar initiativ till att skramla (och om man är en uppskattad kollega). Det är nog rätt övermaga att FÖRVÄNTA sig uppvaktning, jag hade snarare blivit REJÄLT överraskad och GLAD om jag fått något sådant (och ja, jag bjöd också arbetskamraterna på tårta efteråt). Jag är mer glad att folk var intresserade, gav komplimanger för bröllopsfoton och överhuvudtaget stod ut med planeringssnacket.

Om jag inte har fel vad gäller beskattningsregler så är det avdrgasgillt med presenter vid jämna födelsedagar och vid avtackande, däremot inte vid arnafödande, bröllop osv. Det kan man ju också komma ihåg, att vissa presenter är "dyrare" än andra för företaget.

• anne på grönkulla

Mina arbetskamrater både skickade hälsningar till själva bröllopsdagen och skramlade till en present i efetrhand. Vårt tackkort sitter på anslagstavlan. Men jag hade verkligen inte förväntat mig något av detta.

Att arbetsplatsen som sådan skickar gåva har jag ladrig hört talas om. har man en policy kring sånt så lär det ju gälla jämna födelsedagar (som alla har förr eller senare), knappast t ex bröllop.

• MonikaS

Jag väntade mig ingenting, men både min kollega som gifte sig dan innan och jag fick kort, en flaska champagne och blommor. Men det var inom vårt lilla team, inte av företaget i sig. Sen fick jag faktiskt 50 pund av ett företag som jag bara gör pyttelite jobb åt, det var en överraskning

• Janne71_JKP

Av jobbarkompisarna som var bjudna fick vi present, övriga skickade telegram. Av företaget fick jag torsdagen och fredagen innan, ledigt med full lön och slapp då ta ut två semesterdagr
    Men då finns det i avtalet att man har rätt till en dags ledigt på "bröllopsdagen" men min chef tyckte att jag kunde ta torsdag,fredag eftersom jag inte jobbade lördagen.

• Kerin

Det är väl iofs inte helt ovanligt att företaget ger en bröllopspresent, men det beror naturligtvis på var man jobbar någonstans.

• morsian

Tack för alla svar! Det känns MYCKET bättre nu när jag har skrivit om detta och förstått att det är inte alls ovanligt.

Det är egentligen min chef som gjorde mig ledsen (och arg). Hon gratulerade inte och har bara haft elaka kommentarer om bröllop och giftermål. Inte kul. Hon brukar fixa presenter och fika hela tiden och jag blev ledsen när det blev ingenting när jag gifte mig. En liten grattis skulle ha gjort mig glad? Men nu förstår jag att det var dumt av mig att förvänta något.

Svar på tråden Ingen present!!!