• chess79

två bestmän?

Hej

min sambo har två väldigt goda och nära vänner... han vet inte vem han skall välja att ha som bestmän.

kan man ha två? eller blir det dumt?

ngn som vet

• Svar på tråden två bestmän?
  • Ellte

Bestman har man bara om bruden går med sin pappa in... Annars heter det marskalkar. Även om bruden går med sin pappa kan man ha en bestman och en eller flera marskalkar :)

• chess79

ok, kan man ha två marsalkar? min pappa skall inte leda mig in. skall dom båda i såfall att stå där framme?

• Bröllopstokiig

Absolut!
    Jag gick in med min pappa, så vi kallade det för bestman för hans bästa kompis och min bror var marskalk. Jag hade på samma sätt en hederstärna (lite mer speciell) och en tärna. Men man kan göra på många olika sätt, beroende på om man följer traditioner här eller där....

Går du in med din m2b, så kan han ha 10 marskalkar till exempel!

• Ellte

"Normalt" brukar marskalkar och tärnor gå in någonstans i brudföljet, antingen före eller efter brudparet

• Bröllopstokiig

Ska du gå in med din make, går du och maken in först, sen kommer tärnor och sen marskalkar och sist prästen. De står inte och väntar där framme om du går in med din make.

• chess79

jag skall gå in själv, våra två barn går först sedan jag och sedan tärnan.

det blir inte dumt då om min m2b har två marsalkar brevid sig?

• chess79

m2b skall alltså stå och "vänta" på mig framme vid altaret

• Bröllopstokiig

Har aldrig varit med om att bruden går in själv! Har du kollat detta med prästen??

• chess79

ok, "får" man inte det?

• chess79

hur löser man detta bäst då?

• Bröllopstokiig

Jag tror inte man får gå in själv faktiskt, men jag kan ha fel...

Hur som helst, i så fall blir det enligt gammal tradition en bestman och en marskalk - om din m2b väntar in dig. Men man kan kanske säga marskalk på båda i stället för bestman....

Hur som helst, kan han ha 2 marskalkar som svar.

Men ska inte du ha 2 tärnor då? För tanken är ju att marskalken sen efter vigsel går med/bredvid tärnan ut. Då får ju en av killarna gå själv?

Det blir nog bra hur ni än gör... men kolla med prästen, de har synpunkter i vissa församlingar!!!!!!!

• chess79

jo, det skall vara två tärnor

• Bröllopstokiig

Kan du inte be din pappa leda in dig då, då löser du ju de mesta?

• chess79

jag har varit gift en gång innan och då ledde min pappa in mig....

det var ett helvetiskt äktenskap från början till slut....

känns konstigt att be pappa om det igen

• Bröllopstokiig

okej jag förstår. Jag vet att vissa församlingar tillåter maninte det du önskar, det har varit trådar om det innan här på BT, men jag skulle ringt o kollat. Annars kanske du kan tänka om och gå in med din m2b?
    Det låter fint att gå in själv dock!!

• chess79

jag får ringa och höra med dom.

• Ellte

Jag TROR inte det är nåt problem att gå in själv... Det är just seden att pappan "ger bort" bruden som brukar vara en stötesten :)

Mitt förslag är att bestmannen står bredvid din fästman där framme och marskalken går in ihop med din tärna. När ni går ut går han antingen ensam eller så får de väl gå tre i bredd. Eller kanske med ett barn i varje hand :D

• Freedom Voicexx

Det e väl klart att du får gå in själv!
    Varför skulle man inte få göra det? Min dotter gick in själv med sina tärnor bakom sig. Framme vid altaret väntade hennes blivande man med sin bestman och två marskalkar. Hon ville inte "bli ledd in" utan förenas med sin man framme vid altaret. De sammanfogade svensk o engelsk tradition ( mannen väntade framme vid altaret, istället för att då gå in tillsammans gick hon själv för hon inte ville gå in med någon annan)

• Freedom Voicexx

Bestman kallas man bara dessutom om man vigs enl. anglosaxisk tradition annars heter det marskalk! Du kan dessutom ha hur många marskalker du vill, men valigt är att man har lika många marskaler som man har tärnor. Dotterns man har tre brödrar och ville inte välja bort någon därför blev det alla tre, men som sagt de samman länkade svens& engelsk traditon och hade både bestman ( höll koll på ringen-- Obs! inte som i den roliga videoklippet som någon tipsat om här på BT!) och marskalkar!

Svar på tråden två bestmän?