• Din.min.vår

Förlovning/frieri Skillnad?

Det här är säkert en fånig fråga, men är det någon skillnad på att man förlovar sig eller om jag eller killen friar till den andra. Jag och pojkvännen hade en lite diskution om det, han tyckte att det var skillnad. Jag tyckte inte att det var de. Skulle vara roligt att se vad ni tycker. Eller ni kanske vet det rätta svaret? Är det någon skillnad och var är de då som är skillnaden..

• Svar på tråden Förlovning/frieri Skillnad?
  • Zozo

Den här diskussionen har varit uppe manga ganer.. Jag hör till dem som anser att det är samma sak, eller rättare sagt man är förlovad efter att nagon eller bada friat. Fria är ju handlingen och förlovad är vad man blir efterat.
    Nu rader det manga asikter om det här och grejen är att eftersom det inte finns nagot lagligt bindande bakom en förlovning längre, sa kan ni se det precis hur som helst. Man maste ju inte ens förlova sig..

• Kerin

Jag anser att man är förlovad när någon har friat.

• Sandgren

Japp, en kär diskussionsfråga på BT

Alla som jag känner tar inte förlovning som ett frieri utan som något man bestämmer tillsammans. Sen efter några år eller så när man känner att man vill gifta sig så friar ju endel. Men här på BT har jag ju läst att det finns sånna som tycker att en förlovning är ett frieri, så på det viset gör ju endel. Viktigast är väl kanske att båda två har samma tankar kring detta så det inte blir missförstånd!

Jag har fått för mig att det är de som är kristna som anser att förlovning är samma sak som frieri, och som kör på det här med 1-års regeln och så. Men det kan ju bara vara mina fördommar!

• bröllopsängeln

idag bestämmer man ju själv om förlovningen innebär att man börjar planera bröllop eller om förlovningen är ett tecken på kärlek enbart utan löfte om bröllop.

För mig är förlovning ett löfte om att gifta sig dvs man för-lovar sig åt den man älskar...

• Pomperipossa

Som antytts ar det har nagot av en het potatis.

Att forlovning och frieri ar tva olika saker ar ett relativt nytt pafund. Nufortiden verkar manga par inte se nagot samband mellan forlovning och giftermal utan eventuellt giftermal och frieri ar nagot som kommer langre fram eller inte alls efter ett separat frieri.

Rent historiskt sett sa ar detta en nytolkning och en del skulle saga att det ar 'fel'. Forlovning i dess ursprungsbetydelse ar ett lofte om gifermal och forlovad blir man som sagt var efter ett frieri da fragan 'vill du gifta dig med mig' stallts.

Personligen sa tycker jag det ar knepigt att man forlovar sig utan att nagon friat, det ar ju trots allt det det hela handlar om.

• Blivande Fru Stålhandske

För MIG är ett frieri en förlovning, dvs, vi är förlovade att gifta oss.
    Jag skulle aldrig förlova mig utan att planera att gifta mig snart, då jag inte ser någon mening med det.

• Kerin

Kan tillägga att jag är så lite religiös man kan bli, aldrig varit medlem i någon kyrka och gifte mig borgerligt

• Josefin82

Jag anser också att man förlovar sig för att man ska gifta sig.. Jag är också så oreligiös man kan bli, ej medlem i svenska kyrkan, gifter mig borgerligt, osv, osv..
    Så Sandgren, det är nog bara din fördomar..

• Sandgren

Misselina, Josefin82: Det verkar så!

• bulldog

Men jag blev friad till 1 juli och är nu gift, men _förlovade_ det var vi ju aldrig... Inte ringförlovade i alla fall. Så man ju vrida och vända på begreppen åt flera håll.

Att gifta oss bestämde vi tillsammans förra året, men det var lite trist när folk frågade "åh, _hur_ friade han?" nu har jag ju en mysig kväll som minne av hans frieri...

• Brud 2008

bulldog: hur friade han då om ni redan hade bestämt när ni skulle gifta er? Att fråga om man vill gifta sig känns ju lite passerat då :)

• lycklig blivande fru

för mig är det ingen skillnad, är man förlovad ska man gifta sig. vilket min sambo oxå tycker men ändå är det för honom skillnad i att förlova sig o gifta sig. är tydligen ett gigantiskt steg däremmellan. han vill helst ha barn innan medans jag vill vara gift före jag skaffar barn. så det finns nog väldigt många uppfattningar om förlovning o giftermål. gäller att hitta en som fungerar för er båda. ska själv ha en diskussion om det senare i veckan.

• Zozo

bulldog.. klart att ni var förlovade. det är inte i ringen det sitter! vi gjorde precis samma sak, han friade/vi bestämde att vi skulle gifta oss och prick ett ar senare (av en händelse!) gifte vi oss. Under den tiden ansag vi oss förlovade, utan ringar, men gjorde inte nagon stor sak av det.

• bulldog

NJa, det kändes faktiskt lite trist (oromantiskt i alla fall) att ha bestämt bröllop i soffan med myskläderna på... Ska vi gifta oss? Ok. Som att planera en semester eller vad som helst.

När han friade så var det med allvarlig röst, stora ord och jag fick tårar i ögonen. Inte före då var det ju egentligen tal om några löften. Så jag var väl förlovad ett par månader, innan dess var det ju bara planering...

Ett tag var jag inne på att ha två ringar i alla fall, för att "se gift ut". Det lade vi ner och nu har jag bara en vacker ring. Känner mig väldigt gift ändå :) Tomas ville inte ha någon ring alls (han kan inte ha den på jobbet, inte på sina fritidsintressen utan bara när han ska vara ledig och "fin") men ändrade sig han också så nu har vi varsin.

• Din.min.vår

vad roligt det är att se att det är så många som tänker som jag, och inte som pojken min ;)
    Ja jag får väl prata med honom om det senare, än så länge är det inte så bråttom då vi båda är runt 18, så bröllopet kommer få vänta många år. Men drömma kan man ju alltid :D

Tack alla ni som har svarat! Har varit mycket intressant att läsa :)

• Zozo

bulldog.; kul! Vi har gjort likadant med ringarna. Har vars en men han mest till "fint" (maste dessutom byta hans eftersom den inte passar.. varken i stil el storl)

• Bettina*

Vi förlovade oss för 3 år sedan, vad det betydde för oss var att vi någon gång i framtiden hade för avsikt att gifta oss, men inte att vi började planera bröllop.

För några veckor sen så kom även frierit, väldigt romantiskt och väldigt känslofullt och nu har vi satt ett datum och börjat planera ordentligt.

Så för oss var det inte samma sak, men det är väl olika hur man ser på det och i vilket stadie av livet man befinner sig i :)

• picachu

bulldog - rent tekniskt var ni förlovade från den tiden att ni bestämde att ni skulle gifta er till tills ni gjorde det.

• picachu

ok, nu hade nån redan sagt det... whatever...:)

Så här är det: Ska man gifta sig är man förlovade, man har FÖR-LOVAT sig till varandra.

Nuförtiden kan folk vara förlovade utan att avse äktenskap, utan bara som ett nästa steg efter samboskapet eller liknande. Och ibland tar de ytterligare ett steg och bestämmer att gifta sig.

Min egen åsikt är att man förlovar sig för att gifta sig, det andra sättet är i min värld ett semiåtagande, typ som att säga. "Det är du och jag, men inte till 100%" Då kan man ju likagärna låta bli.

Men det är min personliga åsikt, och jag kan ju egentligen inte veta vad människor som "bara" förlovar sig gör för åtaganden gentemot varandra. Var och en roar sig på sitt sätt! :)

Svar på tråden Förlovning/frieri Skillnad?