• Johans2B

Storlek på inbjudningskort

Sitter och skall börja på våra inbjudningskort, men har kört fast på storleken. Hur stor gör ni era? A5 eller A6. Funderar på om A5 blir för stort. Men får man plats på A6 utan att det blir ihoptryckt?

• Svar på tråden Storlek på inbjudningskort
  • Liebling

vi kommer ha A6, men hänvisa till en webb-sida med mer info om boende alternativ och telefonnummer till toastmadamme osv.

Det vi har med i inbjudan:
    datum + tid
    kyrka
    festlokalen och att det är middag + fest
    våra namn
    osa och vart osa:n ska lämnas
    kläsel

• Bröllopstokiig

Gjorde sjalv A5, ar nojd!

• okt2006

Vi har a6, i inbjudan fick vi med:
    * namn på de inbjudna
    * tid och plats för vigseln
    * plats för middagen och festen
    * OSA
    * klädsel

Sedan hade vi ett infoblad i samma storlek med lite annan information.

• Nästa sommar..

Jag har funderat på det där med infoblad. Lägger ni det innuti inbjudan? Tycker det känns lite tråkigt att de bjudna kommer se det före själva texten på inbjudan i såfall... Funderar på att göra som en ficka och stoppa in den i... Hur har ni andra gjort??

• Kirsto

Man kan också välja att ha dubbel inlaga i A6 (i praktiken 4 sidor att skriva på).

• lolabe

Vi gjorde inbjudningskort i A5, tycker att det är ett snyggt format. Tycker inte att det blir för stort, det ska inte kännas futtigt när det är fråga om bröllop

Jag tycker personligen inte att det är så snyggt med ett löst infoblad. Vi tryckte en inlaga till inbjudningskortet och skrev kortfattad nödvändig information där och hänvisade för mer utförlig information till vår hemsida. De flesta har ju internet och är det några äldre släktingar som inte har det kan de ju ringa till ens föräldrar och höra sig för.

• Älsketofsan

Vi embossade i går på våra gräddvita stående A6-kort.

Blev kanon, ser iofs lite hemgjort ut men det passar ihop med våran, lite oregelbundna hjärtstämpel. Kommer bli kanon med ett snöre runt sen.

Är jätte nöjd med vårt format! Passar oss. Vi kommer endast ha det viktigaste i inbjudan och hänvisa till en hemsida för mer info.

• nenne78

vi gjorde fyrkantigt, ca 140 x 140, 6 sidor. Så när man vek ut kortet så hade man inbjudan i mitten, svarskortet till vänster (som man fick klippa av) och informationstext till höger. Vi hade inget kuvert utanpå utan satte en vaxklutt för att hålla ihop sidorna - en del gick upp i posthanteringen men de flesta kom fram hela och fina. Har fått mycket beröm för inbjudan!

• nenne78

hmmm. jag delade ett A3 på längden och vek det två gånger, ifall det var svårt att förstå...

• Duchess

Vi planerar ett rätt speciellt format, nämligen en A4 som är vikt på kortsidan. Ett högt och smalt kort, alltså.

Problemet har varit att hitta kuvert, men vi tror att vi löst det nu :)

• praline

Vi ska ha våra i A4 format, handgjort lite tjockare papper, sen kommer vi att vika det på två ställen så de överlappar varann lite kommer sen att försegla det med ett guldhjärta. Tänkte inte ha några kuvert man skriver bara adressen på framsidan på inbjudan. Har gjort en prov och det blir fint.

• Johans2B

Tack så jättemycket för alla uppslag, blir hur kluven som helst på hur vi skall göra...

Vi kommer nog vara tvugna att lägga i ett informationsblad, och som Nästa sommar skrev om att det är tråkigt om det första de ser är infobladet.

Hmmm, får fundera vidare!

• nenne78

Johans2B
    just därför tyckte jag att mitt kort var så praktiskt, för där öppnade man den fliken sist. Så först såg man svarskortet (kanske inte det mest ideala) och sen bröllopet och sist infon. Men har du ingen som kan hjälpa dig skriva ut på A3 så blir det ju knepigt.

Svar på tråden Storlek på inbjudningskort