Hej Grönöga,
Jag har inte gjort den operation som du ska göra men gjorde för ett par år sedan en annan rätt stor operation. Jag var lika nervös som du men blev ganska lugn efter att ha träffat kirurgen och narkosläkaren, vilka jag fick träffa någon vecka innan operationen. Men jag började storböla precis innan jag skulle in till operationen för jag blev lite rädd.
Vad jag har hört så görs gallstensborttagning med titthålsoperation nuförtiden, (men jag vet inte säkert) Kan inte svara på de andra frågorna..
Efter min operation så var jag jättehängig och groggy. Men sjusköterskorna där jag var var jätteuppmuntrande. Nuförtiden ligger man inte i veckor i sjukhussängen. Jag låg på sjukhus 2-3 dygn, minns inte riktigt och redan efter första natten så ville de att jag skulle upp på benen och röra på mig lite.
Det är bra att försöka röra på sig, gå runt lite så tidigt som möjligt efter operationen eftersom man börjar tappa muskelmassa efter en vecka till sängs om jag minns rätt.. och man läker snabbare.
Det är i alla fall råd jag fick, vet inte om det hjälper något.. Men tänk på att operationen kommer att göra att du mår bättre, direkt efteråt kommer du känna dig riktigt dålig men efteråt kommer det bli mycket mycket bättre!