• Grönöga

Gallsten

Hallo!

Fått veta att jag kanske måste genomgå en gallstensoperation. Känns läskigt då jag aldrig har opererat mig förr.

Någon som gjort detta och vill berätta hur det går till. Titthål, öppen operation?

Lång konvalesens? Vad bör man tänka på efteråt med kost och så?

Vet ju naturligtvis att jag kommer få all info från läkarna men vill lugna mig lite nu.

Ska snart in på ultraljudsundersökning så då får jag ju veta om en operation ens är nödvändigt. Om den inte behövs, vad gör man för att behandla då? Bara smärstillande eller?

Vill ju INTE få fler anfall, det gör så jävla ONT!!!!!!!

• Svar på tråden Gallsten
  • Shannon

Hej Grönöga,
    Jag har inte gjort den operation som du ska göra men gjorde för ett par år sedan en annan rätt stor operation. Jag var lika nervös som du men blev ganska lugn efter att ha träffat kirurgen och narkosläkaren, vilka jag fick träffa någon vecka innan operationen. Men jag började storböla precis innan jag skulle in till operationen för jag blev lite rädd.
    Vad jag har hört så görs gallstensborttagning med titthålsoperation nuförtiden, (men jag vet inte säkert) Kan inte svara på de andra frågorna..
    Efter min operation så var jag jättehängig och groggy. Men sjusköterskorna där jag var var jätteuppmuntrande. Nuförtiden ligger man inte i veckor i sjukhussängen. Jag låg på sjukhus 2-3 dygn, minns inte riktigt och redan efter första natten så ville de att jag skulle upp på benen och röra på mig lite.
    Det är bra att försöka röra på sig, gå runt lite så tidigt som möjligt efter operationen eftersom man börjar tappa muskelmassa efter en vecka till sängs om jag minns rätt.. och man läker snabbare.
    Det är i alla fall råd jag fick, vet inte om det hjälper något.. Men tänk på att operationen kommer att göra att du mår bättre, direkt efteråt kommer du känna dig riktigt dålig men efteråt kommer det bli mycket mycket bättre!

• ia´s

Har Du träffat läkaren ännu....man brukar göra detta någon dag innan.
    På träffen får Du reda på om det skall göras en titthålsop..eller en öppen op.
    Man brukar få komma dit dagen innan....nästa dag op....å nästa dag åka hem OM inte det uppstår några komplikationer.
    Man brukar vara sjukskriven 1 vecka efteråt, men det beror på vilket yrke man har...annars får man kanske ta 2 veckor.
    Efteråt får man dock fortsätta att tänka på sin kost.
    Fet mat kommer Du att reagera på direkt!!
    Dvs..Du kommer att få mycket ont i magen samt diareér!!
    Dock kommer Din mage att bli bättre....ev gaser (typ ballongmagen) kommer att försvinna till nästan 100%.
    OP tar ev ca 30 min.....å Du kommer att bli sövd, så Du känner nada!

Tro mig...de kommer att bli jättebra.
    Dom är jättegulliga på OP....säg som det är...att Du är nervös osv.
    Dom förstår!

Lycka till

• Grönöga

Har inte träffat läkaren än. Har ju inte ens gjort ultaljudet.

Förra helgen åkte jag in till akuten och fick då veta att det är gallsten. Har varit in förut men då har de bara viftat bort hela grejen och skickat hem mig när smärtan gått över och påstått att det nog var inget särskilt! Men hallå! Så jävla ont har man inte utan orsak plus att smärtan självklart går över när man får massa droger.

Så läkaren från akuten tog mig nu på allvar och skrev remiss så att jag nu ska få komma till Bildcentrum på SÖS och göra ultraljud. Efter det bestämms det om op är nödvändigt om jag förstått det rätt.

Jag har haft ca 5 anfall det senaste året. Är det mycket? Tänker att det lär väl inte bli bättre om man inte opereras. Eller finns det andra behandlingsmetoder? Om stenarna är för stora så finns det risk att det blir inflammerat och det är kanske det dom ska kolla nu. Har inte en aning. Fick inte så mycket info på akuten dessvärre.

Det är konstigt det där med kosten. Brukar klarar av att äta fet och fel mat, fast generellt sköter jag mig, det är som om det ibland rinner över, blir för mycket av det goda och då får ja ett anfall.

Har alltid haft balongmage och mycket gaser, ser ut som om jag är gravid. Så om det blir bättre blir ingen gladare än jag!

ia`s.
    Har du själv opererats? Det låter så. Är mest rädd att inte vakna efter op. Men det är väl ovanligt nu för tiden?

Ja ja det ska gå bra. Tack!

• Fru Henax

Både min mamma och min bror har opererat bort gallan med s.k. titthålsoperation. Utan några som helst komplikationer!
    Brorsan jobbade t.o.m. dagen efter! Vilket iofs kanske inte är så smart men... han är ENVIS!

Brorsan hade innan op haft ca 10 anfall på ett år! Och han hade stooora stenar! Mådde riktigt dåligt och hade väldigt ont. MEN efter op mår han hur bra som helst! Kan äta ALLLT utan att känna av nånting!
    Mamma är lite känsligare, klarar inte av att "frossa" i feta saker men kan äta mycket mer nu än innan op iaf!

Så om det blir op för dig så hoppas jag att det går lika smidigt som för dem!

• Grönöga

Va! Tar man bort hela gallan?! Det hade inte jag fattat!!! Hade hört att man spränger sönder stenarna till mindre så att de kan komma ut den naturliga vägen.
    Kanske beror på hur stora problem man har, eller? NU, blev jag orolig!

• Ida-maria

Grönöga: det är när man har njursten som man spränger stenarna i mindre bitar.

Jag vill inte skrämma dig nu men min bror hade gallsten för 6-7 år sedan och han blev felbehandlad för detta så se till att allt går rätt till. Efter hans första titthålsoperation gjordes ingen ultraljud ( vilket ALLTID ska göras för att se att alla stenar är borta, och man tog inte bort gallan) så han fortsatte att gå anfall vilket inte läkarna tog på allvar. Detta slutade med att han åkte in o ut på sjukhuset och läkarna fattade inte varför. "Ät mer fibrer" fick han till råd. Eftersom han var runt 27 år så tog inegen honom på allvar då man "i den ålder inte ska få gallsten" och "killar brukar inte få ont i magen" osv osv.Inte förrän han låg MEDVETSLÖS med smärtor som botades med morfin gjorde dom ett ultraljud och såg att det fanns fler stenar. Han fick åka amulanshelikopter till Linsköping där de fick öppna upp honom och tog ut alla stenar och gallan. Han har nu värsta ärret över hela magen och var sjukskriven i 6 mån. Nu mår han prima iaf!

Så med detta vill jag säga att se till att dom gör ett ultraljud efter din op!!!

• Grönöga

Så det är inte säkert att man behöver ta bort hela gallblåsan? Typ bara ta bort stenarna.
    Men varför får man bara besvär/anfall ibland och oftast då man ätit fet mat?

Menar, stenarna borde ju finnas kvar där om de är tillräckligt stora och vad är det då som gör att anfallet går över? Har mina varit små och kommit ut el vad hände? Blir inte klok på detta!

Jag är oxå 27 år och i övrigt frisk. Och jag är nästan säker på att man kan spränga sönder även gallsten nu för tiden, inte bara njursten. Hoppas jag INTE fått det om bakfoten.

En sådan op är väl vardagsmat för läkarna så jag borde inte oroa mig, eller hur?

Ska komma ihåg att se till att få ett UL gjort efteråt. Tack för det.

• M.G

För mig är det så konstigt för jag kan äta allt verkar det som. Jag får endast anfall om jag tokstressar och är hungrig. Jag blir aldrig dålig när jag äter speciell mat, förutom en gång när jag hade ätit mat med grädde och curry flera måltider i 2dgr. Jag har röntgat mig så jag vet att jag har stenar.

En läkare som även förespråkar Medelhavskost avrådde mig att inte operera bort gallblåsan. Ibland kan det ju vara nödvändigt om man ofta har hemska anfall, men annars var det inget han rekomenderade. Man får ofta diareer efter.

Man kan få bort stenarna med hjälp av rätt kost.
    Här är en bra sida om Alternativ hälsovård.
    www.klokast.se

Svar på tråden Gallsten