• M.B.

Lyxproblem: Mini-walk in closet?

Imorgon ska en ut av mina drömmar gå i uppfyllelse - jag ska få en alldeles egen walk in closet! Okej, fast i miniformat. Vi har en klädkammare som hittills bara stått och samlat skräp. Inte stort, bara 1,25m långt och 0,95m brett. Men ändå, så att man kan ha framme alla kläder, skor och accessoarer snyggt.

I klädkammaren finns två L-formade hyllor på varandra högt upp som täcker ena långsidan och hela bakväggen. Där har jag tänkt köpa lite snygga lådor för att förvara grejer. På kortsidan under hyllorna finns en klädstång där jag hänger mina kavajer,klänningar och annat som bör hängas upp. På dörren sätter jag upp speglar i en rolig formation, för att kunna se hela outfit från topp till tå.

Men sen då? Hur får jag min skosamling att komma till sin rätta?

Ljuset inne i garderoben består idag utav en standard lampa i en tråkig frostad glaskupa.. Kan jag hotta upp detta? Tips på vad man kan sätta in för lampa på platsen där en standard hyreshuslampa tidigare suttit?

Smart att sätta in en matta i rummet + en pall för att bekvämare kunna sätta på sig skor?

Hur skulle ni dekorera rummet? Allt är idag tråkigt standard vitt.. kan inte börja måla om, då jag som sagt bor i hyreshus.

ALLA tips om hur jag kan hotta upp och göra mitt dröm rum tages emot mycket tacksamt!

• Svar på tråden Lyxproblem: Mini-walk in closet?
  • Swing

Att måla om fast du bor i hyreshus brukar inte vara något hinder. Bara man gör det snyggt och på ett fackmannamässigt sätt. Rådfråga i så fall personalen i en riktig färgaffär och var noga med allt, inte minst underarbetet.

När ett bostadsbolag besiktigade vår lägenhet när vi sagt upp den och tittade i badrummet sa dom till varandra nåt i stil med att "-Det här var snyggt gjort, det syns att det är våra gubbar som gjort jobbet" "-Ähum, det är min fru som har renoverat badrummet" sa min man. Dom såg snopna ut och hittade inget att anmärka på.

• M.B.

Vill inte lägga speciellt mkt arbete på denna garderob.. kommer ändå flytta ut ur lägenheten inom 1,5 år.

• jocelyn

Kasta ut lampan och köp en sån där rad med spotlights, finns billiga och snygga på IKEA. Skohyllor att fästa på väggen kanske inte är att föredra om du måste borra rakt i betong...Kanske smartare att ha skohyllor med kartonger och ett foto på det aktuella paret på utsidan av varje kartong...

Upp med bilder på väggarna, t.ex. på en anslagstavla så du kan samla fina urklipp från modemagasin. Där kan man ju "bygga" outfits med...bara ha en drös magneter och flytta runt bilderna.

Lägg en skön badrumsmatta el liknande på golvet för lite härlig fluff och lyxjkänsla. Finns på ikea för 29 spänn! Pallar har de i mängder, min favorit heter "pällbo" och har utbytbara klädslar + att man kan sy egna om man vill.

• lolabe

I vår "walk-in closet" har vi två Fuga-lampor från ikea:

www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay&catalogId=10103&storeId=2&productId=35477&langId=-11&categoryId=15935&chosenPartNumber=10065915

Ger ett snyggt, riktat och behagligt ljust.

Sedan har vi några Trones skolådor för att lägga skor och annat bråte
    www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay&catalogId=10103&storeId=2&productId=11710&langId=-11&categoryId=15961&chosenPartNumber=10031987

Annars har jag mina skor i lådor på hyllan ovanför klädstången. Om man har riktigt mycket plats är det ju snyggt att låta alla skor stå framme i en specialtillverkad hylla...

Även om du bor i hyresrätt är det ok att måla om du gör det på ett fackmannamässigt sätt. Annars är ett tips att köpa en snygg tapet med ett härligt mönster och sätta upp - ger en ombonad och lyxig känsla.

Matta på golvet och en pall låter bra. Eventuellt, och om man har plats, är en hel bänk (med klädd dyna) ett härligt tips.

En stor och snygg spegel är också bra. Vi har en jättestor spegel med snygg aluminuim-ram, också från IKEA men jag minns inte vad den heter just nu.

Lycka till!

Svar på tråden Lyxproblem: Mini-walk in closet?