• Hjärtat

    Kris i äktenskapet

    Jag och min man har snart varit tillsammans i 8 år och gifta i 2 år.

    Nu har vi fått en riktig stor kris. Under tre dagar nu har jag gråtit nästan oavbrutet. Vi har pratat och jag har som sagt gråtit om varanat.

    Den senaste månaderna förutom vår bilsemester i sommras har det bara gått utför mellan oss.

    Vi bråkar konstant om löjliga saker oftast, vi tar inte längre på varandra utom en enkel godnattpuss när vi lägger oss.

    Han säger att han älskar mig men han vet inte om han vill fortsätta att vara gift och han ser inte någon utväg på att lösa krisen.

    Själv älskar jag honom och jag vill fortsätta att vara gift med honom och jag är berädd på att göra vad som krävs.

    Han tycker att passionen har försvunnit och han vill ha tillbaka vårt sexliv. Jag håller med honom på dessa punkter.

    Hur ska vi hitta tillbaka till passionen?

    Vi har nu planerat att ge vårt äktenskap 8 veckor till att börja med.

    Han vill att jag ska försöka att ändra på min arbetsituation b la och jag vill att han tar tag i olika saker lite snabbare än vad han gör i dag t ex färdig ställer vardagsrummet efter vår renoverig.

    Nu är jag ändå rädd att jag ska förlora honom ändå och nu sitter jag här och har jätteont i hjärtat medans han är på jobbet.

    Hur ska vi lyckas?

    /Hjärtat

  • Svar på tråden Kris i äktenskapet
  • Fru Abramsson

    Hej!
    HAr ni provat att gå på äktenskapsrådgivning?
    Om inte så kan det ju knappast skada. Eller?

  • martinibruden

    Terapi?
    Boka tid hos någon familjerådgivare? Det har funkat för många. Låter kanske för enkelt eller fånigt men jag har hört många som gått i sån terapi och hittat tillbaka och funnit den där nykära känslan igen.

  • loppan81

    Har ni funderat på att ta hjälp från yrkeskunning personel, ex familjerådgivare eller terapefter?

    Vet att det kan ses som tabu eller fult, men själv tycker jag att det är bra. Har själv gått till en trapeft när jag gick igenom en kris i mitt liv. Han hjälpte mig att se saker som jag inte hade sett utan hans hjälp. Man är ofta så inne i sina problem och sin egen ångerst, rädsla eller vad man nu känner att man kan behöva en utomstående person som kan guida en rätt och belysa ett problem från ett håll man inte tänkt.
    Hoppas allt löser sig och att ni kan lösa problemen.
    Sänder en Kram.

  • Hjärtat

    Någon som känner till någon bra äktenskapsrådgivare i Stockholm?

    /Hjärtat

  • karinna

    Usch jag förstår att det känns jobbigt, men det är ju inte alls ovanligt att det krisar i alla relationer och väldigt ofta går det att hitta ett sätt att må bra tillsammans igen! Som tur är finns det hjälp att få och ju tidigare ni tar tag i problemen desto större chans har ni att lösa dom.

    Har tyvärr inget namn att rekommendera men hör med den kommun och/eller församling ni bor i. Det kan dock vara långa köer, men ge inte upp! Har ni råd så kan ni även söka er till privata familjeterapeuter, kolla på eniro.se. Tänk också på att ni båda ska känna er tillfreds med den person ni pratar med, det är då ni får den bästa hjälpen!

    Under tiden kan det vara bra att läsa någon bok som ger tips och stöd. Jag rekommenderar dessa:

    *Leva tillsammans av Björn Wrangsjö
    *Kärleken övervinner allt och andra missuppfattningar om parförhållanden av John W. Jacobs.

    Lycka till!!

  • Hjärtat

    Tack för era tips och att ni finns där ute.

    /Hjärtat

  • BT BRUD

    Kolla först med komunen du bor i så kan dom hjälpa dig vidare! Är det lång vänte tid kan det va värt med en privat , iblAND ER DET inte länge man behöver gå,man lär sig reda ut ganske snabbt om man inte har mycket i bagagen da
    Lyck till!
    www.xts.se/

    www.brollopstorget.se/Forum-2-16/m1658381.html

    www.familjeterapi.com/content/view/12/26/
    www.livsinvestering.se/

    www.relationsinsatser.com/

    www.google.se/search&q=familjeterapi.+stockholm&meta=

    www.brollopstorget.se/Forum-2-16/m1658381.html

  • Mitt hjärta är hemma

    Tycker att det är mkt bra av er att ni redan har några konkreta saker att jobba på, ni verkar vara lyhörda för varandras behov när så behövs. Sånt där med att fixa iordning ett stökigt rum kan ha jättestor betydelse.

    Få varandra att må bra. Det är en fantastisk och underskattad drivsten. Om han känner att han gör dig lycklig och vice versa blir det en ytterligare mening i kärleken. Visa hur mycket du uppskattar honom.

    Tänk på vad som verkligen är viktigt. Låt inte en knögglig kaviartub bli ett irritationsmoment, kärlek är faktiskt för stor för att behöva befatta sig med sådana småsaker. (Kaviartub är förstås bara ett exempel på vardagsirritationsmoment) .

    Jag tror också på tydlighet i vad man vill och ömsesidig respekt för varandra.

    Och lycka är viktigare än pengar även om pengar givetvis underlättar. Alltså: Ditt jobb kan inte vara viktigare än er kärlek och lycka. Iallafall enligt devisen jag lever efter. Ni måste förstås själva avgöra hur det är för er, jag vet ju inte vad som är "fel" i din arbetssituation, men om du mår dåligt av jobbet är det INTE bra.

    Och glöm ALDRIG aldrig bort vad det var som gjorde att ni blev förälskade i varann från början och se den sidan hos den andra så mkt ni kan.

  • Hjärtat

    karinna,

    Tack för boktipsen ska genast ta en närmare titt på dem.

    /Hjärtat

Svar på tråden Kris i äktenskapet