• melie

opererade bröst och graviditet...

Någon som haft opererade bröst och blivit gravid? Jag undrar hur brösten "ter" sig under och efter graviditeten? Måste man operera om sig efteråt? Har inte opererat mig ännu, men förmodligen inom kort. Är 23 år nu och barn är välkommna de med innom kort. Mycket tacksam för alla svar och inlägg ångående detta. mvh

• Svar på tråden opererade bröst och graviditet...
  • pickolina

Maria
    Jag håller med dig.. Å man ska nog absolut inte skaffa barn förrän minst 1år efter en operation. Det tar faktiskt så lång tid att läka, vilket många kanske inte är fullt medvetna om. Som jag skrev innan så tycker jag inte att hon borde genomföra en operation om hon vill ha barn snart men det är ändå hennes val och jag tänker inte predika.. Jag sa min åsikt och sedan svarade jag lite mer sakligt och sedan är valet hennes. En massa negativa saker från motståndare är det sista man lyssnar på när man så gärna vill op sig.. Syftade inte på dig nu utan mera allmänt.

Jag har haft implantat och tagit ut dem.. Idag har jag insett en hel del och tycker att det är trist att så många tjejer är missnöjda med sig själva som de är och jag kan tycka att det är just den saken man borde fokusera på och jobba med istället för att genomgå en operation... Men jag dömer ingen som vill göra det heller..

• pickolina

Maria
    Nu var det länge sedan jag läste på om bröstop men jag har ett svagt minne av att man inte riskerar att förstöra möjligheten att amma över huvud taget om man lägger implantatet bakom muskeln, vilket man oftast gör idag... Är inte säker dock. Men då är man ju inte inne och rotar i själva bröstvävnaden.

• 26maj2007

där är ingen större risk att inte kunna amma bara för att man lägger in implantatet.

risken är lika stor så om du har implantatet eller inte.

sen är det olika det med ammningen.

vissa kan andra inte

själv har jag gjort en bröstförminskning.

själv kunde jag bara amma vårt första barn men inte med vårt andra.

min syster har inte gjort några ingräpp på sina bröst.

min syster kunde inte amma sitt första barn men med nummer två kunde hon.

• mammen

Mitt råd är att vänta till efter du fått alla barn du vill ha om du ska operera brösten.

Jag var 100% säker på att jag itne skulle ha föer barn när jah opererade mig, men jag hann bara ha dom i 2 år innan jag fick barn igen. Nu är de alldeles hängiga och skitfula (sambon håller i och för sig inte med...).

Jag hade 75C efter operationen och efter graviditetrna hade jag 75DD. Nu har jag gått ner i vikt och ligger på 75D men jag skulle inte förvåna mig om jag går tillbaka till 75C snart, så som jag rasar i vikt.

Amningen funkade alldeles utmärkt men efter 2 barn har jag tappat känseln i ena bröstvårtan och jag är ganska säker på att det beror på operationen. Jag fick aldrig tillbaka känseln runt ärren på undersidan.

Mina implantat sitter framför muskeln eftersom jag är trattbröstad och det skulle se onaturligt ut annars.

För övrigt ångrar jag mig inte ett dugg att jag opererade mig, jag mådde jättedåligt över mina bröst och efter operatoinen blev jag mycket rakare i ryggen.

• Swing

Vissa kvinnors bröst förändras ju tyvärr mycket av graviditet, amning, viktuppgång, viktnedgång osv. En del märker knappt någon skillnad alls.
    För egen del tror jag att det ofta är de individuella förutsättningarna som avgör, inte om man har implantat eller inte. Naturligtvis har implantatens storlek och placering inverkan. Det sägs ju att större implantat har en tendens att sjunka samt att över muskeln kan ge ökat häng, men ibland är ju placering över muskeln att föredra.
    Håller med om att planerar man ett antal barn de närmaste åren bör man nog av olika skäl vänta med operation. Förutsättningarna kan ju ha ändrats drastiskt när man är 'klar med barnen' och man kan ha hunnit få en annan syn på sina bröst.

• Isis22

Pickolina- varför valde du att ta ut dina implantat?

• Isis22

Pickolina om jag får fråga dig en sak till? Hur blev dina bröst när du tagit ut implantaten?

• pickolina

Isis22
    OJ, det var måååånga skäl till det. För att nämna några så fick jag problem med ryggen + ogillade den typ av uppmärksamhet jag fick pga mina "fejkbröst"... Å jag hade inge jättebomber ändå.
    Jag hade tur. Brösten kan bli tämligen uttänjda och hängiga efter man tagit ut dem men det blev de inte. Lite tommare än innan men det var ingen jätte stor skillnad och det uppvägdes av glädjen... :) Sedan gick jag upp lite i vikt och då fylldes de ut jätte fint... :)

Fördelen jag hade var att jag var ung, jag hade bara haft implantaten i 3år och jag hade inte haft så stora implantat (270cc)...

• Isis22

Pickolina tack för svaret. Varför jag frågar är för tänk om man vill ta ut dom i framtiden. Hade du framför eller bakom muskel? Undar hur det ligger till med muskeln sen i så fall.

• pickolina

Isis22
    Jag hade dem framför muskeln... Tror inte att det är någo fara om man haft dem bakom heller. Kanske tom tvärtom bättre.. När man tar ut dem kan brösten sjunka ner lite pga att fickan där implantaten varit blir tom och då glider brösten ner då fickan inte längre fylls ut av implantatet... Men om man har fickan bakom muskeln så kanske det inte blir så, fast det är ju bara spekulationer från min sida. Kan dock tänka mig att muskeln gör att det inte blir så....

• pickolina

Isis22
    En sak är säker i alla fall, jag ångrar mig inte en sekund att jag tog ut dem... :) Vilken befrielse. Det var ett av de bästa beslut jag tagit i mitt liv...

• ninonica

Enghav:
    Att säga att vissa inte kan amma tycker jag känns lite fel. Självklart kan vissa ha svårare att få amningen att fungera, men i princip alla KAN amma om de får rätt hjälp. Tyvärr är det inte alla som får det. Problem efter förlossningen kan göra det svårare att komma igång, tex om barnet är sjukt och inte orkar komma igång och dia. För det är ju trots allt barnet som är den som "ska" starta amningen, det är ju så naturen så fiffigt har fixat det. Med rätt hjälp och stöd kan nästan alla amma. Men ibland kan omständigheterna göra att man väljer att låta bli, särskilt om det inte går så lätt som jag önskar att det kunde göra för alla. En bröstoperation däremot KAN göra att man inte kan amma efteråt. Risken är dock större efter en bröstförminskning än den är efter en bröstförstoring.
    /ninonica, barnsjuksköterska på en neoavdelning

Svar på tråden opererade bröst och graviditet...