• melie

opererade bröst och graviditet...

Någon som haft opererade bröst och blivit gravid? Jag undrar hur brösten "ter" sig under och efter graviditeten? Måste man operera om sig efteråt? Har inte opererat mig ännu, men förmodligen inom kort. Är 23 år nu och barn är välkommna de med innom kort. Mycket tacksam för alla svar och inlägg ångående detta. mvh

• Svar på tråden opererade bröst och graviditet...
  • pickolina

Om du planerar på att skaffa barn inom kort så skulle jag nog vänta och fixa brösten efteråt om jag var du...

Det finns ju alltid en risk att du måste op om dig efteråt. Vet flera som inte behövt det men det är ju samma sak för tjejer utan implantat, för vissa förändras brösten drastiskt och för andra knappt alls....

• pickolina

Skillnad om du planerade på att vänta med barn...då kanske man inte vill eller orkar vänta så länge innan man op sig.... Men om du ändå planerar på att skaffa barn inom en snar framtid så låter det (i mina öron) väldigt onödigt att riskera två op inom kort enbart för att man inte kan vänta i några månader, något år...

• pickolina

Jag var tex 22 när jag op mig men jag planerade inte några barn heller... Jag är nu snart 29 och planerar fortf inga barn... Så om jag inte valt att ta ut mina implantat så skulle jag ju ha fått "njuta" av dem i många år innan det var dags att oroa sig för om de skulle bli försörde av en graviditet eller ej... Å då blir det liksom en heeelt annan situation.

Men det är ju mina åsikter som sagt.... Men fundera lite på det...

• melie

Saken är att jag väldigt väldigt gärna vill få de fixade samtidigt som jag vill ha barn och då tre stycken. Det betyder i så fall att jag måste vänta 10 år innan jag får dem fixade. :/

• pickolina

Förstår... Bökigt! Ja i sådana fall får du nog chansa. Det finns ju tyvärr inga garantier. Men jag vet som sagt tjejer som inte behövt op om brösten efter de fött barn... Du får hoppas på det bästa helt enkelt i sådana fall.

• pickolina

Har för mig att det funnits en eller flera tjejer i bröstförstoringstråden oxå som fött barn efter de op brösten och inte haft några problem... Hör efter där om du inte gjort det.. :) Men som sagt, några garantier finns det ju aldrig men det är ju alltid skönt att få höra från tjejer som gått igenom det.

• pickolina

Hör efter på Mylava oxå... :)

• Maria

Risken finns väl att brösten inte kommer att fungera på avsett sätt heller, alltså att du får problem med amningen. Brösten är ju en hel komplicerad och genial mjölkfabrik och om olika förbindningar blir avklippta i samband med operation så vet man inte vad som händer.

Dessutom så ser ju alltid brösten helt annorlunda ut efter att man varit gravid, så eventuella utseendevinster med en operation går nog förlorade ändå. Men efter att man fått barn så bryr man sig inte så mycket om sådant, man har något som är oändligt mycket viktigare.

• pickolina

Maria
    Det är inte alls sant.. Idag är det få som förlorar möjligheten att amma. Å det finns många som säger att brösten är lika fina efteråt, även om de förändrats lite...så op behöver ju inte på något sätt vara "onödig" i det avseendet heller. Du låter som en op-motståndare.. ;) :)

• Maria

Pickolina, nja op-motståndare, ja till viss del men inte helt. Om man har riktigt goda skäl till att operera sig och det inte innebär hälsorisker så kan jag förstå om man väljer att göra det. Goda skäl kan ju vara t.ex. om de är så stora att man får ryggbesvär av det eller om man nästan inte har några former alls på dem. Men om det bara handlar om att man smittats av tidningarnas bilder och superbröstideal så är jag emot - det har blivit någon sorts modefluga att alla skall se ut a la Anna Nicole och de allra flesta normala människor ser faktiskt inte ut så. Jag är också emot det i de fall då det innebär en klar medicinsk risk i något avseende eftersom jag tycker att man skall väl vara på sin kropp och inte ta risker med den bara för några utseendepoängs skull. Och graviditet och barn ligger i min värld 100 gånger högre i värde än formen på brösten. Därför skulle jag aldrig rekommendera någon som planerade att snart skaffa barn att operera sig (om det inte är medicionskt nödvändigt förstås).

Vad det gäller amning, nej jag sa inte att möjligheten alltid försvinner. Men att den risken finns där och är långt ifrån försumbar. Och speciellt om, som det verkar vara i detta fall, en inplanerad graviditet kommer tidsmässigt nära inpå en operation - då har ju kroppen mycket kort tid på sig att försöka reparera avskurna banor och liknande.

Svar på tråden opererade bröst och graviditet...