• Evelina84

Spara-pengar-berättelser önskas

Jag tycker det är riktigt intressant att läsa om andra människors tänkande kring sparande och hur de gått tillväga. Därför vill jag gärna ta del av era spara-pengar-berättelser. Alltså vad har ni sparat/vad sparar ni till? (Bröllop/bil/hus/cykel/resa etc) Hur har ni gått tillväga med sparformer, levnadsstandard etc?

Jag vet att det finns många sparsamma och ekonomiska människor därute som köpt både det ena och det andra kontant. Dela gärna med er av er berättelse.

Jag är alltså inte ute efter direkta spartips utan mer berättelsen kring sparandet.

Jag och min sambo sparar delvis pengar långsiktigt med bland annat husköp och pensionen som mål, sedan kortsiktigt till bröllopet. Man kan också säga att vi sparar pengar genom att jag studerar utan att ta lån, det kommer att ge oss en stabil ekonomi när jag är färdigutbildad.

• Svar på tråden Spara-pengar-berättelser önskas
  • chilipeppar!

Jag läste en gång om en person som alltid tog med egen kasse till butiken när de handlade. När hon kom hem lade hon 1,50:- per kasse i en burk. Efter ett tag blev det riktigt mycket pengar. Det tycker jag är ett jätteroligt tips!

• Angelici

Oj, då måste jag vara rik! ;) Tar alltid med mig egen påse.

• jellybaby

Sätt en summa ni får spendera på mat en månad.. tex 1500. Baka eget bröd, ät mycket billigt som rotfrukter och laga ifrån grunden och köp ej halvfärdigt. Ta med lunch till jobbet istället för att äta ute... havregrynsgröt på morgonen.. blir en utmaning! Jag och sambon gjorde det en månad på 1000 kr! Av ren nyfikenhet som en utmaning, sparade inte just då till nåt speciellt. (Hade också min dotter varannan vecka) Och det gick preciiis!

Tänk ut innan vad ni ungefär brukar spendera på mat en månad och lägg undan resten! Blir en kul utmaning och nyttig mat!

• Angelici

Jag har också valt bort det mesta i sminkväg och låter bli att färga/tona håret, det kostar ju jättemycket.

• Midsommar07

Ett tips är att undvika att vara i stan och gå i affärer. Jag jobbar mitt inne i stan men försöker ändå undvika att gå in i affärer när jag går från jobbet. Försöker även undvika att äta ute. Vi sparar 5000 var just nu, min förhoppning är att vi ska fortsätta göra detta även efter bröllopet (som är om 10 månader) eftersom vi vill ha ett litet hus.. Det är tufft men förhoppningsvis ger det mycket i slutändan.

• Evelina84

Midsommar07:

Precis, besöker man inga affärer/resturanger etc så kan man inte handla...förutom på Internet då... Men jag kan bestämma ibland att nu ska jag inte handla något alls på 5 dagar. Eftersom vi sätter in matpengar på ett särskilt konto så fungerar det förutom om jag måste köpa busskort eller nödvändig kurslitteratur. Men oftast kan jag hålla det, och det triggar att fortsätta någon dag. Till sist har jag mer pengar än väntat kvar på kontot, alltid uppskattat

• Hanna76

jag har "fördelen" att kunna jobba över på mitt jobb och får ganska så bra betalt för det. Vi har högsäsong nu, så kan jobba typ hur mycket jag vill. Vilket edför flera sköna tusenlappar extra i lönekuvertet: Vips har man "sparat" ihop en del utan att "spara".

Och jobbar man på helgen , orkar man inte gå ut på krogen elelr nåt heller, så vips sparar man in lite där också...

Annars har vi ett konto vi båda måste gå till banken för att ta ut pengar från, vilket är lite besvärligt och medför att vi endas komemr ta ut pengar från det när vi verkligen skall använda dem. Just nu är det ju bröllopspengar som ligger där. Öppnade det förra hösten, har inte tagit ut något än, men däremot satt in en del :)

• f.d. Svart brud

Ett kul sparande som man knappt märker av, är att samla guldtior i en petflaska. Vi fick ihop nästan 2000 kronor till vår bröllopsresa på ett halvår.

Vi har bytt mobilabonnemang till billigare och fått spara potten.

Vi har lagt om räkningar på e-faktura, så spar vi en massa faktureringsavgifter.

Vi har installerat luftvärmepump, vi spar en dryg 1000-lapp i månaden på uppvärmning nu. Så snart lånet betalats av kommer vi att tjäna ännu mer på det.

Vi har sett över våra försäkringar.

Vi har sett över elen och bundit ett "lågt" elpris.

Genom dessa åtgärder har vi sparat 3000 kr i månaden jämfört med förra året, konstaterade min man senast igår!
    Det är nästan 40000 kr om året!

• f.d. Svart brud

En annan sak som vi spar på, på sommaren och hösten blir ju maten. Vi handlar inte lika mycket, eftersom vi odlar en del själva (t ex gurka, tomat, sallad, potatis, paprika, morötter) och plockar en massa svamp om hösten. Det blir många billiga och underbart goda svampmackor och svampomeletter mm...

• f.d. Svart brud

Och jag har dessutom ett smygsparande som min man inte vet om. Jag brukar smyga åt mig en sedel då och då och spara i ett kuvert till en dålig månad...

Svar på tråden Spara-pengar-berättelser önskas