• Evelina84

Spara-pengar-berättelser önskas

Jag tycker det är riktigt intressant att läsa om andra människors tänkande kring sparande och hur de gått tillväga. Därför vill jag gärna ta del av era spara-pengar-berättelser. Alltså vad har ni sparat/vad sparar ni till? (Bröllop/bil/hus/cykel/resa etc) Hur har ni gått tillväga med sparformer, levnadsstandard etc?

Jag vet att det finns många sparsamma och ekonomiska människor därute som köpt både det ena och det andra kontant. Dela gärna med er av er berättelse.

Jag är alltså inte ute efter direkta spartips utan mer berättelsen kring sparandet.

Jag och min sambo sparar delvis pengar långsiktigt med bland annat husköp och pensionen som mål, sedan kortsiktigt till bröllopet. Man kan också säga att vi sparar pengar genom att jag studerar utan att ta lån, det kommer att ge oss en stabil ekonomi när jag är färdigutbildad.

• Svar på tråden Spara-pengar-berättelser önskas
  • chilipeppar!

Jag läste en gång om en person som alltid tog med egen kasse till butiken när de handlade. När hon kom hem lade hon 1,50:- per kasse i en burk. Efter ett tag blev det riktigt mycket pengar. Det tycker jag är ett jätteroligt tips!

• Angelici

Oj, då måste jag vara rik! ;) Tar alltid med mig egen påse.

• jellybaby

Sätt en summa ni får spendera på mat en månad.. tex 1500. Baka eget bröd, ät mycket billigt som rotfrukter och laga ifrån grunden och köp ej halvfärdigt. Ta med lunch till jobbet istället för att äta ute... havregrynsgröt på morgonen.. blir en utmaning! Jag och sambon gjorde det en månad på 1000 kr! Av ren nyfikenhet som en utmaning, sparade inte just då till nåt speciellt. (Hade också min dotter varannan vecka) Och det gick preciiis!

Tänk ut innan vad ni ungefär brukar spendera på mat en månad och lägg undan resten! Blir en kul utmaning och nyttig mat!

• Angelici

Jag har också valt bort det mesta i sminkväg och låter bli att färga/tona håret, det kostar ju jättemycket.

• Midsommar07