• MoneyPenny

Hur får man liljor att slå ut AKUT!

Har köpt 40 liljor. Försäljaren försäkrade att de skulle vara utslagna till imorgon fredag kl. 16:00 till vigseln. Jag är tveksam...dom ser fortfarande väldigt knoppiga ut tycker jag.

Nån som har tips på hur man fortskyndar processen. Har snittat om dom och dom står i ljummet vatten.

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Hur får man liljor att slå ut AKUT!
  • Lillamig

Ställ dem i ett fönster med sol, det borde funka!

• Mycket långt kvar

Äpplen utsöndrar väl något ämne som får frukt att mogna snabbare? Har hört att man ej ska ha blommor nära, för att de vissnar snabbare då också. Kanske kan funka?

• f.d. Svart brud

Blommor slår ut snabbare när det är varmt. Ta aningen varmare och låt dem stå lite varmare. Liljor brukar slå ut snabbt, så jag tror att din florist har rätt.

• limette

Öppna dem helt enkelt.
    Var lätt på hand och "puffa" upp kronbladen snarare än att dra i sär dem (du kan även blåsa på dem rakt uppifrån på nära håll, för att mjuka upp lite under den ganska tuffa behandlingen). Tänk bara på att inte ta i så att du böjer kronbladen - blir mörka fula streck på dem då. När knoppen väl släppt och börjat öppna sig lite är det bara att köra alla knep på en gång; varmt vatten, sol, element...

• limette

Ska du använda liljorna i buketten eller som dekoration? Tänk på orange frömjöl från liljor är ett h-e att få bort från kläder... ;)

• -sommarbrud-

Om du har en duch kabin så öppna duchen och låt spola hett en ca 20min.....ställ in vasen med liljorna och stäng, om du har fläkt stäng av den...upprepa då du senare öppnar upp kabinen och känner att värmen avtagit och kondensen dunstat, efter några ggr ställer du den i ett ljust fönster med mycket ljus.
    Lycka till! =-D

• -sommarbrud-

Oupps!Skall ju även vara ett litet S där om någon inte färstod det!!!!

Svar på tråden Hur får man liljor att slå ut AKUT!