• JRA

Cocktailparty???

Jag skulle vilja veta allt om hur ett Cocktailparty fungerar, början till slut.
    Snälla hoppas att någon kan hjälpa mig med det. Allt av intresse

• Svar på tråden Cocktailparty???
  • Ejlis

Jag har aldrig varit på coctailparty, men läste precis detta på dn.se

" Cocktailklädsel?
    Fråga: Vid invitationer får man allt oftare "cocktailklädsel" som klädselkod. Vad innebär detta exakt för både män och kvinnor vid tillställningar som börjar ca. 19.00?

Svar: Ja du, något "exakt" svar på denna påhittade klädkod kan jag inte ge! Det finns alltså inte någon etablerad klädkod som heter cocktailklädsel. Men sannolikt menas att män har kostym, mörk eller näst intill mörk, och kvinnor en icke vardagsklädsel typ en sidenkjol med jacka, eller eleganta fina långbyxor med en top, eller en klänning i knälängd med liten urringning men med täckta axlar.

En cocktail som börjar kl 19 är förmodligen en annan sorts bjudning än det som formellt kallas cocktailparty, eftersom ett sådant i den ursprungliga meningen var en mottagning där gästerna förmodades passera en timme eller så för att gå vidare till en middag - eller hem.

Magdalena Ribbing "

• Roslagsbrud

En riktigt cocktail äger rum på sen eftermiddag och består av att man bjuder på drinkar/vin/champagne och snittar. Ingen mat allstå. Man minglar och har trevligt och så småningom skiljs man åt för att gå vidare till annat, eller bara hem. Finklädd bör man vara.

Vid ett bröllop så skulle man kunna tänka sig att man bjuder samtliga gäster på cocktail direkt efter en eftermiddagsvigsel och att endast några av gästerna sedan går vidare till en middag någonstans.

• emra

´vi planerar just nu ett cocktailparty för att fira vårt bröllop som kommer ske i NY, festen blir en månad senare.
    för oss betyder detta en fest med lagom uppklät folk som bjuds på vin/drinkar och plockmat.
    vi kommer spela sinatra/dean marin-musik och mingla hela kvällen med våra vänner!

• JRA

Tack för alla svar.

Emra.
    Vi vigs på en strand men bara det närmaste. Så vi har tänkt att ha ett party när vi kommer hem för alla som vill gratta oss. Vad jag har läst till mig nu är att det ska vara i två timmar. Men jag undrar hur länga ni kommer att ha ert cocktailparty? Vi skulle nog gärna vilja ha det några timmar till men blir det inte lite långdraget då? Kul om du berättar lite mera om er cocktailparty, känner att jag behöver få lite inspiration.

• emra

vi tänker börja vid 7, sen får vi se hur länge festen varar!
    tänkte ställa fram några spritsorter och saker att blanda med och is såklart!
    sen tänkte vi laga lite smårätter och tilltugg att småäta på.
    vi skall försöka fixa en projektor som skall visa våra bilder från NY.
    musik skrev jag ju om ovan.
    själv kommer jag ha min bröllopsklänning som passar utmärkt som cocktailklänning!

berätta gärna mer om era planer!

Svar på tråden Cocktailparty???