• Septemberbruttan

30. september - brudar! Hur går det för er?

Hej alla brudar som också ska gifta sig den 30.september!

Själv börja jag att få lite panik, särskilt när det gäller planeringen! Tack och lov att BT´s planeringsverktyg finns, annars hade jag nog aldrig kommit ihåg hälften ens.
    Jag har väl grunderna klara, kyrkan, lokaler, vem som ska göra vad, klädsel, meny, ringarna är inhandlade och jag har bokat de flesta tider. Men jag har inte ordnat underhållningen för kvällen än, men är på G med det.

Men jag är fruktansvärd rädd för att nånting inte ska klaffa och att det då är mitt fel, eftersom ju jag håller i planeringen. Är det några fler som känner så?
    En kompis som är florist ska t.ex. göra brudbuketten, men tänk om inte blommorna finns som jag ska ha? Tänk om jag glömmer nånting jätte viktigt?

Jag vill absolut inte framstå som nån bridezilla, utan jag försöker ta det väldigt lugnt, ungefär som att "det ordnar sig nog med blommor, bara kärringen dör" ;)

Därför undrar jag, hur långt har ni hunnit? Jag kanske kan sluta oroa mig?

• Svar på tråden 30. september - brudar! Hur går det för er?
  • Septemberbruttan

*Puffar lite grand*

• lojsan76

Hej!
    Jag känner lite som du. Vi har också underhållningsbiten kvar. Jag tror att jag har koll på det mesta, men ibland känns det som om jag inte har en aning!
    Min sambo är med i planeringen både på gott och ont... Det är hans uppgift det där med underhållningen tex. Kanske därför det inte är klart.
    Det är mycket att planera och det är ju inte så att man är direkt van att odrna fester. Sen har jag lite panik att gå ner typ 2 kilo till. Det är skitsvårt! Min kropp vägrar lyda och jag har inte pli på mig själv. Jag provade klänningen häromdagen och den går på men det skulle kännas bättre om jag gick ner 2 kg. Jag vet att den går att lägga ut, men det nöjet ska ingen få!
    Jag tror att man måste lita på de som ska hjälpa en med allt. Men det är svårt.
    Kram

• Septemberbruttan

Personligen håller jag i all planering själv, min sambo finns mer där som bollplank. Planering är inte hans starka sida, så då skulle ingenting bli gjort, möjligtvis att han skulle börja en vecka innan och tro att det skulle gå vägen...men för att undvika det så ordnar jag det istället.

Själv ska jag ha en korsett under klänningen och det känns uuunderbaaart! Och eftersom klänningen är måttsydd så får jag inte gå ner nånting istället. För som sagt, det känns ju aldrig roligt att behöva lägga ut klänningen. Har ni börjat fundera någonting på bordsplaceringen ännu? Eller tar ni det senare? Ska du ordna med bordsdekartioner själv eller har du lejt bort det?
    Kram

• lojsan76

Vi har bordsplaceringen klar, gjorde den klar tillsammans med vårt "toastmasterpar". Känns bra, fast man vet ju aldrig om det droppar av någon förrän i sista stund. Hon som ska göra min bukett ska även göra bordsdekorationerna, jag ska bara fixa värmeljushållare.
    Hur många gäster har ni?
    Kram

• JennyS

Här är en till som gifter sig den 30 september!
    Vi har nog det mesta under kontroll känns det som, bara transporten mellan kyrkan och herrgården kvar som jag inte alls vet hur vi ska lösa just nu. Hur har ni gjort?
    Tror att vår kontaktperson på herrgården vi ska ha festen på är sur på oss. Jag mailade henne för en vecka sen för att stämma av lite och passade också på att berätta att en av gästerna hade upplevt dem som väldigt ointresseerade och otrevliga när de ringde och bokade rum för natten. Jag skrev det ändå på ett trevligt sätt tyckte jag och hon brukar alltid svara 1-2 dagar efter, men inget svar än alltså. Så det känns lite jobbigt, man vill ju inte vara ovän med feststället :/
    Gjorde vår bordplacering klar i helgen och blev faktiskt (efter några timmars slit ;)) riktigt nöjd!

Var gifter ni er? Själva så gifter vi oss lite utanför Karlstad.

• lojsan76

Vi gifter oss i Karlstad domkyrka! Vilken herrgård ska ni vara på?
    Jobbigt att de inte har svarat på ditt mail. Man vill ju ha goda kontakter med de som ska vara med och ordna ens stora dag!

• jen79

Här är ännu en 30.9 brud! Vi har väl oxå det mesta under kontroll, mycket detaljer å sånt är ogjorda ännu. Mest huvudbry får jag väl av festprogramsinnehållet, känns tungt att sätta sig ner å fundera på hur man faktiskt ska formulera sig rätt enligt konstens alla regler. Deprimerande att man nångång i gymnasiet faktiskt var bra på att författa texter till alla möjliga sammanhang, men inte nu mera... Blä. Nåja, man får ta sig i kragen bara!

Själv gifter vi oss i södra Finland, köpte min klänning från Vasa som ligger 400 km härifrån och klänningen är ännu på vift!!! Plötsligt blev det skitsvårt att få klänningen nerskickad, körd, postad hit ner, så jag har alltså inte provat den sen slutet av maj. Hjälp! Åker väl i helgen efter den , klänningen har förflyttat sig geografiskt närmare :) till Åbo, så det är inte lika lång väg att hämta den. *hoppas den passar*

Hörs!

• @-}----

Jo, tack bara bra går det....ingen panik alls faktiskt (ska njuta så länge det varar för jag förmodar att det kommer komma). Vi har ännu inte träffat präst, pga av semestrar. Festprogrammet håller på att knopas ihop....tar lite tid!!! Min klänning har jag sytt klart och är snart färdig med tärnornas klänningar. Boka hotell å fixa till resan efter har oxå tagit lite tid, å se till att man har alla vaccin osv (vi ska till Afrika).Så det känns som att det mesta är under kontroll :)

• Septemberbruttan

Har just fått veta att Dj:n vi tänkt oss antagligen inte kan spela pga. att han ska jobba. Trist!! Det är den andra som vi fått ett nej ifrån. Jag känner MP3 skivan komma krypa närmare och närmare. Tyvärr bor vi så pass långt upp, så nån DJ in a box är inget alternativ.

Vi ska gifta oss i Ådals-Lidens kyrka i Näsåker, ligger ca. 15 mil ovanför Sundsvall.

JennyS:
    Vår "personal" på hotellet vi ska ha festen på är inte heller så engagerad. Och visst är det trist! De har just flyttat hit från Holland och har ingen erfarenhet av hotellbranschen sen förut tror jag, men det är ett underbart ställe, så de får fixa det på nåt vis.
    Annars ska jag kräva tillbaka de på varenda öre!!!;)

lojsan76:
    Vi har ungefär 35 vuxna och 10 barn, inte riktigt klart än med vissa släktingar som ska komma från Tyskland.

Hur många gäster har ni?

• JennyS

Vi kommer att vara ca 50 gäster. Herrgården har fortfarande inte hört av sig, imorgon mailar jag dem igen :(

@}--- Vi har inte heller träffat prästen än. Efter mycket tjat från vår sida så fick vi föra veckan reda på vilkan präst vi skulle få. Men vi har ännu inte fått någon tid för att träfa honom och öva. Han är pappaledig och tillbaka först en vecka innan bröllopet. Det gör mig riktigt nervös, men det ska väl ordna sig antar jag...

Septemberbruttan! Trist med DJ:n! Hoppas att ni kan få tag på någon annan. Annars är ju skiva inte heller fel - då får ni ju verkligen den musiken ni vill ha :)
    Är också helt inne på att kräva tillbaks en hel del om Herrgården inte ordnar upp det ;)

Lojsan!
    Herrgården är Dömle. Var ska ni ha er fest?

• lojsan76

Vi kommer att ha vår fest på pro-gården här i Karlstad. Det blir 38 gäster så totalt blir vi 40. (bra på matematik...)

Vi har valt att inte ha några barn med, våra egna barn ska inte heller vara med (2,4 år) min sambos tonårsdöttrar ska vara med men de räknar jag inte som barn.

Vi kommer att ha världens bästa präst, hon döpte vår yngsta och hade även min svärfars begravning. Hon är väldigt bra så det känns väldigt bra.
    Vårt festprogram blir inte så mycket jobb (tror jag) vi ska ha med gästerna, bordsplacering och menyn, sen har toastmasterparet lovat att fixa resten. Hm undrar vad det blir....

Svar på tråden 30. september - brudar! Hur går det för er?