När ska man börja använda sitt nya efternamn?
Jag gifte mig i lördags och undrar när man ska börja använda sitt nya efternamn?
Varken körkort eller leg är ju ändrat än så hur ska man göra?
Jag gifte mig i lördags och undrar när man ska börja använda sitt nya efternamn?
Varken körkort eller leg är ju ändrat än så hur ska man göra?
puffar lite
Hur menar du använda? Jag ska visserligen inte byta, men min sambo ska och vi utgår från att han i och med vigseln har mitt namn. Vi skriver våra "gamla" i vigselprogrammet men det nya i festprogrammet. Sen om det står annat på leg t.ex. - det är väl bara att lämna fram om någon vill se det? Man brukar inte behöva presentera sig samtidigt?
Jag tänker använda mitt gamla efternamn tills jag har fått nytt leg och nya bankkort. Först skaffar man leg som tar väl sin tid och sen kan man fixa bankkort och sånt. Under tiden får man använda sina gamla kort...så tänker iaf jag.
Men att använda sina gamla kort, är det samma som att använda sitt gamla namn? Om du träffar en person du inte träffat förut, och ska presentera dig, kommer du att säga ditt gamla namn då, eftersom du inte har ett nytt körkort...?
Nytt efternamn har man först när man fått intyg från Skatteverket att namnet registrerats. Man får då även ett personbevis som gäller för beställning av nya ID-handlingar (leg och pass). Vägverket skickar ut automatiskt blanketter för ändring av körkortet. Att börja använda sitt nya namn innan allt är ändrat kan skapa problem - plötsligt överensstämmer ju inte den nya namnteckningen med det gamla legget/körkort.
Klart man kan presentera sig med sitt nya namn!
Roslagsbrud: Det var detta jag menade, med namnteckningar och sånt. Visst kommer jag att presentera mig med mitt nya efternam, men jag kanju inte skriva på något med mitt nya efternamn när jag inte har den namnteckningen på körkortet.
Presentera dig med ditt nya efternamn men skriv till gamla efternamn innan du har fått dina nya kort
Jag ska gifta mig på Nyårsaftonen men inte byta namn förrän allt lugnat ner sig. Eftersom vi vill åka på bröllopsresa så är det lättast att vänta med namnändringen det är ju ändå en formalitet, jag är lika mycket gift för det.....
Namnändringen sker ju automatiskt efter vigseln. Er präst el vigselförättare skickar in papprena dagarna efter bröllopet till skattemynigheten. Och om ni har i samband med hindersprövningen anmält nämnändring sker det då tillsammans med övriga papper.
I personbeviset man får från skatteverket står dina gamla uppgifter och till vilket namn man bytt.
Detta funkar som en legitimering tills alla namn är lika på alla kort man har. Hmm det lät luddigt...
Alltså, när du fått ditt nya körkort så kanske du inte hunnit få ditt nya bankkort eller tvärtom, då visar man upp personbeviset där det står att du ändrat namn.
lite snabb att skicka iväg där...
Så det alltså inga problem att börja använda sitt nya namn så länge man har med sig personbeviset