• Pyssetroll

Rabarber, någon som vet?!

Jag har fått jättemycket rabarber (som jag älskar) men just nu hinner inte göra något med det. Undrar därför om någon vet om man kan frysa rabarber som den är utan att den blir allt för vattnig i ex. pajer sedan, eller hur länge den håller i kylen?!

• Svar på tråden Rabarber, någon som vet?!
  • Kirsto

Hmm.. Mamma brukar frysa rabarber. Fast jag vet inte riktigt vad hon gör med den sen. Kräm?

• Damen i röd hatt

Googla på "rabarber" och "frysa" så får du upp bra tips.

• ladymarmelade

Annars kan du göra saft på dem sen. Finns ju inget bättre än hemmagjord rabarbersaft :)

• LissAnna

jag brukar frysa rabarber och det har aldrig varit nå problem för mig. så det är säkert ingen fara.

om du är orolig att den ska vara vattnig i paj så strö över tunnt med potatismjöl så drar det upp en del av vätskan.

• Afrodite_Aug-07

Man kan förvälla dom, då är det inga problem.

• annie.

Jag har hela frysen full med frysta bär, tror inte det är problem med dem när man tinar...

...i paj har man ju ändå massor med potatismjöl...

• LissAnna

Annie

hur blir dina pajer? Nyfiken bara då jag vanligtvis inte har potatismjöl alls... och hur blir det med massvis?

• tindra star

Jag brukar frysa mina rabarber som dom är, dock helst färdigt "skalade" om man tänker göra det, går även att skiva dem färdigt i "lagom stora bitar" som är klara för användning. Sedan går de hur bra som helst att använda i pajer och dylikt (har dock ett pajrecept som innehåller potatismjöl vilket nog kanske behövs)!

• Kirsto

Ja! Skala och skiva upp i lagom stora bitar innan du fryser. Då är det bara att använda så mycket du vill ha till pajen, resten blir kvar i frysen.

• annie.

LissAnna,

Första årets skörd...

...men det är iallafall jättegott att blanda rabarber, röda vinbär och röda krusbär!

Potatismjöl suger upp vätska från bären, blanda i ett par matskedar i bären innan du sätter in i ugnen.

Som sagt, förstaårsträdgårdsägare-proffs!;)

Svar på tråden Rabarber, någon som vet?!