• bustrollan

Massa frågor.......

Hej hopp. Det är såhär:
    Jag är 18, fyller snart 19 och är tillsammans med en kille som jag är väldigt kär i ^-^ han är 21. Just nu har vi varit tillsammans i 4 månader och vi känner båda att vi vill leva tillsammans resten av våra liv. Vi pratar ibland om förlovning och den 20e december åker vi till kanarieöarna i två veckor.

Jag skulle vilja fråga honom där på ett mysigt ställe som jag hittar om han vill. (vilket jag iofs redan vet ^-^)och sen ha med varsin typ leksaksring tills vi kommer hem och kan kolla/beställa ringar.

19 respektive 21 år och varit tillsammans 8 månader, vad tycker ni?

• Svar på tråden Massa frågor.......
  •  Miss Cee

Det beror väl på...En förlovning innebär ju egentligen att man lovar att gifta sig. Vissa menar dessutom att det gärna ska ske inom ett år. Är det så ni tänker er det? Att er förlovning ska leda till ett bröllop? Eller är förlovning bara ett ringbyte för er? Och isf har ni båda samma syn på det?

Jag förlovade mig när jag var 19. Då hade vi varit tillsammans i 1 år och levt ihop lika länge. Det betydde giftermål för oss, men vi väntade med det tills 8 år senare.

En förlovning tycker jag inte att du behöver vara för ung för. Däremot tycker jag att det är för ungt för att gifta sig.

• jocelyn

Förlova er om ni vill. Giftermålet kanske inte måste ske inom ett år, tycker den "regeln" känns ganska förlegad.

• jalf

Hej!
    Om det känns rätt så gör det. Men kanske man inte vet riktigt efter 4 månader ihop? Jag och min blivande förlovade oss tidigt med. Jag var 18 år och han 22 år, vi hade varit tillsammans i 10 månader. Nu efter 10 år och 2 underbara barn ska vi gifta oss. För oss kände vi med en gång att "vi" var rätt och att vi alltid skulle vara tillsammans. Känner ni så så kör på. Annars kan ni ju alltid vänta lite. Lycka till!

• bustrollan

En förlovning är inget jag vill bryta och det är ett löfte om giftemål för mig, men det ligger flera år fram i tiden. Men tycker ni att vi ska vänta till nästa sommar (då har vi vart tillsammans lite mer än ett år)? Jag vill verkligen att det blir på kanarieöarna, lite också för att jag inte har varit i någor varmt land på många år. Jag vet att han också vill gifta sig och vi har samma syn på det, men om några år när vi bor ihop, har stadig ekonomi och så.

Tack för era svar ^-^

• kentfantast

Du gör som du vill, men eftersom du frågar säger jag:
    Ja, jag tycker att det finns en poäng med att vänta. Varför? För att förlovning är en stor grej. Varför rusa fram?

Har man hängt ihop i 4 månader är allt ett rosa skimmer. Lev på det ett tag! Sen blir "flytta ihop" ert rosa skimmer. Och sen blir förlovning ert rosa skimmer. Och sen blir barn ert rosa... och sen inte så rosa skimmer. Men varför stressa?

Du är ung. Ja. Och mycket kan och kommer säkert att hända i ditt liv. Visst. Personligen anser jag att jag är ljusår ifrån den människa jag var när jag tog studenten, idag 6 år senare.

Jobb, högskola, nya vänner... Det här är faktorer som påverkar hur du tänker, vad du vill i livet och vad du vill med er. Är det så att ni när en tid har gått fortfarande tycker att det är "the perfect match" - go for it. Men mitt råd (som du inte behöver ta om du inte vill) är att skynda långsamt. Du har hela livet på dig. Ska det vara ni i 70 år behöver ni inte stressa med nåt.

• Brud 2008

Om du känner att det är rätt så tycker jag att du ska göra det. Ni behöver ju inte gifta er nu, en lång förlovning kan vara trevligt.
    Men har ni pratat om hur han känner inför att förlova sig nu? Även om han vill gifta sig i framtiden kanske han tycker att det är ett för stort steg att ta nu. När jag började prata med min pojkvän om förlovning hade vi varit tillsammans i ett år ungefär, vi hade pratat om att vi ville förlova oss någon gång, men ändå tyckte han att det var för tidigt då. Det tog ett år för honom att bearbeta det :) Inte för att jag säger att det behöver vara så för er, men det är alltid bra att tänka på.
    Och förresten, jag hade precis fyllt 20 när jag förlovade mig, så jag tror på att det funkar om båda är redo ;)

• Lucia05

Lite tidigt. ;)
    Vänta lite med förlovningen tills ni har bott ihop och varit tillsammans lite längre.
    Förlovningen måste ju inte ske på en resa eller semester.

• InaHjärtarAdam

om jag var du skulle jag vänta tills jag har bott ihop med killen ett tag. allt behöver ju inte hända så fort. gör förlovningen till något stort som du kan gå och suga på som en god karamell en längre tid. planera och tänk efter, prova ringar och fundera ut hur du vill ha det. kasta inte bort ögonblicket och haffsa till det lite snabbt. att förlova sig är ju en stor sak och du kanske vill lära känna din killes alla sidor innan du kan vara helt jättesäker på om du vill leva med honom för resten av era liv.
    kanske är fel tillfälle att förlova sig för att man åker på resa. bättre då att ta det andra vägen och resa bort för att man ska förlova sig, om du förstår?

men tror mig, jag vet hur det är -skratt-
    jag visste i samma ögonblick jag såg min sambo att det var honom jag skulle gifta mig med. jag kunde förlovat mig med honom samma dag bannemej!
    men jag är glad att vi väntar, sparar pengar och gör förlovningen till något riktigt fint.

• Vackra

Jag förlovade mig med min älskling 4 månader efter att vi blev tillsammans och då hade jag fyllt 19 bara 3 månader innan. Och nu ska vi gifta oss. Jag hinner fylla 20 då, så vi har varit tillsammans i 1 år och 1 månad då ca! Och om man tror på kärleken och livet och framtiden så varför vänta?? För en del så funkar det inte, men alla är vi olika och mognas påolika sätt p.g.a av erfarenheter och förmågan att kunna se livet och framtiden. Och att tänka- du har ju hela livet på dig så stressa inte. Det tycker jag bara är dumt. Det är ju fler äldre som säger att livet har gått så fort fram och snart är det slut liksom. Känn efter i ditt hjärta och lita på det. Men man får vara beredd på att man ibland får kämpa lite extra men vadå, kärleken är ju trots allt starkast om den är äkta. :) Tycker jag.

• sommar99

Jag tycker ni ska köra på om ni två känner att ni vill. Varför inte?
    När man är så ung som ni två så brukar de flesta tvivla på ens förhållande, har själv upplevt det. Skit i vad andra tycker & gör vad ni känner för, jag önskar er all lycka till!

• drömbrud

Jag och min kille ska förlova oss senare till våren, då är vi båda 19 och har vart tillsammans i 2½ år. Vi har redan bestämmt datum för bigsel och har redan börjat planera.
    Det där med förlovning beror på hur mogen man är.
    är du redo för nåot seriöst? Så att de inte bara blir en fjant förlovning som varar i 2 veckor?

Lycka till!

• bustrollan

Jag förstår hur ni tänker allihop. Tack för svar. Jag är lite smått orolig att folk ska se detta som en grej som är oseriös. Vi har pratat om detta gemensamt och båda vill förlova sig över julen. Som jag känner för den här killen har jag aldrig känt förut. Men jag ska tänka på vad ni alla har sagt! Kramar!

Svar på tråden Massa frågor.......