• Anonym

Tips på romantisk weekendresa?

Jag vill överraska min sambo med en romantisk weekend någonstans inte alltför långt från Stockholm, max 3 timmars bilresa blir nog lagom. Han fyller år i januari så vi ska åka då har jag tänkt. Vill alltså ha era tips om de mest romantiska och prisvärda ställena att åka till (gärna där det finns lite att göra också förstås!).

• Svar på tråden Tips på romantisk weekendresa?
  • ita

Du skrev bilresa sa jag forstar att du menar i sverige, men annars brukar det finnas billiga weekendresor till London och man flyger pa bara 2 timmar. Ibland kan det faktiskt vara billigare att flyga utomlands istallet for att stanna i sv. + en massa nytt att se.

• Josse

Gotland. Det tar inte lång tid att ta sig dit från Sthlm. Där kan ni bo på Hotel Wisby, de har speciella romantiska weekend resor.

Lycka till

• Åsa

Jag och min man kom just hem från en romantiskt weekend i Fryksås strax utanför Orsa. Måste säga att det var det mysigaste hotell jag bott på. Vi hyrde sviten vilket var ett eget timmerhus med öppen spis, jaccuzzi och bastu. Hur mysigt som helst. Kostade 2400 att hyra ett dygn men åååå så mysigt det var.
    Hotellet ligger i ett fäbodsområde och i närheten av Grönklitt.
    Här är deras hemsida www.stab.se/FI/FryksasHotell/
    Klicka på stora sviten så ser ni hur det ser ut. Det är precis lika fint i verkligheten som på bilden.
    Hotellrestaurangen är visserligen inte billig men det var rätt kul att kunna prova björnstek, hjortstek m m.
    Lycka till med letandet.

• Blivande  Lix

Ett tips är torpa pensionat, vi har inte varit där ännu men tror det är mysigt. En övernattning med en spa behandling och en fyra rätters middag kostar 1500 kr. ligger i södertälje. kolla in deras hem sida. Rummen ser blommigt romantiska ut. hoppas ni hittar något som ni fastnar för.

• f.d. Svart brud

Jag har sagt det förr men det tål att upprepas: Vadstena klosterhotell och slottshotell! Helt underbart och bra pris!

http:// www. klosterhotel. se

• lilla A

Några förslag:

www.gimoherrgård.se (i norra Uppland)

www.bomans.se (i Södermanland)

www.akerblads-tallberg.se (i Dalarna)

www.hagaslott.se (i Uppland)

Det finns hur många trevliga ställen som helst runt om i landet. De fyra jag förelsagit ovan ligger på bra avstånd från Stockholm, längst är det till Åkerblads i Tällberg vid Siljans strand. Dit tar det nog 3 timmar att köra. Men det är fint! Att åka dit på vintern skulle verkligen inte vara fel...

• Eva M

Är det viktigt för er med god mat måste jag rekommendera Haga slott som lilla A nämner här ovan. Köksmästaren har varit medlem i kocklandslaget, det märks...

EM

• lilla A

Ja, maten på Haga Slott var verkligen underbar! Jag har haft turen att få äta deras lunchbuffé, och den var (om möjligt) ännu bättre än middagen på kvällen. Man kan äta sig så mätt att man rullar nerför trappen från övervåningen

• Eva M

Precis lilla A, har också ätit lunch där... tog för mig ordentligt av det smaskiga smörgåsbordet, som visade sig bara vara förrätt... sen kom varmrätt ovanpå det följt av efterrättsbuffé... Skulle vara livsfarligt för figuren att äta där för ofta.

E

• Cissi

Är man ute efter något romantiskt i bra prisklass och lite juligt kan jag rekomendera Bålsta gästgiveri. de har ett julpaket vecka 48-51. Man kan välja mellan fredag eller lördag.
    Det kostar 595 kr!!!
    I priset ingår del i dubbelrum, julbord,glögg och frukostbuffe. Otroligt billigt måste jag säga! Jätte mysigt är det där också kan jag säga.
    www.balstagastis.com

Värt ett besök! Speciellt för de pengarna.

Svar på tråden Tips på romantisk weekendresa?