• fröken Inga

bantarkompanjon

Hej. Jag söker en bantarkompanjon. Någon att ha kontakt med via mail eller post för peppning och tips.

Jag är 22 år, 157 cm lång, väger nu 65 (startade på 68 kg). Sattsar på att väga 55 på mitt bröllop 9 juni 2007.

Jag bantar genom att helt enkelt äta dönyttigt och promenera mycket. försöker äta sånt med lågt gi-värde.

Maila till mig frida@annonstorget.se

• Svar på tråden bantarkompanjon
  • kanelbulle

Fröken inga:
    Hur går allt för dej? har du gått ned något mera?? Jag har gått ned 1.5kg..Så nu väger man 63.5kg..Känns så kul. Jag har tränat 3 gånger i veckan. Sen försöker man äta nyttigt. :) har inte blivit så mycket promenad, men jag cyklat till jobbet i alla fall. Kör du fortfarande med naturdiet?? Hoppas att det går fint tjejen. Kämpa på!!!

• fröken Inga

Kanelbulle (sugen man blir)

1,5 kilo. Bra jobbat! Heja dig!

Jag började med naturdieten i söndags och tänker envist köra klart den. Två veckor om jag orkar hålla ut. Har ännu inte gått ner. Lisa 1 hade rätt om det där med vatten i kroppen. Det lilla jag gick ner andra dan gick jag upp igen, det var nog vatten. Min m2b kör samma diet, han har fått ner 4 kilo. Man skulle kunna tro att jag tjuväter i sömnen...

• Lisa1

Hej igen Inga,

Har kikat lite på den mat du skrev ner och misstänker att du hamnat i vad jag skulle kalla "GI-fällan". Alltså, bara för att dinkelpasta har ngt (inte mkt!) lägre GI än vanlig spaghetti och fullkornsris ngt lägre GI än parboiled ris så betyder det inte att det är ett JÄTTEMYCKET bättre val. Al dente-kokt pasta och parboiled alt. basmatiris är ett jättebra alternativ det också! Sedan är ju GI-värdet bara EN liten sak som spelar roll. Håller man koll på det sänks ju inte förbränningen pga ett för högt kolhydratsintag/glykemisk belastning, men det i särklass viktigaste för en viktminskning är MÄNGDEN kalorier man stoppar i sig. Och hur mycket - eller lite - man gör av med!

En annan sak du bör ha i tankarna är att GI-värden itne skall användas rakt upp och ner. Det är snarare den glykemiska belastningen som är intressant, alltså HUR MYCKET av kolhydraten man får i sig. Det är precis samma sak som med alkohol. Ett litet exempel:
    Vodka innehåller 40% sprit medan vin ligger kring 12%. Att dricka en halv flaska vin till maten gör en mer berusad än att dricka en 4 cl vodkadrink. Vodkadrinken innehåller ju 0,4dl x 0,4g alkohol, alltså 16 gram ren sprit totalt. Halvflaskan vin blir ju 3,5dl vin x 0,12g och man har då fått i sig 42g sprit totalt.
    Nu skall vi gå på djupet med det här med GI. GI-tabellerna visar hur hög den glykemiska belastningen (jämför med "alkoholbelastning" som i förra exemplet) blir vid intag av 50 gram KOLHYDRATER från det aktuella livsmedlet. Alltså inte 50 gram av livsmedlet!! Om livsmedlet är kolhydratsfattigt så krävs det alltså en mycket större mängd för att komma upp i det GI-värde som står i GI-tabellen.

För att komma upp i 50 gram kolhydrater från morötter t.ex, så måste man äta en hel påse med stora morötter. För att däremot komma upp i 50 gram kolhydrater från ris så krävs det att du äter 60g ris, vägt i okokt tillstånd (parboiled). 60 gram motsvarar lite mer än en normalportion. Om man sedan lägger till proteiner och framförallt fetter till måltiden så sänks GI:t på hela måltiden! Alltså får du en lägre glykemisk belastning om du äter lite pasta och lite lax än om du äter mycket pasta. "Men GI:t på dinkelpastan är ju lågt" tänker man kanske igen, men äter man istället 1,5 portion dinkelpasta så blir ju den glykemiska belastningen mycket högre. Det viktiga är alltså HUR MYCKET av livsmedlet man äter, på samma sätt som MÄNGD sprit är det som avgör om man blir berusad eller inte. Vin och öl har ju mycket lägre alkoholhalt än vodka, och likväl är det väldigt vanligt att folk blir berusade på vin och öl! På samma sätt är det många som blir tjocka av fullkornspasta och dylika låg-GI-livsmedel. Man invaggas nog i en falsk känsla av att "det är ju lågt GI och då är det mycket nyttigare och svårare att bli tjock av". Det som gör oss tjocka är portionsstorleken!! Dels MÄNGDEN kalorier och även STORLEKEN på den glykemiska belastningen. Så ät hellre lite mindre av dinkelpastan (du kan med gott samvete byta mot vanlig också, spelar ingen större roll för vikten) och lite mer av de grova grönsakerna och köttet. Det är DÄR som GI får verkan, för att du nu äter mindre TOTAL TOTAL MÄNGD kolhydrater, och då de kolhydrater du äter är långsamma. DÄR får du ett optimalt GI för viktminskning!!

Här står mer om detta:
    www.glykemiskt-index.info/GI-tabell-varning.php

Nu in på detta med grönsakerna. Anledningen till att man förespråkar ett högt grönsaksintag vid viktminskning är att de ger förvånansvärt få kalorier sett till den mättnad de ger. Dessutom innehåller de fibrer, minerarel, antioxidanter, vitaminer, flavonoider, folsyra och en massa andra "bonusprylar" - you name it :)! Men det viktigaste är detta med det låga kaloriinnehållet och den helschyssta mättnadskänslan.

Den typ av grönsaker du beskriver - typiska salladsgrönsaker såsom tomat, gurka och isbergssallad - är vad jag brukar kallal "prydnadsgrönsaker". Rent näringsmässigt ger de ungefär samma sak som att dricka ett glas vatten och äta två pennemakaroner till. Alltså nästan BARA vatten som innehåll och knappt några vitaminer och "bonusprylar". Och inte ger de någon direkt mättnad eftersom man typ får leta efter kolhydraterna... Om vi istället tar broccoli så innehåller det 3g kolhydrater, 3g proteiner och 3g fibrer per 100g. Alltså trevlig fördelning kolhydrater/proteiner och långsamma kolhydrater dessutom (men det spelar eg. ingen roll för att det är så få kolhydrater i). Morötter och haricovert är andra kalasbra grönsaksalternativ, de innehåller några kalorier men inte alls många, och de innehåller rejält med fibrer som ökar mättnaden ytterligare. Sedan har vi vitkål (kalcium och fibrer!), spenat, blomkål, rädisor...listan kan göras lång. Det är SÅDANT du skall äta och fylla ut halva tallriken med, inte "prydnadsgrönsaker" som varken gör till eller från utan bara näringsmässigt bara utgör en garnityr på tallriken.

Ja, är det en nervsjukdom med i spelet är nog prommenader och simning de smartaste alternativen! Om prommenaderna är långa, lite raska och flera stycken per vecka så utgör de ett jättebra alternativ mot "vanlig" träning. Du kommer att bränna en del fett men kom ihåg att du måste hålla på ett tag, helst 1h för att man skall börja komma upp i siffror kring 400kcal och uppåt. Säg att en rask prommenad förbränner ungefär 6-7 kcal per minut hos en kvinna och att 60% av denna energi kommer från fett (andelen är större om det var ett tag sedan senaste måltiden och mindre om man ätit tätt inpå) - ja det är bara att börja räkna :). Samtidigt är ALL motion bra, och "den där extra vändan" på stan kan lätt göra stor skillnad om det blir en vana att da "den där omvägen". Förlorade själv några kilon på det sättet när jag gick i gymnasiet - och fick tillbaka alltihop när jag samma sommar började sommarjobba och inte prommenderade runt på stan längre. Där ser man vad lite vardagsmotion kan göra också :o!

Phew...där var dagens uppsats känns det som...för att göra en kort historia lång liksom ;).

• fröken Inga

wow, okej. Då vet jag vad jag inte ska rikta in mig på då. Nu är frågan vad jag SKA rikta in mig på. Kollar länken...

• Lisa1

Något att rikta in sig på kanske:

- Mindre portioner. Energiintaget är den i särklass viktigaste faktorn för vikten.

- En bra fördelning av näringsämnen. De flesta äter för mycket kolhydrater och för lite proteiner. Håll proteinerna på en normalportion och minska istället kolhydraterna med hälften. Bygg istället på med grova grönsaker.

- Många små mål istället för flera stora. Lite naturell yoghurt med en skiva grovt bröd och skinka på till frukost, alt. gröt som mättar jättebra. En frukt alt. en morot + några mandlar till mellanmål, en bit lax/kycklingfilé/magert kött + grova grönsaker och ev. mindre portion pasta till lunch, 100 g keso och en frukt till mellanmål, och en middag soml iknar lunchen.

- Lite motion.

Och du borde vara fine :). Mitt största tips skulle nog ändå vara att inte vara så slavisk, utan att att "äta lite av allt" men hålla portionerna SMÅ. En liten kanelbulle är faktiskt inte SÅ farlig. Om man äter den som mellanmål fyller den ut de kanske 150-200 kcal man brukar äta då. Det som ökar vikten är om man äter "den vanliga maten" PLUS kanelbullen PLUS cashewnötter, glass osv. Visst är det bra att hålla koll på GI-värdena, men det viktigaste är ju kaloriinnehållet. Äter du en mkt lägg middag med t.ex. en buljongbaserad soppa med en massa grova grönsaker i har du ju inte fått så jättemkt kalorier. Äter du då 2dl glass (ca 200 kcal) till efterätt borde du hamna på totalt 350-400 kcal. Hade du å andra sidan ätit en portion dinkelpasta (50g) med en kycklingfilé till (150g) och några gram stekfett hade du fått i dig runt 450 kcal. Alltså inte så jättestor skillnad.

Tror att du kanske behöver bli medveten om vilka mänder energi olika typer av mat innehåller. Skaffa en liten hushållsvåg och läs på förpackningar vad maten innehåller. Meningen är inte att du skall bli en "räkneslav", absolt inte. Men om du några gånger mäter och kollar, "hur mycket är eg. 100 g lax" och "hur mycket broccoli kan jag hiva på innan jag är uppe i 200g" (ger bara 50 kcal!) så ger det dig en fingervisning om vilka mängder du kan äta och ändå ligga inom ramen för en god viktminskning.

Se det som en "kaloribudget". Precis som pengar kan man spendera dem på lite olika saker. Man kan dock inte, som med pengar, shoppa loss allt på ett bräde, utan man måste portionera ut resurserna hyfsat jämt över dagen. Är man jättesugen på en dajm köper man kanske en liten enkeldajm på 28g, 150 kcal. Sedan vet man att "jaha, nu kan jag kanske äta en dl yoghurt eller två och så är min mellanmålsbudget förbrukad". Och bestod lunchen av vit fisk, spenat och en kokt potatis vet man att det finns utrymme för fett. Då kan man ta 10 cashewnötter till efterrätt.

Läs lite Paulúnböcker eller liknande - han förklarar på ett enkelt sätt vad du skall äta - och när - för att toppa förbränningen!

Genom att läsa på förpackningar och uppskatta mänden på det du äter, sett till

• kanelbulle

Fröken inga:
    Jag åt också naturdiet då när jag vägde som mest. och det va då jag vägde 83kg. jag ville han en bra start så jag åt det i 3 veckor och gick då ned 10kg. Men jag gick aldrig upp dom kilona, som många sa till mej att jag skulle göra. Så sånt kan funka för vissa. hehe..
    Men men jag känner mej motiverad att forsätta nu när man har gått ned lite.
    Ska forstätta kämpa vidare. Ha en bra helg, tjejen. Kram kram!!

• fröken Inga

Okej, låter smart. Hur många kalorier bör man ta in per dag? Är en kalori = en kcal? Vill kolla så jag fattar grejer rätt.

• Lisa1

När man pratar kalorier så menar man eg. "kilokalorier" pga att den EGENTLIGA enheten kalorier är för liten för att kunna användas i det dagliga livet. Eller vad sägs om "tja, det här äpplet ligger på 50 000 kalorier, och den här måltiden på 650 000 kalorier. Alltså har istället valt att snacka KILOkalorier, alltså man förutsätter att man snackar tusental och räknar bort de tre sista nollorna per automatik. En kalori i dagligt tal är alltså eg. en KILOkalori, förkortas kcal. För att reda ut eventuella frågetecken :).

Om du inte tränar så mkt och intensivt så skulle jag säga att under 1500 per dag är en bra riktlinje. Är du inte så aktiv så skulle jag kanske säga runt 1300 kanske? Detta kan tyckas jättelite, "men jag blir ju inte mätt" men då beror det på att man äter för energitäta livsmedel, alltså saker som i små mängder innehåller en del energi, alternativt livsmedel som inte mättar så bra. Gröt och potatis är 2 kolhydratslivsmedel som mättar extremt bra sett till den mängd energi de innehåller. Och grönsaker skall vi inte tala om, men där sköter ju vattnet en stor del av mättnaden. Proteiner mättar ju också som bekant väldigt bra.

• fröken Inga

Tack, kanelbulle. Testar nu att byta från naturdiet till nutrilett som min killa använder. Ser om det funkar bättre. Har tips om hur man gör för att dessa två veckor inte ska bli en plåga? Sugen på riktig mat.

Lisa
    aha, vad bra då förstår jag. Nu kommer jag vara superberedd när jag är klar med soppdieten...

Svar på tråden bantarkompanjon