• fröken Inga

bantarkompanjon

Hej. Jag söker en bantarkompanjon. Någon att ha kontakt med via mail eller post för peppning och tips.

Jag är 22 år, 157 cm lång, väger nu 65 (startade på 68 kg). Sattsar på att väga 55 på mitt bröllop 9 juni 2007.

Jag bantar genom att helt enkelt äta dönyttigt och promenera mycket. försöker äta sånt med lågt gi-värde.

Maila till mig frida@annonstorget.se

• Svar på tråden bantarkompanjon
  • kanelbulle

Tjena tjena!
    Jag är en tjej på 22år och jag väger också 65kg. Vill också gå ned i vikt.
    Jag har gått ned från 83kg till 65kg..
    Jag stått stilla nu i 1år. har inte haft nån ork att ta tag i resten. hehe. men nu känner jag mej redo. haha
    Hur mycket vill du gå ned??

Ha det!

• fröken Inga

Oj, nästan 20 kilo. Inte illa pinkat. Hur gjorde du?

Har gått ner tre kilo, vill gå ner 10 till. Konstigt, de där tre kilona bara rann av mig första veckan, sen har det inte hänt ett smack. Äter nyttigt och lätt, promenerar flitigt. Vad kan man mer tänkas göra?

• kanelbulle

Hejsan!
    Jo jag åt nyttigt och jag tränade ofta. Gick promenader...Och genom detta gick jag ner i vikt. Men sen tappade man viljan att forsätta. hehe
    Idag har man börjat ta tag i allt igen. Tränade nyligen. Och sen ska jag promenera till jobbet. Jobbar eftermiddag idag..Så då får man en hel del motion. hehe. Hur går det för dej då?? Tränar du något? eller går du bara promenader?
    Ha de fint.

• fröken Inga

Jag ska börja simma nu i veckan och vecka 39 börjar jag rida. Försöker promenera några gånger i veckan men det blir lätt att man glömmer, speciellt när det regnar.
    Jag gick ner 3 kilo på min första bantarvecka. Sedan har vågen envist stått still. Men nu kör jag en intensivkur med naturdiet (cambridge typ. Började i söndags och morse såg jag att jag gått ner ett kilo. Jippie! Känns såååå skönt!

• Lisa1

Fröken Inga - tänk på att mycket av den tappade vikten du går ner med en VLCD-diet till en stor del är vatten. De 3 kilona som vågen visade minus i början är till stor del troligtvis tappat vatten.

1 kg fett motsvarar 9000 kcal, men i kroppen fungerar det lite annorlunda. Enl. en nära släkting som är känd näringsforskare/näringsfysiolog motsvarar 1 kg KROPPSfett 6000 kcal då det i kroppsfettet finns en hel del vatten uppbundet som tar lite plats/vikt också. För att gå ner ett kilo kroppsFETT krävs det alltså att du gjort av med 6000 kcal FETT (inte muskler, som man också går ner vid viktminskning med VLCD). Ville bara klarlägga lite kring de snabba viktminskningarna med VLCD (naturdiet, nutrilett, cambridge etc). En stor del av det man går ner är alltså vattenmängder som frigörs pga att man 1) tappar vatten 2) inte äter så mycket kolhydrater som tidigare (kolhydrater ombildas till glykogen i kroppen som bildar mycket vatten). Men ett stort lycka till med din viktminskning :)! 4 kg - en del av det måste ändå vara kroppsfett.

• fröken Inga

Okej, mycket bra att veta. Har du något knep som funkar bättre? Att bara äta nyttigt efter GI-metoden funkar ju då inte särskillt effektivt... Jag behöver verkligen tips

• Lisa1

Ok, om du inte går ner vid minskning av kolhydrater och en lite mer proteinrik kost så finns det bara ett skäl - du äter mer än du gör av med!

Bara för att mat har ett lågt GI-värde så betyder det inte att det är energisnålt eller ett bra livsmedel för kroppen. Rent smör har ett lågt GI men består nästintill bara av mättat fett, dvs. det trycker in fettet ännu längre in i fettcellerna (gör det svårt för det befintliga kroppsfettet att brytas ned), och är dessutom svårnedbrytbart i sig.

Det finns ju väldigt många sk. "GI-metoder". Vilken har du provat? I ditt fall är jag helt övertygad om att du måste bli medveten om vilka mängder man bör äta vid vilka tillfällen. Köp eller låna hem Fredrik Pauluns bok "viktminskning utan träning". En jättebra och inspirerande bok för den som inte är så hemma i det här med näringslära. För det är det man behöver lära sig - vad som händer i kroppen när man äter olika saker! Kroppen vill ha

1) maten utportionerad över dygnet. inte "allt på en gång", alltså en gigantisk lunch, för att sedan vara sk. "duktig" och gå hungrig fram till sent på kvällen (egentligen inte alls speciellt duktigt om man vill gå ner i vikt). små portioner men ofta är det som gäller!

2) en bra fördelning mellan kolhydrater, proteiner och fett. Kroppen behöver alla tre, men vid viktminskning kan man öka på proteinerna och minska kolhydraterna med hälften och hålla igen lite på fettet. Detta gör man för att hålla förbränningen uppe och för att samdigit behålla mättnaden. Man kan inte utesluta något näringsämne, anledningen till att man skall äta alla tre är för att kroppen är GJORD för att behöva dem alla!

3) grönsaker och även lite frukt. grönsaker ger stor mättnad i förhållande till den mängd kalorier de innehåller. istället för den hälft av kolhydratsprodukter som man "plockat bort" (ur exemplet ovan med näringsfördelningen) så ersätter man detta med grova grönsaker. Grönsaker innehåller också kolhydrater men inte lika mycket, plus att det innehåller mycket fibrer etc. som är viktigt ur både vikt-, mättnads- och hälsoaspekt.

4) Olika näringsämnen vid olika tidpunkter. Vid frukost och lunch skall de flesta kolhydrater konsumeras. Kolhydrat och fetter i större mängder bör inte ätas på kvällen (mindre mängder går fint) eftersom man då oftast inte har några större fysiska ansträngningar som man behöver dessa till. Ät de större matportionerna tidigare på dagen eftersom det är då du behöver "krutet". Hellre snåla på kvällen än till frukost.

Jag tror dock att lösningen för dig är att du behöver

- äta mindre portioner
    - äta en större mängd grönsaker istället för "det du brukar äta", dvs det du äter idag
    - motionera (all motion är bra motion!)
    - vid motion, inte äta mer än 1,5 h inpå motionstillfället för att inte "förbränna det du just åt" utan istället försöka förbränna fett
    - ta viktminskningen med en klackspark. Även om man är målmedveten är det hyperviktigt att man har roligt under tiden. Det sista du vill göra är att bli en slav under dina tankar kring mat och träning. Det bästa är istället att skaffa sig kunskap om hur man skall äta för att kroppen skall må bra och fungera så bra som möjligt, ur både hälso-, tränings och viktsynpunkt. Det går inte att bortse från något av dem, allt hänger ihop.

Stort lycka till!! :)

Har i tråden nedan givit flera JÄTTEuttömande svar. Detta gäller dock panikbantning, dvs. om man måste gå ner i vikt väldigt snabbt (och tyvärr även måste förlora muskler + vatten). Detta är inget som jag alls rekommenderar i vanliga fall (i detta fall handlar det om en för liten bröllopsklänning), men har skrivit en hel del i tråden som kan vara bra att ha i tankarna:

www.brollopstorget.se/Forum-2-19/m1830004.html

• Lisa1

Kan du ge en liten beskrivning av vad du äter idag? Vad menas med "dönyttig" mat? Vit kokt fisk, kokt potatis och spenat till är iof väldigt väldigt kalorisnålt och helt ok GI-mässigt. Samtidigt innehåller en sådan måltid inget fett vilket är en nödvändighet för en effektiv viktminskning. Bara en tanke...har ingen aning om vad du äter idag men ett klassiskt fel är att man äter för lite fett. Att minska på fettet är bra, men inte att ta bort ALLT ;)

• Lisa1

Fröken Inga,
    läste här ovan att du vill köra en hel del lågintensiv träning. Jag skulle satsa på att även försöka få upp intensiteten lite, varför inte prova lite Friskis&Svettis? Rolig träning, prisvärt och ganska enkelt att hitta ett pass på sin egen nivå. Att få upp flåset är nämligen viktigt om man vill gå ner i vikt. Det verkar ju som att du även vill bygga upp din kropp lite. Ridning bränner ju inte så jättemycket kalorier, men det är roligt! Där är det stalljobbet som isf bränner kalorierna. Så jag skulle inte se ridningen som en "gå-ner-i-vikt-aktivitet" utan snarare jobbet med hästarna isåfall. Och så en riktigt kul hobby också :)!! Naturdiet + träning blir dessutom lite för lite energi vilket gör att du kommer att förlora en hel del muskler också. Och muskler vill du ha - det håller nämligen din förbränning igång när du ligger och sover också eftersom förbränningen över hela dygnet ökar med mer muskler.

• fröken Inga

Hej Lisa. Tack för all information. Väldigt givande. Det jag äter (när jag inte kör den här soppdieten nu) är Dinkelpasta, fullkornsris, fullkorns couscous, med kött, kyckling eller torsk, grönsaker i alla dess former; sallad, tomat, gurka, morötter, paprika, ibland aubergin eller frysta grönsaker i påse. Om jag gör gryta eller en sås till maten satsar jag på viktväktarnas creméfraish 1% fett och kryddor. Undviker mackor, äter istället en nyttig yogurt 1% och krossade linfrön. Brukar vanligtvis äta morgon, lunch, efter jobbet (15.00), och en eller två gånger på kvällen.

Träning är ett problem. Jag har en nervsjukdom och får därför inte träna muskel eller hård motionsträning. Därför satsar jag på promenader, ridning och simning i varmt vatten.

Ska kolla upp den där boken du berättade om. Verkar sund...

Svar på tråden bantarkompanjon