När jag väntade min son Leo var jag på fyllan ett par gånger innan jag visste att jag var gravid. Fick reda på att jag var gravid i 4:e veckan samband med ett besök på akuten när jag hade tarmkatarr. Jag har en jättefin och frisk son trots det, och trots att jag periodvis var tvungen att ta medicin som man inte bör ta när man är gravid.
Beträffande din fråga om att man dricker innan man vet om det: det tar några veckor innan cellklumpen/embryot fastnar i livmoderväggen och näring börjar tillföras via moderkaka och navelsträng, så det är inte någon fara om man råkat dricka de första veckorna innan man vet om det. (Frågade min gynekolog om det vid första graviditeten eftersom jag själv var orolig).
Vid min andra graviditet, när jag väntade min dotter, märkte jag helt plöstligt hur min smak förändrades. Vinsorter som jag i normala fall drack smakade jättesurt och äckligt och klarade max att pressa i mig ett halvt till ett glas. Då misstänkte jag att jag kunde vara gravid, eftersom min faster berättat om att hon haft det så när hon väntade barn. Och det stämde ju... Nu har min dotter Amela blivit 2 månader.