• nightnurse

Vitt eller gult guld?

Kan inte bestämma mig för vad jag tycker... Vitt känns fräscht, men gult är klassiskt och kanske håller i längden? Vilka trender finns? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vitt eller gult guld?
  • Sanasol

När man rodinerar doppar man ju ner ringen i ett bad av rodium, då måste du ta bort stenarna eftersom de annars skulle gå sönder så rodiumet såklart måste vara smält och då är temperaturen på tok för hög för diamanterna.

Själv har jag platina, och tycker att det är det vackraste

• - Mary -

Jag har svårt för att ha olika "färg" på smycken samtidigt (tex silverringar i öronen och guldhalsband), så jag valde vitguld på min förlovningsring eftersom jag mest använder silversmycken. MEN om man tex har en klocka eller ring med både vitt och rött guld kan man ju ha vad som helst till, och därför ska jag och min blivande i stället för dyr viglsering ha varsin likadan förlovningsring i rött guld när vi gifter oss. Det blir tom billigare än förlovningsringarna!

• Strulan

Sanasol

Man behöver ALDRIG ta ut diamanter vi rhodinering.
    När man rhodinerar doppar man ringarna i rhodiumbad som innehåller 3% platina, mec hjälp av ström skapar man ett magnet fält som gör att rhodiumet fastnar på ringen.

Diamanter är bland det hårdaste materialen och kan kokas utan att gå sönder om den inte är trasig.

• Sanasol

rodium är rodium och platina finns inte i rodium.

Vart har du fått denna information ifrån?

www.platinaringar.se/

under platina, längst ner under mer om ädelmetaller. Rodiumets smältpunkt är högre än diamanter klarar av. En diamant klarar inte av att man t ex eldar på den, alltså tål den inte alls alla temperaturer.

• Strulan

Rhodium är rhodium, rhodiumbad som man anväder till att rhodinera ringar är något annat.

Rhodiumbad som används till att rhodinera smycken med köps i flytande form och är en bandning av rhodium, platina och andra kemiska medel.

När man rhodierar doppar man smycket i rhodiumbadet tillsammans med två elektroder som leder ström som bildar ett magnetiskt fält som gör att metallen fasnar på ringen.

Detta vet jag pga att min guldsmed visade mig och min man hur det går till när vi köpte våra ringar.

• förhoppningsis

Min är i vitt guld, min M2B var mycket bestämd på den punkten

• Sanasol

Strulan

Då använder inte alla smeder samma teknik, då jag vet flera som ha betalt över 1000kr för rodinering av ringar med diamant i då dessa måste plockas ur och fattas om varje gång.

• A&T

Strulan: Och inte behöver man ta ur stenarna väl? Då skulle ju en rodinering antagligen kosta betydligt mycket mer än vad den gör (om arbetskostnaden skulle vara inkluderad).

• 6Januari

För oss blev det klassiska släta guldringar i röttguld. Var inne på att ha en kombierad men kände sedan att det klassiska och traditionella passade oss.

• Sanasol

A&T

Läs mitt inlägg, uppenbarligen använder sig inte alla av samma teknik.

• A&T

Sanasol: vi måste ha skrivit om varandra

• Sanasol

Låter ju som den teknik strulan beskrivit är mycket smartare, dock hört många som varit tvungen att plocka ur stenar och allt och det blir ju jättedyrt.

Själv har jag platina som aldrig behöver rodineras och är vitare än vitast, skönt!
  • Strulan

Smaragder och andra sköra stenar måste man plocka ut men absolut inte diamanter.

Jag tycker att dina kompisar ska kolla upp det där för dom har nog blivit lurade.
    Puts och rhodinering brukar kosta ca 400kr

• Sanasol

Inte mina kompisar direkt, har läst om folk på BT som varit med om det också. Men slitstarkast är ju att låta bli rodineringen helt och hållet.

Tycker egentligen att det är rätt konstigt att det är tillåtet, falsk marknadsföring liksom då många inte ens är medvetna om att ringarna inte alls är vita.

• Strulan

Inte direkt falsk marknadsföring men jag tycker att dom som säljer vitguld borde informera kunderna om att vitguld är gråaktigt.

När vi köpte våra ringar berättade dom om fördelarna och nackdelarna med vitguld, dom visade också en vitguldsring som var orhodinerad för att vi skulle få se den riktiga färgen.
    Dom har ganska bra information om material på deras hemsida.
    www.juvelsalongen.se/material.php

• Sanasol

Strulan

Det låter bra, seriöst intryck alltså. Sen finns det ju många smeder som inte vill rodinera alls... vilket jag också tycker är bra.

• Brud 2008

Jag gillar inte guldfärg så det var inget alternativ, men det är ju en smaksak. Jag tror att både rött och vitt guld håller i längden, speciellt eftersom det ändå är ganska vanligt med vitt nu. En enkel ring tröttnar man väl knappast på?

Svar på tråden Vitt eller gult guld?