Vitt eller gult guld?
Kan inte bestämma mig för vad jag tycker... Vitt känns fräscht, men gult är klassiskt och kanske håller i längden? Vilka trender finns? Vad tycker ni?
Kan inte bestämma mig för vad jag tycker... Vitt känns fräscht, men gult är klassiskt och kanske håller i längden? Vilka trender finns? Vad tycker ni?
Gult har kommit tillbaka starkt och tror att den håller i sig ett tag framöver.. Guld är ju just nu rätt dyrt på världsmarknaden och då finns ingen anledning att ha vit guld.
Jag valde gult guld, eftersom vitt enligt mig ser mest ut som silver.. vill ju inte att folk ska tro att jag går omkring med en silverring om jag nu har betalat 20.000 för en ring. heheh.. men håller med att vitguld är snyggt.
Just nu är det poppis med guld. Jag har faktiskt gjort mina ringa själv pga att jag inte kunde besämma mig, så på undersidan är det guld och översidan är det vittguld. Jag har hört att stenarna glimmrar mer i vitt guld, det var därför jag hade det på ovan sidan!
Tänk på vad du har för andra smycken mest, silver eller guld.
Jag har just nu en klassisk förlovningsring i gult guld men jag ska faktiskt byta till vitt guld och sen ha vigselringen också i vitt. Jag tycker att det är mycket snyggare. Men det är ju verkligen en smaksak!
Skulle personligen inte välja vitt guld då det i sig är grått och vill man att det verkligen ska vara vitt måste man rodinera ringen emellanåt, detta blir dyrt i längden, är svårt att göra med en ring med stenar då dessa måste plockas ur plus att varje omrodinering sliter på ringen.
Platina eller palladium är alternativ om man vill ha en riktigt vit och fin ring.
Helt klart gult guld! (tycker ja)!
Mellan dem två röstar jag på klassiskt rött guld, som är det vanligaste i sverige.
Jag hade nog valt vitt, men det är för att jag personligen ej tycker om rött/gult guld.
På tal om att folk tror att det är silver, so what? Jag har en platinaring för 20.000, folk tror jämt att det är silver (eller de som tror sig veta mer tror att det är vitt guld.) Tycker bara det är bra att ringen i folks ögon ser billig ut.
Utpala
När får jag se din riiing?
Jag har en av varje, om jag inte hade så bleka händer skulle jag bara ha vitguld eller platina.
Sanasol:
Varför skulle det vara svårt att rodinera en ring med stenar? Och man behöver väl inte alls plocka ur stenarna, inte hos min guldsmed i alla fall, eller?
Om jag har förstått det rätt sker rodineringen i ett vätskebad och därmed kommer alla delar som har kontakt med luften och kan nötas att få del av rodiumet som är löst i vätskan. Ytor under fattningar slits ju inte och behöver därmed inte heller rodineras om.
Det är väl egentligen inte heller själva rodineringen som sliter utan den eventuella slipningen och upputsningen som ofta görs i samband med den.
Själv har jag sedan någon vecka en vitguldsring utan rodinering eftersom jag gillar vitguldets egen färg som jag tycker ser mer äkta och metallisk ut
.