• Humbard

Vilken tradition?

Planerar att fria till min flickvän om ett par veckor. Ingen konstigt i sig själv, och jag har planerat det mesta. Återstår dock ett, väldigt stort, problem.

Hon är amerikanska har således antagligen helt andra tankar och traditioner kring frieri och förlovningar.

Hade hon varit svenska hade det vara "enkelt". Då hade jag friat och sen hade vi gemensamt köpt ringar och bestämt förlovningsdatum. Den amerikanska traditionen säger istället att jag ger henne en ring (som är ofta är MKT dyrare än våra förlovningsringar) och detta bör dessutom vara en ring med en sten av något slag.

Det blir inte enklare av kombinationen av vi sannolikt gifter oss i USA (tvivlar föga på att hon säger ja :) men att vi sedan ska bo i Sverige.

Hjälp! :)

• Svar på tråden Vilken tradition?
  • Bridzi

Vad är det du vill ha hjälp med?!

• fröken Inga

Köp den ringen du har råd med. Trotts alla amerikanska filmer man sett tror jag att hon älskar dig ändå. Ringen är inte det viktigaste, utan själva frågan.

• kentfantast

Som allt annat i USA,

storslaget är nog det du får sikta på...

Undrar oxå lite över vad din fråga är.

• anne på grönkulla

Kanske ett samtal om att traditioner ser olika ut och att man, när man är tillsammans med nån från ett annat land, inte kan vänta sig att allt blir som man alltid fått lära sig när man var liten, vore på sin plats? Kulturkrocken kan säkert märkas i andra seder och traditioner och vanor också, både kring förlovning/bröllop och på annat sätt.

•  Blivande Mrs WS

Fria pa det sattet du kanner dig bekvam med.
    Jag ge dig radet att inte kopa ringen i forvag..
    Smaken ar sa olika och hon kommer att ha ringen pa sitt finger resten av sitt liv. Tank om hon da inte tycker om den.
    Prata med guldsmeden innan din blivande och du kommer for att valja ut ringen och tala om vilken budget du har sa han kan visa ringar i den prisklassen.
    Lycka till!

• Humbard

Vad jag undrade över var alltså vilken tradition som jag borde anpassa mig till.. ursäkta om det blev lite luddigt :)

• Humbard

Tack för tipsen. Och att inte köpa ringen på förhand låter som en bra idé, vilket också underlättar för mig betydligt!

• E-tuna

Är det nödvändigt att använda sig av NÅGON tradition?
    Hon kommer säkert att gilla ditt frieri hur du än gör- det är jag övertygad om!
    Lycka till

• Bridzi

Efter som ni båda utgör en kombination av de olika kulturerna/traditionerna så tycker jag nog att du kan försöka göra likadant med frieriet! Gör en blandning och ta det bästa från båda!

Lycka till och grattis!

• Lili 2006

Jag tycker du kan be att få låna en ring hos en juverlerare och köra enligt hennes tradition. Troligen har hon drömt om ett frieri på detta sätt hela livet - eftersom hon vuxit upp i de traditionerna.
    Jag tycker inte du behöver lägga alla dina pengar på ring, men tänk efter vad du kan tänka dig att lägga och satsa på att be att få låna en som du a)har råd med b)som matchar med en kommande vigselring c)att den matchar med den ring du vill ha
    Hon blir nog världens lyckligaste i alla fall - oavsett hur du bär dig åt!

• Bröllopstokiig

Humbard, man kan ju fixa en ring som inte är äkta, och fria med den, sen går ni tillsammans o köper den som hon vill ha.
    Jag hade kört mer på det amerikanska stuket, då känner hon att du har gjort dig till och respekterar hur det är i hennes kultur. Sen kan man göra det mysiga runt omkring lite svenskbetonat.
    Lycka Till!

• future mrs B

Humbard

men om du kanner henne val sa vet du kanske vilken sorts person hon ar-om hon gillar stora diamant ringar eller ngt mindre men dock lika fint. titta pa de smycken hon anvander i vanliga fall,kanske de kan hjalpa dig pa traven..man maste ju ocksa lyssna pa vad ekonomin sager...

• Lillamig

Jag tycker du ska våga satsa lite och köpa ringen du ska fria med - det gjorde min M2b och det faktum förvandlade den från en mkt fin ring men kanske inte exakt den jag skulle valt till den mest fantastiskt underbara ring jag någonsin sett för att jag vet att han funderat och tänkt och verkligen hittat något han tror skulle passa mig!! Så ta lite av dina sparpengar och gå och köp den mest bling-blinginga ring som din svenska smak förmår och satsa på ett riktigt klassiskt amerikanskt frieri (det gjorde min M2b eftersom vi bodde i NYC och även om vi är svenskar båda två blev det fantastiskt lyckat). Frieri är en stor grej i USA!!!

Svar på tråden Vilken tradition?