• Förlovade

Budget 30,000 - vad får vi?

Ja vad får vi för de pengarna egentligen?

Vi har insett att bilden vi har av hur vi vill att vårt bröllop ska se ut inte stämmer riktigt överrens med vår budget! Vi kommer att ha ca 30.000 att lägga på bröllopet och då ska ALLT räknas in.

Vi kommer att vara ca 34 vuxna och 11 barn.

Vi vill inte gifta oss i kyrkan! Utomhus är mer vår stil, men det är ju själva festen och allt runtomkring som kostar. Festen har vi helst på ett mysigt ställe där folk även kan övernatta (för egen bekostnad).

Ni andra med ungefär samma budget - hur ser era planer ut?

• Svar på tråden Budget 30,000 - vad får vi?
  • Sanasol

Bygdegård, buffé och tysklandssprit är väl det som passar budgeten bäst. Ska ni ha ringar, kläder, bröllopsnatt och så inräknat i dessa pengar?

• Zozo

Det gar säkert. det finns manga här som har tips om hur man far det mesta ur en stram budget. Ni är ju inte SAA manga heller!

• Förlovade

Ja allt ska räknas in i priset.

• viktualia

Budgettips nr 1: Lämna storstadsregionen och skippa populära bröllopsbygder som Gotland, Sthlms skärgård och liknande. Leta rätt på kyrka/lokal en bit från allfartsvägarna och leta rätt på lokala leverantörer.

Själv ska jag gifta mig i en småstad och med en budget på 60 tusen kommer vi klara 3 rättersmiddag till 80 pers, lokal, kläder, ring - allt utom resa!

• Sanasol

Börja se över bygdegårdar eller föreningslokaler som kan hyras för fester och privata arrangemang. De brukar oftast inte ha allt för hög avgift och det finns såna som är riktigt fräscha.

Kolla upp caterigfirmor, eller vill ni laga maten själva och hur funkar det praktiskt.

Sätt en begränsning gällande klädkostnad och kolla på kläder inom er egen budget, undvik att kära ner er i dyrare saker som gör det svårare att hålla budgeten

Kolla ringar i butik, handla via nätet som säljer samma märken.

Några tips!

• secretbride07

Vi har oxå en budget runt 30.000, vi gifter oss i maj07. Så här ser våran planering ut:

-vigselring:3.200
    -klänning: ca. 5.000
    -hans kläder: ca. 2.000
    -kläder 3 barn (pojkar): 3.000
    -bukett & hår: 2.000
    -bygdegård: 1.500
    -catering buffé 50 pers: 9.000
    -dryck (vin, cider, vatten, läsk, kaffe,
    avec): 5.000
    -tårta: 1.000
    -dekoration festlokal: 500
    summa ca: 32.200

Alla priser är inte exakta men ungefär. Bröllopsresa tänker vi önska oss bidrag till, fotograf har vi valt bort då vi har en bekant som kan fota oss men system kamra. Likaså kan vi ordna transport själva. Jag har inte tänkt att ha ett stort prinsessbröllop för det räcker inte den pengen till, men ändå ha allt som hör till och att den blir som jag och min blivande man har tänkt.

• förhoppningsis

ha bröllopslunch eller bara tårtbuffe klart billigare. Vill du gifta dig i brudklänning så kolla bridaloutlet eller kinaskräddarna. Då kan man få klännink inkl frakt för strax över 1000 kr

• flippertjejen

Vi fick bröllopstårtan som bröllopspresent av vår kockkompis. Ni kanske känner någon som kan hjälpa till med mat eller tårta?

Alkohol köptes i utlandet, ni kan ju eventuellt ha bar till självkostnadspris.

Inbjudningar, bordsplaceringskort, festprogram etc gjorde vi själva. Vi skrev ut på jobbet så då behövde vi bara köpa fint ytterpapper till programmen.

Jag önskade mig presentkort på Twilfit (till underkläderna) i födelsedagspresent. Man kan även önska sig håruppsättning, sminkning, skor... utnyttja jul och födelsedagar.

Buffé är ett bra sätt att få ner priset. Vi betalade runt 130 kr/pers för cateringen.

Har ni släkt eller vänner som kan spela eller sjunga under vigseln? Eller en kompis kompis?

2 fotointreserade kompisar fotade oss digitalt så där sparade vi många tusen. En del bilder kommer vi att skriva ut och förstora, men de flesta är roligast att ha på hemsidan. Då kan man kolla på dem när man vill (typ på jobbet) och skicka länken till folk som man inte träffar så ofta.

Vi hade buffé med 2 tjejer som skötte om maten. Dryck fanns på ett bord i lokalen. Vid varje långbord hade vi 2-3 gäster som såg till att hämta dryck till borden (men inte hälla upp i glasen). På så sätt klarade vi oss med 2 personal till 57 personer.

Vi hade kompisar som stod i baren. Vi hade frågat 5 par och de roterade under kvällen. Vi stod även lite i baren.

Generellt så "utnyttjade" vi gästerna så att många hade småuppdrag men inget som skulle bli jobbigt och tråkigt för någon.

• flippertjejen

Kom på fler grejer...

Min klänning kostade 1800:- det är en tärnklänning. Men vi skulle ha borgerlig vigsel utomhus och jag kände inte för en marängklänning.

Vi fick flera gamla guldringar av svärfar (en med diamanter). Tack vara dem kostade våra ringar 3400:- istället för 18000:- Guldsmeden kvittade det inlämnade guldet mot guldet i våra ringar och tog bara betalt för arbetet. Stenarna flyttade vi över till min ring.

Sonens kläder köpte jag på Tradera, byxor, skjorta, väst och slips, för 40:-

Maken hade en fin kavaj redan så vi köpte bara en ny skjorta och slips.

Låna är en annan bra sak. Vi lånade typ 50 små glasskålar av kompisar som hade gift sig nyligen. Vi lade glaspärlor (IKEAs)med vatten och en gerbera i varje. Det blev jättefint på borden.

Linnedukar lånade vi av föräldrar och grannar. Annars kan man hålla utkik efter dem på second hand.

• nyförlovad 3 juni

vår budget är på 100 pers! o vi tror att vi kanske kan klara oss under 30 000. så då borde det ju gå för er oxå, den stora kostnaden är ju maten. vår budget ser ut så här.
    Brudkläder 1600
    Vigselring 2200
    Brudgumskläder 1500
    Inbjudningar a 15kr 600
    Festprogram a 3 kr 300
    Vigselprogram a 3 kr 200
    Dekorationer festlokal 300
    Hyra festlokal 1000
    Trerätters middag a 180 11000
    Serveringspersonalen 2000
    Bröllopstårta a 35 kr st 900

Alkohol 5000

Gästbok 120
    Tackkort a 25 750

Bröllopsnatt 1300

Svar på tråden Budget 30,000 - vad får vi?