• mjukglassen

Hur gör jag?

Jag har ca 15 kilos övervikt & vill gå ner & få en perfekt smal kropp med små små tighta lår/axlar osv.
    Dietar jag ner mig till min idealvikt nu & sen börjar styrketräna 3 dgr/veckan elr ska jag börja dieta & styrketräna samtidigt? Ngn sa till mig en gång att man inte kan tappa i fettvikt & öka i muskelmassa på samma gång?

Förvirrad.. Hur gör man?? =-O

• Svar på tråden Hur gör jag?
  • picachu

Det är klart att du ska "dieta" (alltås äta nyttigt, inte gå på nån kur. De är bara båg) och träna samtidigt! Den som sa att man inte kan minska i fett och öka i muskler är en dumskalle. När du bygger muskler börjar du ju automatiskt bränna mer fett!

• pickolina

Håller med! En bra diet och träning är den absolut bästa och enda "rätta" vägen....

• pickolina

Ät bra och träna både styrka och kondtition... Det är det ultimata...

• M.B.

Bästa "dieten" är faktiskt att träna träna och träna. Själv har jag gått ner under sommaren flera kilon utan att ändra på mina matvanor.. äter mycket godis, choklad, dricker läsk och äter inte annars speciellt hälsosamt heller. Men jobbet rör jag mig mycket varje dag.. som mest har det blivit 1,6 mil bara på jobbet under en dag. Tunga lyft och mycket fysiskt arbete speciellt såhär på sommaren gör susen för min kropp iaf.

Men det är klart, vill man ha hållbara resultat, så måste man lägga om kosten också. Rör på dig mycket och ät hälsosamt.. dvs. lagom av allt, så garanterar jag att kilon rasar!

Lycka till!

• mjukglassen

Nu vill jag inte ha en normal kropp utan en kropp alá Nicole Richie fast med lite muskler då som sagt..små små på tex lår & axlar. Vet inte om det är så lätt att åstadkomma med att äta normalt & träna, tyvärr, utan det får nog bli lite av en strikt kosthållning.

Jag har hört på flera håll att man ska tappa sina kilon först & sen börja styrketräna. Det är alltså fel?

• pickolina

För att förtydliga lite... Diet är inte samma sak som att banta! Å det ska man inte glömma...för att banta är inte det bästa sättet.... Jag tror inte på att leva för strikt heller, men att leva på vitt bröd, chips och choklad är ju kanske inte heller optimalt... ;)

• pickolina

Ja det är så fel det bara kan bli tom...

Om du rasar i vikt utan att träna så kommer du förlora muskelmassa och behålla fett.... Detta pga att muskler bränner kalorier. Dvs mindre muskler = svårare att gå ner pga att förbränningen sjunker.

En bra kost, mycket konditionsträning som bränner mycket kalorier + muskelträning som ger vältränade muskler som ökar den konstanta förbränningen är det optimala sättet om man vill bli smal och samtidigt minska i fettmängd.

• mjukglassen

Jag tänkte äta stor frukost, liten lunch & liten middag med tex torsk, ris, grönsaker. Fettsnålt & precis lagom så att jag inte är trött men ändå inte för mkt. Vet dock inte hur jag ska göra med styrketräningen. På ngt sätt känns det enklare att träna en smal kropp än en tjock.

• mjukglassen

pickolina men man kan ju rasa i vikt utan att förlora muskelmassa, om man gör det på rätt sätt dvs.

• pickolina

Det är enbart inbillning för att resultatet syns mer på en smal kropp.... ;)

Gällande fettet. Ät inte för lite fett för det hämmar viktminskningen. Det krävs fett för att bli av med fett! ;)

Svar på tråden Hur gör jag?