• fdblondin

varför fria??

jag ska bara förlova mig vill inte alls att killen ska fria giftermål får komma senare nån gång...Vi ska åka i väg nu antingen augusti eller september och förlova oss i helsingborg ta ett paket pris på romantisk wekeend de räcker för mig...

• Svar på tråden varför fria??
  • discodivan

så gjorde vi oxå, frieriet kom efteråt, men endast för att killen just då aldrig skulle gifta sig, så jag fick nöja mig med förlovningsring

• Örebroare

Det där är ju himla olika. Egentligen betyder ju förlovning att lova sej till varandra, alltså ett löfte om att gifta sej med varandra och det tycker jag att det betyder nu med!!!

• 26maj2007

Det är inte någon som har sagt att det är ett måste.

själva förlova vi oss för 6 1/2 år sedan och gifter oss nästa år då vi varit ihop i 9 år.

vi var också inne på att gifta oss strax efter vi förlova oss. men sen blev det att bygga hus och skaffa våra underbara busfrön.

alla vill vi ha det olika.

• 26maj2007

jag tycker också att förlovningen visar på att man antagligen någon gång i livet ska gifta sig.

sen är där de som bara är förlovade och nöjda med det.

Andra förlovar sig inte utan gifter sig direkt.

man gör som man själv vill helt enkelt.

som tur är, är vi alla olika

• gill

Men jag fattar inte grejjen.

Antingen förlovar man sig för att gifta sig i framtiden eller inte.

Du kan ju inte vara förlovad utan frieri aldså löftet att gifta sig i framtiden.

Då är man inte förlovad på "riktigt" utan har endast en ring på fingret...

• Brud 2008

Men hela grejen med att förlova sig är ju att man ska gifta sig?

• Damen i röd hatt

Förlovning i vår tid betyder endast att man lovar att vara ihop, liter mer, just nu. Det finns ingen direkt koppling till giftermål.

Tidigare hängde förlovning ihop med giftermål men i vår tids alienation och rädsla för att knyta livslånga band, betyder förlovning endast att "vi är ihop lite pluss-pluss". Oftast är det pojken som är livrädd för att lova giftermål och lova evig kärlek, så flickan går med på livslång förlovning bara för att få en ring på fingret.

• picachu

"varför fria??"

Varför inte? ;)

• Örebroare

Damen i röd hatt , håller inte med dej!

Vissa saker kan man inte ändra på. Förlovning betyder att man ska gifta sej!

Precis som Brud år 2007 skriver, så måste man inte gifta sej inom ett år eller så, men någon gång i framtiden iaf!

• Örebroare

För mej är förlovningen lika viktigt som själva giftermålet! Jag skulle aldrig kunna bryta en förlovning (om inget extremt inträffar) precis som jag inte skulle begära skiljmässa!

Svar på tråden varför fria??