• Gunhild

Förbön

Jag har blivit ombedd att be en förbön vid en vigsel så nu har jag kollat lite vad det kan vara för något. Det finns tydligen böner som kyrkan har i kyrkohandboken (men jag hittar bara en på nätet) eller så kan man formulera en själv.

Har någon erfarenhet av självformulerade förböner (vad bör man tänka på?) eller några andra tips? Vill ju gärna vara personlig utan att bryta mot seder jag inte känner till...

...eller är det någon som vet var man kan hitta de färdigformulerade förbönerna?

• Svar på tråden Förbön
  • Jeez

Här är de två som finns färdiga i handboken:

Himmelske Fader,
    vi tackar dig för denna dag,
    för dess glädje och förhoppningar.
    Vi ber för det äktenskap
    som NN och NN nu har ingått
    inför dig.
    Låt deras liv präglas av tillit
    och respekt för varandras egenart.
    Hjälp dem att skapa ett öppet och
    varmt hem, där (deras barn får leva i
    trygghet och) deras vänner finner
    gemenskap.
    När svårigheter möter, för dem då
    närmare dig och varandra.
    Hjälp dem att förlåta varandra och låt
    dem dag för dag ta emot glädje
    och kraft ur din hand.
    Genom Jesus Kristus, vår Herre.
    F Amen

Helige Herre, himmelske Fader, evige
    Gud, himmelens och jordens skapare,
    du som, när du skapat allt,
    skapade människan till man och kvinna.
    Du gav dem nåd att vara förvaltare över
    allt skapat efter din kärleks beslut.
    O Gud, du som har förenat
    man och kvinna och givit dem
    din välsignelse,
    se i nåd till dessa som står inför dig
    och begär att bli välsignade av dig.
    Hjälp dem att leva i kärlek och frid,
    i ömsesidig trohet, i gemenskap och
    aktning för varandra.
    Inneslut dem i din nåd och kraft
    (och låt barnen för dem bli till
    glädje och hjälp) och giv dem efter detta
    livet en evig salighet.
    Genom din Son, Jesus Kristus,
    vår Herre.
    F Amen

Saker att tänka på är väl att bön alltid är riktad till Gud (väldigt basalt men en del verkar ibland glömma det, antingen genom sina formuleringar eller genom att titta påförsamlingen när de ber vilket ju inte alls är nödvändigt när det inte är dem man tilltalar...)

När det kommer till handbokens böner så ber jag aldrig det om barn i parentes OM paret inte redan har barn eller är gravida. Det är faktiskt ingen självklarhet att man vare sig kan eller vill ha barn...

Jo, en sak till! Man får stjäla formuleringar hur mycket man vill, så vill du kan du ju bara anpassa någon så att den känns bra för dig och uttrycker det du önskar dem. Lycka till!

• Gunhild

JennyP - tack så mycket!!!

Mycket bra att du framhöll att det handlar om en bön. Vilket för övrigt leder till ett dilemma för mig: När jag blev tillfrågad om detta svarade jag ja direkt. Mitt totalspontana svar berodde ju på att om bröllopsparet ville detta, så ville jag det också. Det är ju deras dag.

Men faktum är att jag inte är kristen i någon annan bemärkelse än kulturell tillhörighet. Jag har stor respekt för kyrkan och dess cermonier, men jag tror inte. Är inte ateist eftersom det antyder att man vore allvetande, men jag har gått så pass långt att jag inte är medlem i kyrkan. Kan man då hålla i en bön (som faktiskt är riktad till Gud)? Borde jag upplysa brudparet om att jag är en hedning? Vilket jag för övrigt var helt säker på att de visste.

Oerhört tacksam för svar. Eller så får jag nog ringa en präst med mina grubblerier.

• Jeez

Råkar ju vara präst, så du behöver inte ringa nån (även om det säkerligen finns de som inte håller med mig).

Jag tänker så här: förbönen är hela församlingens bön för paret, den som läser den ger endast röst åt kollektivet så att säga. Det är inte din egna privata bön till Gud om nu det skulle vara någon skillnad. Jag tror inte heller att Gud låter bli att lyssna bara för att du inte vill definiera dig som troende kristen. Tvärtom, jag tror att Gud hör allas böner, vare sig de är formulerade med amen på slutet, är i hans nman eller inte och så vidare.

Slutsats: det är en samvetsfråga för dig. Känner du att du ger röst åt något du inte kan stå för och känner dig som en hycklare -då ska du tacka nej och säga precis vad du känner. Om inte, varför inte läsa bönen?

(Och din fråga är alls inte unik, ofta får jag precis innan ett dop eller en vigsel frågan om jag kan läsa en bön som vi talat om att en fadder eller tärna eller så blivit ombedd att läsa/be för att de inte känner sig bekväma i att formulera bön).

Svar på tråden Förbön