• Therese33

Problem med styvbarn?

Är det någon mer än jag som känner att det är jobbigt med styvbarn? Min man har en tonårsdotter och så fort hon är hemma hos oss så blir det bråk mellan mig och honom. Problemet är att hon har fått alldeles för mycket frihet, hennes mamma bryr sig inte och hon har bott hos oss 1 vecka och 2 veckor hos mamman. Hon har inte haft några regler alls, skolan är katastrof mm... När jag har tagit upp problemet med min man och säger att vi måste ha hårdare regler så tycker han att man måste ge henne lite frihet, javisst men samtidigt så måste skolan skötas. Nu har min blivande man insett detta och pratat med henne men han tycker att "nu är det ju sommarlov så då kan hon ju göra lite som hon vill", det gäller att ta tag i allt när hon börjat skolan.. Den enda regeln hon har är när hon skall vara hemma på kvällen...
    Ibland känns det helt hopplöst då man står mitt emellan... Vad har ni för erfarenheter? Till saken är det mycket men hans dåliga samvete som spelar in nu då han inte var närvarande när hon var liten...

• Svar på tråden Problem med styvbarn?
  • Ida-maria

Min fästman har en son sen tidigare, han är dock liten fortfarande. Men jag har insett att så länge jag inte går in i uppfostran funkar det bättre mellan oss alla. För det går inte att ha 3-4 vuxna som ska uppfostra ett barn. Det blir bara konflikter och dålig stämning och mitt uppe i allt finns faktiskt ett barn. Därför låter jag min fästman göra som han vill. Jag finns bara där som ett stöd.

• sherlock

Håller med Ida-maria om att det inte går att ha för många människor inblandade i uppfostran av barn.

Min brors tjej har en tånorspjke sedan ett tidigare äktenskap. Istället för att lägga sig i uppfostran så är min bror där som en farbror-morbror, stöttar och finns där. Går på bio eller fotboll ibland eftersom sonens pappa jobbar utomlands ganska ofta och mamma inte vill gå på Starwars filmer eller fotböll

• viktualia

det finns nån sajt för sådana som är i den sitsen.. www.styvmorsviolen.se/

kanske kan du hitta stöd och råd där...

..sen finns det flera nyutgivna böcker på temat... kommer inte på nån titel men såg dem på Pocketshop senast jag var där...

• BNY

Är det någon som vet någon i Göteborgs-trakten som gör fina stolar etc. till barn?

• viktualia

BNY - vad i HELA friden har det med TS fråga att göra?!?! starta en egen tråd med den frågan istället.....

tips på svar: sök i altavista på träbarnmöbler så hittar du nog något

• atenea

Hej Therese !
    Jag är själv styvbarn och har ett underbar förhållande till min styvpappa . Han kom in i bilden när jag var 14 . Jag uppskattade väldigt mycket att han lät min mor fostra upp mig , men samtidigt visade han tydligt att han var intresserad av mig som person och var delaktig i mitt livs händelser. Vi blev så småningom väldigt nära och har upplevt många svåra saker tillsammans (dödsfall i familjen , osv)
    Så mitt råd (från den "andra sidan") är : låt din kille fixa reglerna när det gäller skolan osv
    komm inte i direkt konflikt med tjejen pga dessa saker (diskutera läget privat med din kille och låt honom framföra saker och ting till henne)
    bråka inte med din kille pga eller om tjejen .Du måste visa henne att ni är en enad front och att du är en del av bilden för gott
    ta ingen skit från henne ! bor hon hos er får hon respektera dig och ditt hem .
    du kan inte tvinga henne att tycka om dig , men du (med hjälp av killen )kan minnsann tvinga henne att uppföra sig på ett sett som ni anser pasande

• Sibylla

Jag har två styvbarn och det har fungerat sådär. Jag anser att så länge de bor i mitt hem ska våra regler gälla, men jag lämnar ansvaret att se till att reglerna följs till min man till stor del. Vi har även gem. barn och jag orkar helt enkelt inte lägga mig i hans barns uppfostran. Sedan att jag tycker att min sambo och hans ex. är alldeles för mesiga är en annan sak. Det är väl detta som har gjort att det är jobbigt ibland. Precis som du säger är det ofta dåligt samvete som gör att dessa barn inte behöver ta ansvar, följa regler, hålla tider osv. Nu börjar det bli bättre för oss men vi har haft fem jobbiga år och det blir säkert ännu jobbigare då barnen kommer i tonåren och börjar säga emot mer osv. Jag har inget råd mer än att du måste kunna trivas i ditt hem och du och din sambo ska vara överens och stå enade mot barnet/barnen, annars blir det lätt att han och hans barn står på en sida och du på en annan och det orkar man inte med! LYCKA TILL! Ett tips är att gå in på styvmorsviolen och läsa där, många är i samma situation som du!

Svar på tråden Problem med styvbarn?