• fåttettryck

Ringar i trä?

Kom på en sak... har inte vädrat idén med henne än, men själv tycker jag det skulle kunna vara rätt trevligt med en förlovningsring i trä. Kanske med något mönster på eller nåt. Finns det (hembygds-?)folk som gör såna? Eller är det bara dumt? Man kanske ska akta sig för regn då...? Och de kanske inte tål svett från när man dansar (vilket vi gör en del)?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Ringar i trä?
  • mitt-lilla-smultron

jag tro att ringen blir ganska ofräsch efter ett tag....det är svårt å hålla rent...
    men kolla i olika hantverka stugor...de vet nog bättre!

• Lindblomman

Tror inte att de kommer att hålla sig snygga och fräscha så länge. Man svettas, huden utsöndrar salt som jag tror skulle missfärga träet. Jättefint men opraktiskt.

• Lena+Mattias=sant

Och för att inte tala om att den skulle kunna spricka ganska lätt och gå sönder.

• Ziii

Jag tror att det finns skäl till att man aldrig har använt ringar i trä. Tom långt bak i tiden gjorde man alltid ringar av metall, järn eller liknande.

Trä blir ofräscht, och trät mår knappast bra av att bli vått hela dagarna när ni tvättar händerna etc. Det kommer inte heller att hålla sig hela livet.

Om du vill ha något udda, så är titanringar väldigt populära och grymt snygga, det går även att göra ringar i järn eller andra alternativa metaller.

• fåttettryck

Hej, ni har nog rätt...
    men tack för titantipset, det kan ju vara skoj att kolla upp. Är också ganska ädelt om jag gjort min läxa rätt och kanske t.o.m. bättre för huden?

Men generellt - vad rekommenderar ni? Butik eller t.ex. vigselbutiken.se? Man måste ju veta sina mått. Ska man välja butik bara för det? Eller finns det de som tar måtten för en liten slant så man kan beställa själv sen?

• Ziii

Titan är toppen, hårt men jättelätt, väger mindre än guld, och jättebra för huden. Vi funderade länge på titanringar.

Mäta ut era storlekar kan ni göra var som helst, gå in i en butik och mät bara. Sen beror det på vad ni vill ha.

www.titanringar.com/
    har massor av snygga ringar tex, men även Guldfynd har börjat med titanringar. Var ni köper dem är inte så viktigt, kika runt tills ni fastnar för ett par bara :) både i butiker o på nätet är mitt tips.

• The Runaway Bride

I de flesta butikerna tar de måtten alldeles gratis om de har förhoppning att ni ska handla där.

• Clobberella

Jag har haft en ring i trä och det tog väl ett par månader innan den gick sönder...

• Lena+Mattias=sant

Du skulle ju kunna fria med en tråring för att sen tillsammans gå och välja ut de riktiga ringarna. Då kan hon ha träringen som minne sen.

• Cavatina

Jag hade en ring i trä i flera år och den är fortfarande lika snygg, använder den inte nuförtiden dock. När jag tvättade händerna och före toalettbesök tog jag av mig den och som sagt, den har hållit sig vacker. Om du vill göra verklighet av din idé är det bäst att använda fetare träslag som i sig är naturligt vattenavstötande.

Jag tror det kan funka bra, men lite meckigare blir det ju!

• RCN

Man kan beställa ringmått från vigselbutiken. Då skickar de hem det till en med ett frankerat brev att skicka tillbaka det i inom sju dagar tror jag det var. Kanonbra!

• Karin69a

Vill bara slå ett slag för lokala guldsmeder/juvelerare. Vi har köpt en superfin vigselring som vi själva bestämt utseendet på för 4900kr. Där ingick en rätt stor rubin och två mindre diamanter.
    Det tycker jag var rätt billigt.

• Becazinha

Jag hade en (vanlig) ring i kokosnöt, tyckte jättemycket om den. Om du har vägarna förbi Brasilien säljs de överallt där, annars tipsar jag dig om små butiker med föremål från tex sydamerika, på festivaler brukar de oxå dyka upp bland gatuförsäljarna.

Om ringen som sådan, det blir lite skabbigt att ha den på jämt, utsidan håller sig slät men inuti samlas sånt man helst inte vill veta var det kommer ifrån. I längden kanske det är trevligare med något mer beständigt i metall??

• SagaTova

Jag har haft en ring i trä, mycke vacker. Dock är de som de flesta säger- de håller inte så länge. Men kanske om man lackar den hårt. Ungefär som man gör med golv, annars kan jag rekomendera ben. Kan bli otroligt vackert.

Lycka till!

Svar på tråden Ringar i trä?