• fåttettryck

Ringar vid förlovning?

Hej,
    visst är det väl så att båda har förlovningring (så det syns utåt)? Kompletterar man sedan med en vigselring för bruden och graverar in bröllopsdatum i brudgummens förlovningsring?

Vi har börjat planera för bröllop och skulle vilja förlova oss med ringar. Men problemet är att vi om några dagar åker iväg på semester och helst skulle förlova oss under semestern. Är det oklokt att gå in i en guldsmed och köpa ringar direkt ifall man hittar det som passar och stämmer med det man letar efter?
    I och med att vi bestämt oss, känns det ju fånigt att förlova oss utan ringar först.

En till fråga:
    fastän vi redan har bestämt att/när vi ska gifta oss, är det ändå jag (mannen alltså) som friar vid förlovningstillfället? Vad tycker ni kvinnor här på BT ;) ? Det är väl det mest romantiska?

• Svar på tråden Ringar vid förlovning?
  • fåttettryck

heh??
    varför blev det en smiley på första stället?

• Fru Cinderella

Ang antalet ringar. Man kan göra lite hur man vill. Antingen har man varsin förlovningsring och sen får kvinnan en vigselring eller så får mannen en vigselring också, så att båda har två. Helt upp till var och en.

Ni kan ju gå in och kolla i de guldsmedsaffärerna som finns och faller ni för något så faller ni för det, then go for it! Tänk bara på att det brukar vara en två veckor (eller en föressten) på att få ringarna leverereade eftersom de ska graveras etc.

Vi gjrode också en "planerad" förlovning och min blivande gick ner på knä och friade till mig Hur romantiskt som helst.
    Men ni gör som ni själva tycker är bäst!

• LissAnna

Ja båda får en ring vid förlovning. SEdan vid vigseln så kan även mannen få en ring om man vill, det blir vanligare och vanligare. Men annars så graverar man in datumet i hans ring.

När vi köpte våra ringar vi vänta några veckor innan vi kunde hämta dom. sen förlovade vi oss och åkte sedan tillbaks och graverade in datumet för förlovningen.

Jag tycker att har man redan bestämt att man ska gifta sig så behöver inte mannen fria. Sådant (tycker jag) ska komma spontant och överraskande. Men alla gör som dom vill, visst är det romantiskt med frieri!

• fåttettryck

Aj då, får man vänta några veckor även fast de har den ringen man vill ha inne och man tänkte gravera först efteråt? (Vi har nämligen inte bestämt datum, tänkte ta det spontant halv-planerat där vi tycker det är fint!)

Då får det kanske bli plastring i några veckor...

• Fru Cinderella

fåttettryck

De i affären är väl mer som utställningsexemplar.. sen vill ni ju ha precis i eran storlek också..

Klart ni kan ha en annan ring så länge. Men som jag ser det så är man förlovad från och med den dan man bestämde det

• Hanna76

En del friar ett datum, utan ringar, och sen går man gemensamt och beställer ringar i efterhand och graverar in det datumet man friade på.

En del graverar in datumet då man byter ringar.

jag och min sambo bestämde gemensamt datum för förlovning, vilket låg en tid framåt. Så vi hann titta ut och beställa och gravera ringar i förväg. På förlovningsdagen gick han ner på knä och friade. Romanstiskt och precis som vi både ville ha det.

När vi gifter oss kommer jag få en till ring, likadan som föslovningsringen (som är slät guldring) men med diamanter i. I min sambos ring graverar vi in vigseldatumet. Jag kommer alltså ha två ringar och han en.

Gör det som passar er bäst!!

Lycka till!

• fåttettryck

Cinderella, du menar att vi redan är förlovade, som bestämt bröllopsdatum?
    Men då har jag ingen aning om hur många dagar vi varit förlovade - får väl kolla gamla cookies från BT då
    Nej, fall på knä ska det bli och ringar ska vi bära. Då råder ingen tveksamhet.

• Fru Cinderella

fåttettryck

Jag o min sambo sa att vi var förförlovade då vi sparade till våra ringar under några månader, men officielt datum är den 5 maj.. men vi var förförlovade sen november innan

Svar på tråden Ringar vid förlovning?