• S-T

Finns det fler slags preventivmedel?

Jag funderar på sterilisering, eftersom jag inte kan använda östrogen (blodpropp och högblodtryck i släkten: bl.a. mamma har haft liten blodpropp i hjärtat och pappa dog av artosskleros) och inte gestagen (jag blir deprimerad och när jag provade Cerazette hade jag dessutom mens i tre och en halv månad). Spiral fungerar inte eftersom det gör ont för både mig och m2b (provat). P-stav är gestagen. P-ring östrogen. Pessar tycker vi är krångligt, och det finns inte kondomer som funkar...

Jag har funderat på en Ladycomp, men m2b tycker det låter som lurendrejeri (och är för tillfället inte spec intresserad av att läsa på). Persona funderade jag också på, men det blir så dyrt.

Just nu räknar jag dagar... Finns det fler metoder?

• Svar på tråden Finns det fler slags preventivmedel?
  • S-T

Buslinna: Tack för länken, jag ska ta och kolla. Vi har tittat på sidan tidigare med tyckte då det var alltför dyrt. Kanske skulle funka nu? :)

Någon som har erfarenhet av Ladycomp? Jag har läst på hemsidan om den, och det låter superbra...

• S-T

Oh. Nu ska vi titta mer på Condomania! :)

• Fru September-06

S-T,

Har använt min Ladycomp i ca 2 månader och är än så länge väldigt nöjd! Är också intresserad av att höra från fler som använt den under längre tid.

• Buslinna

*Lilla M*,
    Jaså? Sist jag hörde något var de tvungna att utföra fler test och det skulle dröja flera år innan de eventuellt kommer ut på marknaden. Min blivande sambo vill också gärna prova dem om de bara är säkra överlag. Vet din fästman hur de fungerar? De är väl knappast hormonbaserade, menar jag. :)

S-T,
    Ni får beställa storpack om ni hittar en storlek som passar! Persona låter ju säkrare än att räkna på egen hand dock och visst är det dyrt, men det är ju kondomer i längden också. :) Och om man ponerar att det enda alternativet är operation så kanske det är värt det med tanke på vilka risker man utsätter sig för då? :)
    För att vara lite omogen en stund så sitter jag fortfarande och fnissar lite för mig själv att utprovningsutrustningen för kondomerna heter "fitkit". Erm. :D

• picachu

"fitkit" !!! Poahaha! :D

• Buslinna

*fniss* Från sajten:
    "Custom condoms are worth the extra effort? so from here on out, it's condom couture for me." (New York Post)

"Condom couture", haha.

• Ziii

Nackdelen med Persona och andra säkra perioder-metoder är ju att man då måste låta bli att ha sex under den farliga perioden. Jag vet inte exakt hur Persona fungerar, men fungerar inte den bäst om man har regelbundna cykler och är väl inte helt säker? Har för mig att jag läste att den bara var 90% säker, och om jag förstod det rätt så vill du verkligen inte ha barn, då kanske det är lite riskabelt. Då skulle jag hellre räkna och kolla temp själv och hålla koll. Säg till om du vill ha tips på bra böcker som förklarar allt jättebra och noga.

Kul att man kan få måttbeställda kondomer, det måste ju funka för er! Köp ett rejält storpack så blir det nog inte så dyrt och så kan ni känna er trygga.

• Amy1

Persona är 94% säker, om man följer instuktionerna. Den fungerar ju i princip på samma vis som om man själv räknar dagar och försöker hålla koll. Nackdelen med tempmetoden är ju att inte tempen höjs förrän efter ägglossning och det är ju så dags Så vill man försäkra sig ytterligare kan kanske Persona i kombination med temp- och sekretmetoden vara något? Kan tillägga att jag använt Persona och varit nöjd med den Jag kör med p.ring nu med anledning av att ett barn till inte varit lägligt alls, men ska åtetrgå till Persona efter bröllopet! Visst, det kostar lite att använda Persona men det är det väl värt om man inte kan anväda hormoner - kondomer är ju inte heller gratis.

Lycka till!

• Fru September-06

...och p-datorn Ladycomp är 99,3% säker.

• Ziii

Ang kostnad... jag räknade ut att om det går åt 3 kondomer i veckan så kostar kondomer lika mycket som p-piller. Så det är faktiskt inte särskilt mycket dyrare även om man håller på som små kaniner dagligen, med tanke på att man slipper ösa in hormoner i kroppen. (Har själv ätit p-piller och slutat och mår så himla mycket bättre nu utan.)

Är Ladycomp 99% säker? Hur många dagar måste man låta bli då och gäller det även om man har oregelbunden mens?

Svar på tråden Finns det fler slags preventivmedel?